De laatste tijd ben ik voornamelijk bezig geweest met allerlei "detail" toevoegingen en afwerkingen. Wat een tijd kost dat nog... Toen eind januari de boel mechanisch in elkaar zat en goed uitgelijnd was dacht ik op wat afwerk dingetjes na met de besturing te kunnen beginnen, maar dat viel behoorlijk tegen...
Zo bleek na uitgebreid meten dat sommige punten nog wat versterking nodig hadden. De zijsteunen op de Z-as plaat en de schoren naast de FK15 lager steunen heb ik een tijdje terug al over gepost. Inmiddels heb ik ook de versterkingen ter vermindering van het schranken van de brug gemaakt.
Het schranken bij 40kg trekkracht in de X-richting in nu gereduceerd van 40um naar 15um. Helaas niet de 10um ik die mijzelf tot doel had gesteld, maar goed genoeg.
Met het unster aan de onderrand van de Z-as plaat en de Z-as in de hoogste stand is de flex van het frame in alle richtingen nu kleiner dan 15um. Met de Z-as 40mm boven het bed is de flex in de Y-richting 40um. Dit is exclusief de KO spindels, die voegen daar zo'n 15um aan toe. Dat is iets wat me dwars blijft zitten en ik heb al diverse scenario's bedacht om dat te verbeteren, maar ik heb me voorgenomen hier voorlopig geen energie in te stoppen. Eerst maar eens frezen en kijken waar dan weer de zwakste punten liggen. Misschien valt de KO spindel flex dan wel helemaal in het niet vergeleken met andere zaken...
Ter vergelijk heb ik ook even aan m'n BF20 gemeten, daar is de flex in de X-richting 150um bij 40kg, en in de Y richting 75um. Dit is met alle assen vast gezet, dus zonder de flex in de trapezium spindels, al verwacht ik dat die vrij klein zal zijn.
Ik heb een gasveer op de Z-as gezet om te voorkomen dat die gaat zakken als de spanning wegvalt.
Jullie kennen mij inmiddels, die gasveer moest natuurlijk even gemeten worden voor de definitieve montage
.
Ik had een 250N gas veer besteld. Bij gelijkmatig induwen was ca. 300N nodig en bij gelijkmatig ontspannen ca. 240N. Conclusie; de veer is ca. 270N met +/- 30N slipstick. Ik heb hem goedgekeurd
.
Een probleem wat ook nog opgelost moest worden was het kunnen smeren van de KO moeren van de X-as en Z-as. Die zitten tussen de brug, de tussenplaat en de Z-as plaat in en daar kom ik niet zomaar meer bij. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 4mm kunststof leidingen die hier speciaal voor bedoelt zijn.
Deze leiding is erg hard en stug maar door warm maken met een hete lucht verfbrander laat hij zich goed in kleine bochten buigen. In de KO moer zit een insert, gemaakt van een afgedraaide vetnippel, met M6 buitendraad en M4 binnendraad. Die M4 binnen draad heb ik uitgeboord tot 3.9mm en dan nog moest ik de leiding een beetje warm maken om hem er in te kunnen draaien. Het andere uiteinde is open gehouden. Ik heb zo'n naald gekocht voor op de vetspuit en die laat zich goed op de 2mm ID van deze leidingen plaatsen.
Nadat in
viewtopic.php?f=9&t=19608 de conclusie was dat eindschakelaars overbodig zijn en een stukje fietsband genoeg om de mechanica te stoppen zonder schade, heb ik besloten mij te beperken tot een strookje 5mm dik EPDM rubber voor de mechanische eindstops.
Dit werkt, al is mijn ervaring dat het niet zo soepeltjes afstopt als in bovengenoemd topic gedacht. Dabit had natuurlijk gelijk, 100mm/s is langzamer dan een omaatje met een rollator, 150kg bevat op die snelheid slechts 2 joule energie (ik heb het niet nagerekend maar geloof het graag) en zelf had ik al bedacht dat de 3500N die de servo maximaal kan ophoesten ook geen wereldschokkende kracht is. Maar iets wat bij deze redenaties er niet in zat is de massa traagheid van de servo rotor. Als ik de brug op een lagere snelheid in het rubber laat lopen stop de servo na het rubber 1 a 1.5mm te hebben ingedrukt, geen enkel probleem dus. Maar op volle snelheid wordt het rubber toch echt bijna fijn geknepen. Een strook van 50 x 10mm kan ik in de bankschroef niet tot minder dan 2.7mm indrukken zonder het gevoel m'n bankschroef te zullen beschadigen (125mm, stevige gietijzeren bankschroef). De brug op 125mm/s drukt echter met gemak door tot minder dan 2.4mm. Op de foto is de afdruk van de brug dan ook al te zien in het rubber.
Ik vind het goed genoeg voor iets wat slechts zelden zou mogen gebeuren maar bij regelmatig botsen zou ik een robuustere oplossing willen.
Ik ben nu begonnen de home schakelaars te monteren, die van de Z-as zit er al op.
Die voor de X-as en Y-as moeten nog maar alle bevestigingsgaten zijn er al dus dat moet snel gaan, en dan kunnen eindelijk de eerste experimenten met de besturing beginnen (je kunt op deze foto ook goed de uiteinden van de 4mm vetleidingen zien, er moet nog een afdichtkapje o.i.d. op komen).
Uiteindelijk wil ik graag een twee traps-homing maken met een sensor op de as en een op de spindel poelie, maar voor nu hou ik het even simpel, eerst maar eens de besturing aan de praat krijgen.