Motion Simulator!
Moderator: Moderators
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Motion Simulator!
En wat?
https://www.google.nl/search?q=motion+s ... 20&bih=975
Ik zat me door de corona te vervelen....
en ik was altijd nog een van plan zo ding te bouwen....
en zit nu al in solidworks te rommelen... maar die heeft er veel moeite mee...
maar ik vroeg me af of het hangend ook kan werken?
https://www.dropbox.com/s/mgkryo1p9wxrq ... 1.png?dl=0
ik denk dat dat makkelijker is.... ook omdat je dan ook met contra gewichten zou kunnen werken?
en ipv van stangen, met allemaal dure kogelkopjes, met staal draden en gewoon ogen?
of moeten het stangen zijn? dat kan ik nog niet helemaal uit me simulatie halen... :-)
https://www.google.nl/search?q=motion+s ... 20&bih=975
Ik zat me door de corona te vervelen....
en ik was altijd nog een van plan zo ding te bouwen....
en zit nu al in solidworks te rommelen... maar die heeft er veel moeite mee...
maar ik vroeg me af of het hangend ook kan werken?
https://www.dropbox.com/s/mgkryo1p9wxrq ... 1.png?dl=0
ik denk dat dat makkelijker is.... ook omdat je dan ook met contra gewichten zou kunnen werken?
en ipv van stangen, met allemaal dure kogelkopjes, met staal draden en gewoon ogen?
of moeten het stangen zijn? dat kan ik nog niet helemaal uit me simulatie halen... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
-
- Berichten: 462
- Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
- Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
- Contacteer:
Re: Motion Simulator!
Arjan,
Praat met Roland van Roy (geloof Eindhoven) en je weet alles !
https://www.youtube.com/user/Rolandvanroy/videos
Hessel
Praat met Roland van Roy (geloof Eindhoven) en je weet alles !
https://www.youtube.com/user/Rolandvanroy/videos
Hessel
Re: Motion Simulator!
Mikervee. Wat ruimte betreft, voor jou geen probeem.
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Motion Simulator!
Ja die kan ik al een poosje.... vriendelijke man.... ik heb zijn aansturing van de motoren ook gebouwd.... dat wilde niet helemaal werken....Hessel Oosten schreef: ↑30 dec 2020 16:33 Arjan,
Praat met Roland van Roy (geloof Eindhoven) en je weet alles !
https://www.youtube.com/user/Rolandvanroy/videos
Hessel
heb het toen naar hem opgestuurd, en ik kreeg het werkend terug....
maar die heeft een 3 DOF... en weegt 50 kilo... :-)
vandaar dat hangende... kan je natuurlijk makkelijker met een contra gewichten per as werken.... dat het geheel al bijna in evenwicht is... des de minder hebben de motors te doen....
tis jammer dat SolidWorks zoveel moeite heb om er goed mee om te gaan...
Laatst gewijzigd door Swets op 31 dec 2022 12:53, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Motion Simulator!
die is wel gaaf... bedankt voor de link...!!
wel lastig zien hoe alle kabels zitten....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Motion Simulator!
vraag me nog steeds wel af, of dit met kabels zou kunnen werken.....?Swets schreef: ↑30 dec 2020 15:34 En wat?
https://www.google.nl/search?q=motion+s ... 20&bih=975
Ik zat me door de corona te vervelen....
en ik was altijd nog een van plan zo ding te bouwen....
en zit nu al in solidworks te rommelen... maar die heeft er veel moeite mee...
maar ik vroeg me af of het hangend ook kan werken?
https://www.dropbox.com/s/mgkryo1p9wxrq ... 1.png?dl=0
ik denk dat dat makkelijker is.... ook omdat je dan ook met contra gewichten zou kunnen werken?
en ipv van stangen, met allemaal dure kogelkopjes, met staal draden en gewoon ogen?
of moeten het stangen zijn? dat kan ik nog niet helemaal uit me simulatie halen... :-)
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: Motion Simulator!
Overigens herinnerde ik me de link, doordat we ooit eens hebben zitten bomen over alternatieven voor commutators, en met muisjes meebewegende gedragscamera's. Mooie inspiraties, super trage realisaties. Als niemand het wil betalen, komt er ook niks van de grond. Een paar collego's zijn nu bezig een mini hexapod te bouwen. Al dan niet met piezo motortjes. Misschien dat ze dan wat meer zin krijgen om dit soort motion control projectjes verder op te pakken. Ik heb ooit al eens gesuggereerd dat ze een cable bot konden bouwen, met aan de actuator een Super Mouse, compleet met cape. En die dan parallel aan de voorbijgangers door de gang laten vliegen, bij wijze van promotie. Ja, haha, geweldig idee. Gaan we er enige energie in stoppen? Welnee. Same old, same old.
Re: Motion Simulator!
Daar wil ik meer over horen.Een paar collego's zijn nu bezig een mini hexapod te bouwen.
Ook te koop https://www.physikinstrumente.com/en/pr ... od-700886/
Re: Motion Simulator!
Vier onderaan de kooi, vier bovenaan, naar de hoeken van de kamer volgens mij. Dat is overbepaald, maar wel lekker praktisch.
Lijkt me wel gaaf als je nog een lege fabriekshal hebt ofzo
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Motion Simulator!
Heel mooi, maar voor wat ik ervan meegekregen heb, zijn commerciele oplossingen waarschijnlijk al te groot.joopbos schreef: ↑30 dec 2020 22:38Daar wil ik meer over horen.Een paar collego's zijn nu bezig een mini hexapod te bouwen.
Ook te koop https://www.physikinstrumente.com/en/pr ... od-700886/
Na het intake-gesprek heb ik het verder losgelaten, op wat losse voorzetten over hexapods, piezo motortjes en LinuxCNC na.
De collegi zijn oud en wijs genoeg om daar zelf iets van te maken.
Het gaat erom, slices exact in het juiste vlak in focus te brengen, zodat ze kunnen worden gescand, optisch aansluitend op voorgaande en eropvolgende slices. Daar bestond een handmatig instelbare constructie voor met een kunststof balletje en een paar wormpjes, maar dat is te omslachtig voor grote aantallen samples, en verslijt ook te snel.
Aan de OP: excuus voor het afdwalen van het originele topic. Als oud-collega's treffen, wordt het al snel te specifiek :-)
- Swets
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
- Locatie: krimpen aan den IJssel
- Contacteer:
Re: Motion Simulator!
je heb die kabels aan de boven kant nodig om hem horizontaal te houden ... ? ik snap niet zo goed waarom 8 kabels... waarmo geen 4....
en eigenlijk nogmaals zo'n omgekeerde hexapod... gaat dat nu wel of niet werken... :-)
kan nog niet helemaal bevatten of dat gaat werken met staaldraad.... omgekeerd met stangen, werkt het, maar een stang kan trekken en duwen....
omgekeerd hangen met staaldraad, kan je alleen trekken... niet duwen... nu vraag ik me af of zwaartekracht genoeg is,
is er iemand die daar meer over kan zeggen?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Re: Motion Simulator!
Afhankelijk van wat je wil bereiken. Neem jouw voorbeeldplaatje: als je op de punt van dat L-vormige balkje gaat zitten dan kiept de boel om, bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'