aluminium smelten

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

aluminium smelten

Bericht door hex173 »

hiervoor heb ik een oventje gemaakt van een expansievat.
21985
materiaal: 2 zakjes pokon en 2 zakjes chamotte mortel 4 vuurvaste stenen (voor deksel) en wat hoeklijn 20x20x2 mm, scharnieren.
21986
had eerst 1 zakje pokon en 1 zakje cement gekocht bij Hornbach, dat was te weinig daarom zit er een naad.
21987
Probleem is dat dat het gasflesje bevriest, dus de tweede keer ging het minder. Het water verwarmt. Na afloop zat er een cm ijs op de bodem. Volgende keer het water laten stromen.
21988
van een automonteur 3 condensors gehad, deze gesmolten. duurt 15-20 minuten.
21988
hier zijn een paar stukjes.
21989
nog wat bewegende beelden. Na een maand nog nul bezoekers, misschien kijken er nu een stuk af twee, dat verhoogt het percentage behoorlijk.
https://www.youtube.com/watch?v=hlGf-E_13D0
alles wat ik maak, kan beter.
mark3
Berichten: 509
Lid geworden op: 25 jan 2010 09:26
Locatie: Geulle
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door mark3 »

Net gekeken, ik was nummer 11.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 846
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door zeeschuim »

Heerlijke slow tv!
Wel leuk!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: aluminium smelten

Bericht door Kjelt »

Wat doe je er mee na het smelten ?
Gebruikersavatar
hex173
Berichten: 498
Lid geworden op: 18 sep 2007 22:36
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door hex173 »

bedankt voor de leuke reacties.
Wat ga je er mee doen, goede vraag:. Vragen veel mensen als ik bezig ben, niks. Het enige doel is dat ik het af en toe leuk vind en soms anderen het leuk vinden. Het enige verschil met andere acties is dat dit een open eind heeft...
Sportvisser vangt vis en gooit hem terug ? Kijk in het museum naar een schilderij en ga naar huis ? Doel ?

Zag en stukje over gieten met een was model. Kan ik ook ???? Ik heb geen was. Geen probleem. Heb nog wat waxine lichtjes. Schijnt bij 40 graden te smelten, wel wat laag. Wat in een blik gesmolten en in een Johma bakje gegoten daarna vlak gefreesd. Wat een bende !!! Zo'n machineplaatje gefreesd, 4 mm dik. Nog een vakuum fles gemaakt om de lucht uit het gips te krijgen. Nog wel geinig, leg ik een vakuum meter in de fles wijst die niks aan.
Dat klopt manometers hebben een aansluiting en aan de buitenzijde drukt de atmosferische druk. Manometer wijst niets aan als je hem in het vat legt. Nog wat gips liggen van een stucadoor.
Om een lang verhaal kort te maken.... mislukt. Misschien nog eens een 3D printer maken.

Heb ook nog wat Brusselse aarde gehad dus met mooi weer, weer wat verzinnen. Myfordboy op youtube doet leuke dingen.
Ad
alles wat ik maak, kan beter.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Brusselse aarde.. dat was mijn eerste gedachte.. moet kunnen.. heb ik ook nog een baaltje van liggen.. of je nou zilver giet, of Alu.. dat "kukelt" er ook niet tegenaan.

Er zijn op Youtroep heel wat leuke fimpjes te zien van mensen die van alles gieten, Een oud-collega van mij giet zelf motorfiets onderdelen (geen zwaarbelaste delen), en ik heb ook een filmpje gezien waarbij iemand met een 3D geprint model een inlaatspruitstukje goot voor een bromfiets.

Misschien is een Smeedtang een handig hulpmiddel om je gietvormpjes om te keren..
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

Eerlijk gezegd zit ik er ook wel eens over te prakkizeren om het aluminium smelten en gieten eens te proberen met de 'lost PLA' methode. Ik giet tegenwoordig regelmatig polyurethaan en epoxy (al dan niet vezelversterkt) in siliconenmallen en dat bevalt meestal prima. Metaal is een logische volgende stap.

Lijkt me een mooie methode voor onderdelen waar je eigenlijk een 4- of 5-asser voor zou willen hebben. Gieten, pasvlakken en boringen nabewerken, klaar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: aluminium smelten

Bericht door Kjelt »

Ok ja gieten moet je daar dan niet een speciale samenstelling of legering voor hebben.
Nu pak je allerlei diverse legeringen en smelt dat samen tot .... ?????
Maar 10 voor het project, erg mooi gemaakt.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

Veel silicium helpt met de vloeibaarheid in ieder geval. Het beste smelt je aluminium dat al ooit zandgegoten is; een oud motorblok van de autosloop bijvoorbeeld, een pomphuis, dat soort dingen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

DaBit schreef: 28 nov 2020 11:15 Eerlijk gezegd zit ik er ook wel eens over te prakkizeren om het aluminium smelten en gieten eens te proberen met de 'lost PLA' methode. Ik giet tegenwoordig regelmatig polyurethaan en epoxy (al dan niet vezelversterkt) in siliconenmallen en dat bevalt meestal prima. Metaal is een logische volgende stap.

Lijkt me een mooie methode voor onderdelen waar je eigenlijk een 4- of 5-asser voor zou willen hebben. Gieten, pasvlakken en boringen nabewerken, klaar.
"lost PLA" als in, Modelletje printen, dat in Gips gieten, of in een Zandvorm stoppen, en dan gewoon volstorten met vloeibaar Alu?..
Moet kunnen.

"Lost Wax" is ook een mooie techniek.. en.. nu ik er zo over denk.. ergens in de jaren '80 van de vorige eeuw heb ik ooit een artikeltje gelezen in de KIJK over de eerste proto-3D printer.. die printte met druppeltjes was, 't idee van een BubbleJet printer, die dus Was eruit spuugde, en dat dus laagje voor laagje op kon bouwen..

Dan denk ik nu..had je maar een Printer die was kon printen.. dan kon je gewoon je modellen digitaal "Opbomen", in de Gips dompelen, uitsmelten en gieten maar..

Gieten is en blijft toch een gaaf proces...of het nou tinnen soldaatjes zijn (Ja.. vroeger ook veel gedaan), of Kunsthars, of (Edel)metalen.
'k herinner me dat mijn vader ooit van Restjes lood een contragewicht voor een speelgoedkraan van mij heeft gegoten, die kraan kon daarna makkelijk een kilo tillen..'t loden contragewicht goot mijn vader gewoon in een "kistje" van restjes Multiplex, ingesmeerd met Vaseline..tegen de tijd dat het hout weggebrand was.. was het lood allang gestold..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: aluminium smelten

Bericht door Kjelt »

Arie Kabaalstra schreef: 28 nov 2020 17:43 Dan denk ik nu..had je maar een Printer die was kon printen.. dan kon je gewoon je modellen digitaal "Opbomen", in de Gips dompelen, uitsmelten en gieten maar..
Er zijn 3d printers waar je speciale cast resins mee kunt printen waar je gietvormen van kunt maken. Hier bv:
https://envisiontec.com/3d-printers/des ... gJ9vvD_BwE

Of je doet een stap extra dan maak je eerst een gietvorm waar je de was i giet en laat opstijven dan heb je een was model dat je nog iets kunt corrigeren en dan maak je daar de gipsvorm mee.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11019
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: aluminium smelten

Bericht door DaBit »

2D- en 3D-printen met een inktjetprincipe en was word veel gedaan. Laagje was op je messing plaat printen, de sproei-etser in, en voila, een nestje horloge-wijzers.

Maar je kunt ook gewoon was in filamentvorm kopen voor je kaboutergestuurde plasticpoeper van 200 euro hoor. Deze bijvoorbeeld: https://www.machinablewax.com/product.php?product=52
En met PLA schijnt het ook wel te werken. Dan blijft er hooguit wat meer smurrie achter en mag je wat zwarte puntjes van je gietsel af poetsen. Wat meestal ook geen ramp is.

Maar inderdaad, modelletje al dan niet in meerdere delen printen, in een zandvorm (of keramiek erop smeren, als je dat wil), modelletje eruit smelten, metaal erin knikkeren, ontmallen, kritische vlakken napoetsen op de freesmachine en/of draaibank. Lijkt me een proces dat best te doen is, zeker met aluminium. Dat kun je ook wel smelten in een RVS pannetje of beker, en dat smelten van kleinere hoeveelheden zou ik ook elektrisch kunnen doen met het lasapparaat als stroombron. Misschien dat een koolstofelectrode dan wel leuk is, raak je ook de waterstof vast wel mee kwijt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: aluminium smelten

Bericht door Arie Kabaalstra »

Inductiespoeltje om je pannetje?..
't is alleen dat je dan door je stroomverbruik binnen de kortste keren politie aan de deur hebt, omdat ze denken dat je "Pretconiferen" kweekt..
Gebruikersavatar
kevertje
Donateur
Berichten: 194
Lid geworden op: 12 okt 2008 18:13
Locatie: Bussum

Re: aluminium smelten

Bericht door kevertje »

Leuke video Ad! Goed bezig, lassen zit je ook niet mee.
Gasfles in een speciekuip met een tuinslang erin, kraan zover open dat de boel niet bevriest.
Plaats reactie