Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 23 jan 2021 14:24 Verder vraag ik mij af of het nog nuttig zou zijn om de ruimtes in de brug met los zand te vullen?
Ja, dat geeft best een aardige demping en de moeite is het niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

DaBit schreef: 27 jan 2021 08:57
Kars-cnc schreef: 23 jan 2021 14:24 Verder vraag ik mij af of het nog nuttig zou zijn om de ruimtes in de brug met los zand te vullen?
Ja, dat geeft best een aardige demping en de moeite is het niet.
Wel even in plastic zakjes doen, dat stof komt overal door. (in Beieren storten ze zand in de verdiepingsvloer, lekkere warmtebuffer en geluiddemping)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door serum »

P1-Engineering schreef: 26 jan 2021 23:02 Mocht het helpen kan ik wel een aantal delen opmeten van mijn machine en aantal foto's plaatsen?.
Vooral de opstaande ribben op de z-as zijn naar mijn mening essentieel.
Ook het plaatsen van de kogelomloop in de portaalbalk en dus een minimale overhang op de wagens draagt bij aan een hogere stijfheid.

Ik heb deze van Sorotec:

https://www.sorotec.de/shop/ST-Line-0704.html
Je onderbreekt er anders wel de complete brug mee in horizontale lijn op een plek die een flinke bijdrage kan leveren op stijfheid. Ik heb dat ook overwogen, om praktische redenen.. (vuil op de ko)
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

De afgelopen tijd heb ik vooral zitten wachten op de poelies en riemen van Beltingonline. Nee niet vanwege de Brexit, nou ja 2 dagen dan want ik moest wel even BTW plus inklaringskosten overmaken voor het pakket verder mocht, maar daarna ging UPS-Nederland in de fout. Direct na de inklaring melde de website dat het pakket "in transit" ging vanaf Apeldoorn (20km bij mij vandaan) en dat is het laatste wat er van vernomen is. Vanaf dat moment melde de site dag na dag: "Scheduled Delivery / Check back tomorrow for an updated delivery date"

Na een week maar eens gebeld (wordt je bijna onmogelijk gemaakt, maar uiteindelijk toch gelukt) en nu lijken ze het pakketje kwijt te zijn @!#%$... Ik heb Beltingonline gevraagd of zij als opdrachtgever misschien UPS kunnen motiveren om toch nog eens goed te zoeken, we wachten het af.

In de tussentijd heb ik aluminium brackets voor de servo's gemaakt, die waren namelijk wel met 6 dagen vanuit China al in huis, inclusief inklaring door FedEx. Deze brackets zijn deels nog provisorisch omdat ik een en ander wil passen met poelies en riempjes voor ik het definitief maak, maar goed dat gaat nog even niet.

Daarom heb ik de tijd o.a. besteed met me te oriënteren op voedingen, bekabeling, eindschakelaars, en gebruik ik een kabelrups of een stofzuigerslang, enz. enz. nog genoeg te doen.

Daarnaast heb ik de vastlager steunplaten van de Y-as versterkt met schoren.

22639

Ik had eerder aangegeven dat de buiging van deze platen bij 40kgf (400N, maar mijn instrumentje geeft kilogrammen aan, daarom blijf ik daar liever bij) een half honderdste was maar nauwkeuriger nameten gaf aan dat het iets meer was; 11um om precies te zijn (gemeten met een 1 duizendste mm klokje, dus mag ik in um spreken van mezelf 😊). Met deze versterking is daar nog 3um van over.

Ook heb ik de Z-as plaat van versterkingsplaten voorzien.

22640

Een snelle meting gaf nu 65um totale doorbuiging waar ik eerst 300um had gemeten. Dit is de som van alle flex met de Z-as plaat in de laagste stand. Hoeveel daarvan nu nog voor rekening van de Z-as plaat komt en wat in de rest van de constructie zit moet ik nog uitzoeken. Ook de buiging bij minder uitsteek van de Z-as plaat is interessant maar moet ik ook nog meten.

De brug achterplaat is inmiddels besteld en geeft straks hopelijk ook nog wat verbetering.

Verder heb ik de tijd gevuld met metingen, hééél vééél metingen. Hieronder een plaatje met een paar van de opstellingen.

22641

Wat ik met al dat meten geleerd heb: in de eerste plaats dat het nog niet zo gemakkelijk is om een meting echt op de micrometer nauwkeurig te doen. Mij grootste probleem was vaak het meetstatief, zit je laag bij de voet dan gaat het prima maar bij grotere hoogtes/afstanden geeft de flex in het statief al heel snel een vertroebeling van het resultaat. Ik heb steeds gemeten vanaf 40kgf omlaag naar 20kg naar 10kg en naar 0 en dan in dezelfde stappen weer omhoog naar 40kgf. Bij een goede, strakke opstelling weken de waardes meestal niet meer dan 1 a 2um af. Bij een slechte opstelling kun je daar soms hele rare getallen zien...

Verder heb ik geconstateerd dat de wagentjes en rails die ik van Markus heb echt rock-solid zijn, er zit hooguit 1um beweging in bij 40kgf in welke richting ik ook trek. Ik weet niet of dat de algemene ervaring is met lineaire rails, maar ik had dit niet verwacht.

Ook de FK15 lagers van SYK zijn erg goed. Bij een eerdere meting dacht ik daar zo'n half honderdste flex gezien te hebben maar nu ik beter kijk kom ik over de verschillende lagers en meerdere meetmanieren op 1 a 2um bij 40kgf.

Minder fraai zijn de resultaten voor de KO moeren van TBI. Hier meet ik toch echt een flex van 10 tot 15um (geen backlash). Dat is erg teleurstellend vind ik. Ik wil nog een klem maken waarmee ik het klokje rechtstreeks op de KO spindel kan klemmen en dan de taster tegen de moer kan zetten zodat ik zeker weet dat er geen andere factoren meespelen. Maar als dat het resultaat bevestigt wil ik de leverancier daar toch eens over benaderen, mij is beter voorgehouden toen ik ze speciaal hierover belde...

Een ander ding wat ik ontdekt heb is dat er nog een zwak punt in mijn brug zit. Bij trekken in de X-richting buigen de zijwangen zo'n 30um bij 40kgf. Nu ik de constructie nog eens goed bekeken heb is dat ook niet raar. Er zit geen goede driehoek constructie of iets dergelijks in om dit tegen te gaan. Een ordinaire design fout zeg maar... Nu zie ik best nog wel mogelijkheden om dit te verbeteren maar ik ben nog aan het nadenken wat de minste impact op de huidige constructie heeft en toch voldoende resultaat geeft (<10um is mijn streven).
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door serum »

Zijn die ko's preloaded? Neem aan dat je p1 oid gebruikt?
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Papaatje »

ziet er mooi uit, Kars.
Respect. :P ;-)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kjelt »

Mooie machine hoor 8)
Hoge eisen! Als mechanische noob vraag ik me af of die flex in de ko moer niet wordt gecorrigeerd door de lineaire rails ?
Verder wat is die rechthorkige zwarte um meter voor merk type ?
Ik zie ze wel eens in de catalogus staan maar dan moeten er meteen dik vier cijfers afgerekend worden :shock:
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door serum »

Kjelt schreef: 13 feb 2021 09:31 Mooie machine hoor 8)
Hoge eisen! Als mechanische noob vraag ik me af of die flex in de ko moer niet wordt gecorrigeerd door de lineaire rails ?
Verder wat is die rechthorkige zwarte um meter voor merk type ?
Ik zie ze wel eens in de catalogus staan maar dan moeten er meteen dik vier cijfers afgerekend worden :shock:
Ik denk dat Kars het over axiale ipv radiale speling heeft. Dat rechthoekige ding is een digitaal unster als je het mij vraagt. Die meetklok is een mitutoyo,
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 13 feb 2021 12:49 Ik denk dat Kars het over axiale ipv radiale speling heeft.
Ok duidelijk, bedankt!
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 13 feb 2021 08:05 Zijn die ko's preloaded? Neem aan dat je p1 oid gebruikt?
Ja het is P1, dus 0 - 2% preload. Daar had ik vooraf contact over gehad met de leverancier, omdat 2% mij wel prima leek maar 0% niet. Ze zeiden dat ze elke moer bij aflevering checkten en als de preload zodanig was dat er ook maar enigszins sprake zou kunnen zijn van backlasch ze de kogeltjes vervingen door iets grotere. Dat er geen echte backlash is klopt, maar met de druk van 1 duim kun je al een paar um (terugverende) beweging maken. In de specificaties staat een K factor van 39kgf/um, dat is volgens mij de flex bij belasting, dus had ik dit niet verwacht. Nou ja, eerst nog maar eens verder uitzoeken.
Kjelt schreef: 13 feb 2021 09:31 Verder wat is die rechthorkige zwarte um meter voor merk type ?
Ik zie ze wel eens in de catalogus staan maar dan moeten er meteen dik vier cijfers afgerekend worden
Het is inderdaad een Mitutoyo maar zoveel heb ik er niet voor betaald op MP (ik ben nogal zuunig :mrgreen: ). Het is een bijzonder model bedoeld voor een binnen micrometer en met speciale functies daarvoor. Dat maakte mij niet uit, voor die honderd euro had ik dan toch Mitutoyo 1/1000ste meter. Wat ik niet wist is dat er geen normale nul-stelling op zit. Om hem op nul te krijgen moet ik 5 keer een knopje indrukken... Vaak niet zo erg, nul stellen met zo'n meter levert meestal toch geen nul op. Bij deze metingen noteer ik steeds de 3 minst significante digits en bereken het verschil.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kjelt »

Ja ging mij om de rechthoekige maar dat is dus een unster ?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door Kars-cnc »

Na een wat langere tijd weer eens update van dit topic.

Omdat mijn op maat gemaakte HTD5 spullen tot 2x toe niet aankwamen uit Engeland (deels door Brexit perikelen maar vooral ook knulligheid van UPS) heb ik de riemen en schijven maar bij Lagertechniek.nl besteld (Belting-online heeft mij volledig gecompenseerd, daar waren ze erg netjes in).
Inmiddels was ik er achter dat je voor de riemschijven vanaf 34T ook voor een Taper-Bush systeem kunt kiezen, dan koop je een taper-bush voor de gewenste as maat en hoeft er niets op maat gemaakt te worden. De kleine 20T poelies moest ik nog wel zelf uitdraaien. Na de tips en hulp van het forum (viewtopic.php?f=9&t=19511&sid=d0a609cf9 ... 847832d048) en de discussies over de gevolgen van een resterend slingering, is dat heel aardig gelukt!

Het meten van die poelie rondloop is overigens een zaak van geduld hebben. Je wilt niet al te wild over de tanden hobbelen om je klokje te ontzien en moet regelmatig weer een paar tanden terug om een piek of dal met zekerheid vast te stellen want ook de tanden onderling kunnen zomaar 1 honderdste variëren in hoogte ... Hieronder een meting aan een 40T schijf. Op deze foto is het Taper bush systeem ook goed te zien.

23108

Ik heb overigens gemerkt dat het Taper Bush systeem ook niet perfect is. Van de vier poelies slingerden er drie minder dan 5 honderdste, maar eentje toch nog 8 honderdste. Opnieuw klemmen of monteren op een andere as veranderde daar niets aan. Met wat folie op de taper moet dat denk ik wel te verbeteren zijn maar dat heb ik nog niet geprobeerd. Voorlopig ben ik wel even klaar met slingerende HTD5 schijven :mrgreen:

Ik heb de best gemeten spullen op de X-as gemonteerd, de middelmatige op de Y-as (omdat door de dubbele spindels een stukje fout uitmiddeling optreedt) en de slechtste op de Z-as. Dit vooral omdat ik daar gemakkelijk bij kan om nog eens een verbeter slag door te voeren als de fout merkbaar blijkt.

23109

De beide Y-as spindels zijn gekoppeld met een lange 9mm riem. Dit is voornamelijk om schade te voorkomen als er iets mis gaat tussen de beide servo's. Voor nu zit de riem even gespannen maar uiteindelijk wil ik er iets ruimte in brengen om toch nog tandem-homing te kunnen doen.

De onderkant van de koppelriem is tot beneden het bed gebracht zodat werkstukken aan de achterkant uit kunnen steken als dat nodig is.

Hier de X-as riemconstructie

23110

En hier de Z-as riemconstructie

23111

Naast de riemen is nu ook de brug-achterplaat gemaakt en gemonteerd. Verder heb ik het volgende bedacht om het schranken van de brug in de X-as richting te reduceren.

23112

Aan beide kanten van de brug komt een versterking van 20mm dik staal. Ik ben geen werktuigbouwkundige dus heb het niet zo heel precies kunnen bepalen, maar met wat houtje-touwtje rekenwerk en wat metingen aan de buiging van een 20mm staal strip denk ik dat dit het wel gaat doen...
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door PE1BEY »

Kun je dat "hobbelen met de meter over de tanden" niet ondervangen door er een voelermaatje tussen te houden ??
De tanden rollen er onderdoor en de meter krijgt niet op z'n donder...

Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Portaalfrees van staal (bouwverslag)

Bericht door serum »

Ik heb daarvoor andere meetvoetjes bij mijn metertjes. daar zit niet voor niets schroefdraad op. Hoeft niet perse met een taster,mag ook gewoon met een meetklok. Zo'n bedere meetvoet is ook handig als je bv slag in je KO's wilt meten of langs een haarlineaal wilt refereren. Een paar verlengstukken, andere meetvoetjes. Kost de wereld niet en het is superhandig werken..
Plaats reactie