Spindel blijft versnellen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 13 dec 2020 10:10
WillyH schreef: 13 dec 2020 09:03 Bovenaan het typeplaatje staat toch 3 phase motor?
Ik heb een vergelijkbare 2,2 kw, ook bij Rattm vandaan en die maakt helemaal geen piepende geluiden maar heb wel een andere vfd, een Fuling.
Het gaat hier om het aantal poolparen in de motor, niet het aantal fases.
Op het typeplaatje staat inderdaad poli:2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasig ... #Toerental
Het aantal polen bij de instellingen van de VFD is er alleen maar om het toerental op het display de juiste waarde te geven, verder wordt er niets met dat gegeven gedaan. Volgens mij staat dat ergens in het Huang manual, maar ik heb nu even dat manual niet bij de hand.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Ik heb wat gespeeld met de waarden van Kjelt. PD147 (Motor slip compensation) lijkt iets te doen in het geluid, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de waarde van Kjelt overgenomen. Ik had deze op 0 en nu op 9 gezet. PD041 (Carrier Frequency) Kjelt heeft deze op 5 staan, ik op 10. Als ik deze waarde op 5 zet, dan start het geluid eerder, maar minder heftig. voorlopig neem ik ook deze waarde over.

Bedankt Kjelt voor de vergelijking. ik zal nog een filmpje maken met hoe de spindel het nu doet.
Alle anderen die mij ook helpen, ook erg bedankt! :P
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 13 dec 2020 10:27 Het aantal polen bij de instellingen van de VFD is er alleen maar om het toerental op het display de juiste waarde te geven, verder wordt er niets met dat gegeven gedaan. Volgens mij staat dat ergens in het Huang manual, maar ik heb nu even dat manual niet bij de hand.
Dat zou best kunnen, ik kan dit helaas niet 1,2,3 in mijn HY manual terug vinden.
De meeste parameters hebben wel een uitgebreide beschrijving maar dit is het enigste dat er staat bij PD143:
This parameter is set for the number of the motor's pole according to the nameplate of the motor.
Andere vraag hoe meet je fysiek het toerental van de spindel ?
Ik heb wel een toerentalmeter maar die werkt met een klein magneetje die je op de as zet en met een magneetschakelaar of halsensor dan pulsen geeft. Die zijn bedoeld voor kolomboormachines tot 1200rpm met een lompe zware as.
Maar ik zie niet hoe ik dat met 20000 rpm op een 3mm freesje voor elkaar krijg :lol:
Zijn er betaalbare optische rpm meters ofzo ? Nu wil ik het ook wel weten. Ik zou het nog aan het geluid kunnen afleiden misschien.
Gebruikersavatar
hilberth
Berichten: 264
Lid geworden op: 08 sep 2010 09:40
Locatie: Omgeving Amsterdam
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door hilberth »

Kjelt schreef: 13 dec 2020 12:02 Zijn er betaalbare optische rpm meters ofzo ?
Leef je uit: https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +rpm+meter
Moet je alleen even een klein stukje licht gekleurde tape op je spindelmoer plakken, anders meet ie niks...
Think it, draw it, make it.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door HD13 »

Je bent er nog niet.
Het geluid wat je eerder hoorde is het slippen van je rotor.
Rotor kan het draaiveld in de stator niet volgen omdat dit veld niet sterk genoeg is.

Motor is in principe een simpel ding en werkt volgens lineair Volt/Hz principe.
Houd dus in dat 220V/400Hz een vaste verhouding is.
Voor 100Hz heb je dan minimaal 55V nodig
Voor 20Hz wordt dit dan 220V/400Hz x 20Hz = 11V minimaal, je huidige 8V lijkt me dan een beetje weinig.
Houd wel in dat je intermediate ook aangepast moet worden is nu 15V en moet waarschijnlijk naar de 20V.

Had in je tabel wel de minimale frequentie (20Hz) en spanning (8V) zien staan.
Maar niet de intermediate frequentie en de spanning juist weer wel (15V).

Nou heb je nog kans dat minimale en intermediate spanningen een paar procent hoger moeten zijn dit ivm "ijzerverliezen", je hebt iets meer stroom nodig om genoeg magnetisch veld te maken in de lagere toeren.
En omdat we deze stroom niet kunnen instellen wordt spanning iets hoger ingesteld.

Wel blijven oppassen wat je doet !

O ja, om de verwarring nog groter te maken motor is 2 polig en heeft 1 poolpaar ( P in de formule)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Bedankt, ik ga er direct naar kijken.
Ook heb ik net PD011 aangepast naar 13 Hz. Dit was 120 Hz, maar dan kan ik niet onder de 7200 toeren komen en ik wilde minimaal 800 toeren kunnen want ik heb begrepen dat dit een veilig minimum is. 13Hz is 780 toeren.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

hilberth schreef: 13 dec 2020 12:16
Kjelt schreef: 13 dec 2020 12:02 Zijn er betaalbare optische rpm meters ofzo ?
Leef je uit: https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... +rpm+meter
Moet je alleen even een klein stukje licht gekleurde tape op je spindelmoer plakken, anders meet ie niks...
Top die Uni-T lijkt me wel wat, bedankt.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

TomAndKobus schreef: 13 dec 2020 12:26 Bedankt, ik ga er direct naar kijken.
Ook heb ik net PD011 aangepast naar 13 Hz. Dit was 120 Hz, maar dan kan ik niet onder de 7200 toeren komen en ik wilde minimaal 800 toeren kunnen want ik heb begrepen dat dit een veilig minimum is. 13Hz is 780 toeren.
Uh nou misschien dat jouw spindel dit wel aankan maar met mijn spindel hoef ik niets onder de 8000 toeren te proberen althans niet boren ofzo want daar heeft zo'n hf spindel nauwelijks koppel (de mijne dan).
Pas wel op met die waardes zomaar te veranderen, er heeft iemand hier al eens een spindel van een paar mille in rook zien opgaan.
Ik zou bij dat soort experimenten er de lampenset van Benkr tussen plaatsen, geen risico.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door HD13 »

Als je naar 13Hz gaat hou dan aub de 220V/400Hz verhouding aan voor de bijbehorende spanning.
Nog afgezien van het feit of je spindel wel wil draaien op dit toerental.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

ok, ik zal de minimale frequentie PD011 weer terug zetten op 120. Rekening houdend dat ik dus niet langzamer dan 7200 toeren kan. Blijkbaar is het niet nodig om lager te gaan begrijp ik. Dan kan ik ook beter het minimale toerental in Eding ook aanpassen naar deze waarde, want dat bracht mij in verwarring.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door andrefc101 »

TomAndKobus schreef: 13 dec 2020 12:57 ok, ik zal de minimale frequentie PD011 weer terug zetten op 120. Rekening houdend dat ik dus niet langzamer dan 7200 toeren kan. Blijkbaar is het niet nodig om lager te gaan begrijp ik. Dan kan ik ook beter het minimale toerental in Eding ook aanpassen naar deze waarde, want dat bracht mij in verwarring.
Het zou wel fijn zijn om langzamer te kunnen soms, maar zoals Kelt al aangaf, je hebt totaal geen vermogen met zo’n HF spindel bij lage toerentallen.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door chimaerion »

HD13 schreef: 13 dec 2020 12:19 Je bent er nog niet.
Het geluid wat je eerder hoorde is het slippen van je rotor.
Rotor kan het draaiveld in de stator niet volgen omdat dit veld niet sterk genoeg is.

Motor is in principe een simpel ding en werkt volgens lineair Volt/Hz principe.

Het is gemakkelijk wat dingen te staan roepen, maar ze moeten nog correct zijn ook.

Heel knap dat jij aan de hand van de geluiden in het filmpje kan bepalen dat de rotor aan het slippen was.

Als de rotor van een asynchrone inductiemotor het veld niet kan volgen vanaf het begin, dan gaat het gewoon niet starten, je krijgt dan hetzelfde fenomeen als bij een inductiemotor die aangesloten is op een eenfasig net zonder aanloopcondensator. Je gaat die motor zien willen draaien, maar het lukt niet.

Op het filmpje zie je duidelijk dat de rotor al mooi aan het draaien en versnellen is. Deze is trouwens onbelast, dan lijkt het mij verdomd moeilijk dat de rotor zou gaan slippen, onbelast en terwijl hij aan het versnellen is.
Trouwens, bij een ASYNCHRONE inductiemotor motor “slipt” de rotor zo goed als altijd, anders kan die niet draaien.
Een slip van 1 tot 5% is volkomen normaal. De rotor zal nooit de snelheid van het magnetisch draaiveld kunnen halen, want dan is er geen relatieve snelheid meer tussen rotor en draaiveld en bijgevolg dus ook geen inductiestromen die opgewekt worden in de rotor die hun ontstaan tegenwerken (wet van Lenz).
Mocht de rotor toch de synchrone snelheid halen, dan is er ook geen koppel meer die de rotor zal doen bewegen.

Mocht je bedoelen dat de slip meer dan 5% zou bedragen om de een of andere reden ( kan altijd bij heel zware belasting) dan gaat hij nog niet zo’n geluiden gaan maken.
De snelheid van de rotor gaat gewoon zakken en gaat gewoon meer stroom trekken totdat de windingen gaan oproken of hij valt volledig stil.


Aan de TS:

Als je je van het hoge piepend geluid af wilt zijn, zie mijn eerdere uitleg. Er zijn genoeg papers en wetenschappelijk documentatie hierover geschreven.
Begin daarmee en als er toch nog andere abnormale geluiden overblijven kun je proberen die stap voor stap weg te werken.
Het heeft geen zin om tientallen parameters te gaan veranderen in de hoop dat het weg zal gaan. Dat is niet de goede manier van fouten oplossen.

Begin bij één variabele aan te passen en daarna kun je de andere stap voor stap veranderen mocht dat nodig zijn.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie hulp. Ik denk dat ik mijn settings verder laat zoals ik ze nu heb. Dat betekent PD009=15 en PD010=8 Ik heb deze wel verhoogd gehad, maar dan gaat de spindel in error. Ik heb PD041 (Carrier frequency) op 10 gezet ipv 8. Dit wordt aanbevolen als maximum voor mijn HY inverter (volgens boekje). Geluid is hierdoor iets minder.

Wat ik begrijp is dat het geluid geen kwaad kan en nu is het denk ik wel goed zo.

Ik heb wel heel veel geleerd van jullie omtrent de instellingen. En ik voel me nu goed bij de instellingen die ik nu heb.

Groeten, Tom.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door HD13 »

chimaerion schreef: 13 dec 2020 13:13
HD13 schreef: 13 dec 2020 12:19 Je bent er nog niet.
Het geluid wat je eerder hoorde is het slippen van je rotor.
Rotor kan het draaiveld in de stator niet volgen omdat dit veld niet sterk genoeg is.

Motor is in principe een simpel ding en werkt volgens lineair Volt/Hz principe.

Het is gemakkelijk wat dingen te staan roepen, maar ze moeten nog correct zijn ook.

Heel knap dat jij aan de hand van de geluiden in het filmpje kan bepalen dat de rotor aan het slippen was.

Als de rotor van een asynchrone inductiemotor het veld niet kan volgen vanaf het begin, dan gaat het gewoon niet starten, je krijgt dan hetzelfde fenomeen als bij een inductiemotor die aangesloten is op een eenfasig net zonder aanloopcondensator. Je gaat die motor zien willen draaien, maar het lukt niet.

Op het filmpje zie je duidelijk dat de rotor al mooi aan het draaien en versnellen is. Deze is trouwens onbelast, dan lijkt het mij verdomd moeilijk dat de rotor zou gaan slippen, onbelast en terwijl hij aan het versnellen is.
Trouwens, bij een ASYNCHRONE inductiemotor motor “slipt” de rotor zo goed als altijd, anders kan die niet draaien.
Een slip van 1 tot 5% is volkomen normaal. De rotor zal nooit de snelheid van het magnetisch draaiveld kunnen halen, want dan is er geen relatieve snelheid meer tussen rotor en draaiveld en bijgevolg dus ook geen inductiestromen die opgewekt worden in de rotor die hun ontstaan tegenwerken (wet van Lenz).
Mocht de rotor toch de synchrone snelheid halen, dan is er ook geen koppel meer die de rotor zal doen bewegen.

Mocht je bedoelen dat de slip meer dan 5% zou bedragen om de een of andere reden ( kan altijd bij heel zware belasting) dan gaat hij nog niet zo’n geluiden gaan maken.
De snelheid van de rotor gaat gewoon zakken en gaat gewoon meer stroom trekken totdat de windingen gaan oproken of hij valt volledig stil.


Aan de TS:

Als je je van het hoge piepend geluid af wilt zijn, zie mijn eerdere uitleg. Er zijn genoeg papers en wetenschappelijk documentatie hierover geschreven.
Begin daarmee en als er toch nog andere abnormale geluiden overblijven kun je proberen die stap voor stap weg te werken.
Het heeft geen zin om tientallen parameters te gaan veranderen in de hoop dat het weg zal gaan. Dat is niet de goede manier van fouten oplossen.

Begin bij één variabele aan te passen en daarna kun je de andere stap voor stap veranderen mocht dat nodig zijn.
Je hebt gelijk over de 1-5% slip bij een asynchrone motor, maar had er niet aan gedacht te noemen.
Bedoelde dan eigenlijk dat de slip meer is dan normaal.
Denk dat we het er allebei over eens zijn dat normaal het piepgeluid netjes mee loopt met het toerental.
Als het dan ergens hapert dan vermoed ik dat de rotor het veld niet netjes volgt (binnen de sliplimiet).
Of wat ook kan is dat VFD sturing in de war raakt omdat de reactie van de aangesloten motor iets anders reageert dan verwacht vanuit de ingestelde parameters.
En dan vooral dit type motoren die voor 400Hz gemaakt.
Welke ze op 13Hz (3,25%) laten draaien zonder iets van IxR compensatie of het verhogen van spanningen bij lagere toeren.
En dan nog afgezien van het feit of deze motor dusdanig geconstrueerd is om deze lage toeren te kunnen/mogen draaien.
Plaats reactie