Ombouw huidige machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door benkr »

Ik had hier al een reply op gegeven maar die is verdwenen, geen idee waarom, maar dus nog maar een keer.

De elektronica zou ik never nooit daar plaatsen, die man heeft geen idee hoe pienter die spaantjes zijn, die weten echt overal te komen waar je ze niet wil hebben.

Maar die aangedreven KO moeren vind ik dan weer wel helemaal toppie.
Los van het feit dat ik mijn bed echt veel stijver zou willen hebben vind ik dit wel een perfecte plek en manier om de motoren en KO's te verstoppen.
Maar zo heeft elk ontwerp zijn zwakke en sterke punten, kennelijk is de ideale situatie voor iedereen verschillend.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Nog dank voor jullie toelichting. Kan mij inderdaad goed voorstellen dat een dubbele KO-spindel in dat opzicht wat beter is en er geen rare afwijkingen aan een of beide zijdes plaats gaan vinden. De reden dat ik het toch overwoog was omdat ik het bij die Sorotec machines ook een dergelijke constructie zag met een enkele KO-spindel. En als er een stappenmotor stappen verliest of uitvalt dan kan dat schade veroorzaken lijkt mij. Hoe dan ook zal ik het toch bij het ontwerp van een dubbele KO-spindel houden. Ondertussen een tafel in elkaar gezet en de profielen met hoekverbinders (frame) is ook gemonteerd.

Voor een keuze in de toekomst voor de lineaire geleidingen ontvang ik graag nog wat advies. Voornamelijk zal er hardhout en aluminium gefreesd gaan worden. Daarbij wil ik kiezen voor bouwgrootte 20mm voor alle assen. Lijkt mij ruim voldoende?
Nu vind ik de Hiwin geleidingen simpelweg te duur. Tenzij ik tweedehands exemplaren kan krijgen.
Maten die ik nodig heb zijn: 2x1400mm, 2x950mm, 2x400mm. 8 normale karretjes en 4 flenskarretjes.

Nu heb ik hier gelezen over een aantal mooie alternatieven. Ik zet ze hieronder even op een rijtje en dan ben ik eigenlijk benieuwd wat jullie denken dat de beste prijs-kwaliteit verhouding is:
-Hiwin HGR20 geleidingen via ali-expess (zoals ik hier lees lastig te zeggen of dat imitaties zijn of echte exemplaren). BST-motion zet erbij dat ze origineel zijn maar dat is lastig te controleren. Kosten ongeveer 600 euro.
-Sorotec Blue Line 20mm. Kosten ongeveer 600 euro.
-CNC-discount orange set 20mm. Kosten ongeveer 550 euro.
-Lineairegeleidingshop.nl 20mm. Kosten ongeveer 840 euro.
-BST-motion (Ali-express) bouwgrootte 20mm. Kosten ongeveer 440 euro.

Eigenlijk vind ik die van lineairegeleidingshop wat te duur maar als die nou echt 2x zo goed zijn is het toch goed om daar even bij stil te staan. Die exemplaren van 440 euro klinken aantrekkelijk maar goedkoop kan duurkoop zijn. Kortom wat heeft jullie voorkeur in deze lijst of zijn er nog betere betaalbare opties?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Kjelt »

Vergeet niet om bij ali dus de bst store de verzendkosten, btw en invoer mee te tellen.
Op zich kun je het proberen, mochten de spullen nep zijn kun je een dispute indienen.
Moet je wel bewijs hebben, echt vs nep maar gezien hun prijzen denk ik dat ze best echt kunnen zijn. Laatst was hier iemand die via die weg echte te pakken had gekregen.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Dat klinkt ook wel veelbelovend dan. Klopt, die kosten die erbij komen bij de invoering moet ik niet vergeten. Verzendkosten zitten er meen ik al wel bij in. Hoe zit dat kwalitatief eigenlijk. Gaan die Hiwin rails dan ook echt veel langer mee of zit er alleen wat minder speling op?
benkr
Donateur
Berichten: 7776
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door benkr »

sjorsth schreef: 30 mar 2021 13:56 Dat klinkt ook wel veelbelovend dan. Klopt, die kosten die erbij komen bij de invoering moet ik niet vergeten. Verzendkosten zitten er meen ik al wel bij in. Hoe zit dat kwalitatief eigenlijk. Gaan die Hiwin rails dan ook echt veel langer mee of zit er alleen wat minder speling op?
Er zit vooral minder zand en ander gruis in.
Deze hoef je niet schoon te maken vóór gebruik, die anderen wel.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door WillyH »

Of je koopt bij Ali in een EU-warehouse, btw en invoerrechten reeds verrekend en 1 week tot 14 dagen de spullen in huis. Kijk eens voor zo'n set:
https://nl.aliexpress.com/item/32986821 ... 3677Ch0gJ2
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 30 mar 2021 20:12 Of je koopt bij Ali in een EU-warehouse, btw en invoerrechten reeds verrekend en 1 week tot 14 dagen de spullen in huis. Kijk eens voor zo'n set:
Dat is geen Hiwin, even voor de duidelijkheid.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

benkr schreef: 30 mar 2021 16:09 Er zit vooral minder zand en ander gruis in.
Deze hoef je niet schoon te maken vóór gebruik, die anderen wel.
Dus als ik het goed begrijp is mits ik alles goed schoonmaak deze set hieronder net zo goed als een Hiwin set? Wat nauwkeurigheid en levensduur betreft weinig verschil?
WillyH schreef: 30 mar 2021 20:12 Of je koopt bij Ali in een EU-warehouse, btw en invoerrechten reeds verrekend en 1 week tot 14 dagen de spullen in huis. Kijk eens voor zo'n set:
https://nl.aliexpress.com/item/32986821 ... 3677Ch0gJ2
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door WillyH »

Nergens geschreven dat dit een HiWin zou zijn, ook al lijken ze erop. Maar wel een optie als de centen beperkt zijn.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Nee, dat was mij duidelijk. Lijkt mij een prima aanbeveling. Ik vind het alleen lastig inschatten wat ik kwalitatief moet verwachten in relatie tot de originele Hiwin producten.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Ondertussen een hele tijd verder maar de machine heeft al het één en ander aan werkzaamheden verricht. Dit is hoe die er nu bij staat.

Afbeelding
Afbeelding

Wel een enorm verschil met wat ik in eerste instantie gebouwd had. Qua stijfheid is het amper te vergelijken. Nu heb ik de Hiwin geleidingen met een vetspuit Kroon Lithep EP2 vet gevuld. Klopt het dat de karretjes het vet weer meenemen/slepen en de geleidingen dus niet echt vettig aanvoelen?

Ik overweeg om er later nog nieuwe drivers/stappenmotoren (closed-loop) op te zetten. Is dit iets? Ik heb er nergens een overbrenging op zitten.
https://nl.aliexpress.com/item/10050016 ... hPlBv&mp=1

De bedoeling is dat de machine wel geregeld enkele uren achter elkaar hout gaat frezen. Zou fijn zijn als er dan geen stappen meer verloren gaan. Dit dus in combinatie met een Pokeys57CNC aansturing.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Kjelt »

sjorsth schreef: 05 apr 2022 10:57 Nu heb ik de Hiwin geleidingen met een vetspuit Kroon Lithep EP2 vet gevuld. Klopt het dat de karretjes het vet weer meenemen/slepen en de geleidingen dus niet echt vettig aanvoelen?
Als je wagens wipers hebben die vuil buiten houden dan klopt dat.
Je kunt het wel zien dat de geleiders niet helemaal droog zijn, er zit een heel dunne laag over.
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Giel »

almotion.nl

bel ze op geef een staatje en je betaalt minder als hiwin en kwaliteit is beter ook wipers en andere speeltjes kunnen gewoon geleverd worden..
in Nederland op te halen/zien wat je koopt!!
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door serum »

Die karretjes hebben een keerring ingebouwd (die kleine rubberen flapjes) De bedoeling is dat ze vuil buiten houden, maar ze zijn zo ontworpen dat ze meer van buiten naar binnen weren dan van binnen naar buiten. Als je de machine een tijdje gebruikt en hij stopt op dezelfde plaats bij een langdurig programma, dan zal je toch wat vetophoping zien. Als je ze wilt spoelen, dan pomp je net zo lang totdat je er geen smerig vet meer uit ziet komen.
Plaats reactie