Ombouw huidige machine

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Giel »

daarom heeft een commerciële machine ook altijd een vet/olie smeer systeem en mag je iedere week/maand bij een nieuwe en iedere dag bij een oud beestje de smeerolie bijvullen en de oude olie /vet afvoeren.. op nieuwe machines werkt dit zo goed dat de olie echt gescheiden van de koelmelk wordt gehouden..

bij oudjes ben je op een geg moment met je smeer olie aan het verspanen en dat is niet gezond!!! en gevaarlijk!! bij een te hoge concentratie zelfs kans op brand!!
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Kjelt schreef: 05 apr 2022 14:45
sjorsth schreef: 05 apr 2022 10:57 Nu heb ik de Hiwin geleidingen met een vetspuit Kroon Lithep EP2 vet gevuld. Klopt het dat de karretjes het vet weer meenemen/slepen en de geleidingen dus niet echt vettig aanvoelen?
Als je wagens wipers hebben die vuil buiten houden dan klopt dat.
Je kunt het wel zien dat de geleiders niet helemaal droog zijn, er zit een heel dunne laag over.
Ja, heb je gelijk in kun je wel iets zien. Dat maar even in de gaten houden. Zo lang ik dat zie dan is de smering wel in orde.
Giel schreef: 05 apr 2022 15:19 almotion.nl

bel ze op geef een staatje en je betaalt minder als hiwin en kwaliteit is beter ook wipers en andere speeltjes kunnen gewoon geleverd worden..
in Nederland op te halen/zien wat je koopt!!
Nou, ik overwoog dus eventueel een upgrade voor de motoren naar closed-loop. De geleidingen ben ik tevreden over dus die blijven er op zitten.
serum schreef: 05 apr 2022 15:57 Die karretjes hebben een keerring ingebouwd (die kleine rubberen flapjes) De bedoeling is dat ze vuil buiten houden, maar ze zijn zo ontworpen dat ze meer van buiten naar binnen weren dan van binnen naar buiten. Als je de machine een tijdje gebruikt en hij stopt op dezelfde plaats bij een langdurig programma, dan zal je toch wat vetophoping zien. Als je ze wilt spoelen, dan pomp je net zo lang totdat je er geen smerig vet meer uit ziet komen.
Klopt, zo had ik ze de vorige keer ook gevuld (alleen kwam er dan geen vuil mee. Maar goed om te weten dan is het wel in orde zo.
Giel schreef: 05 apr 2022 22:45 daarom heeft een commerciële machine ook altijd een vet/olie smeer systeem en mag je iedere week/maand bij een nieuwe en iedere dag bij een oud beestje de smeerolie bijvullen en de oude olie /vet afvoeren.. op nieuwe machines werkt dit zo goed dat de olie echt gescheiden van de koelmelk wordt gehouden..

bij oudjes ben je op een geg moment met je smeer olie aan het verspanen en dat is niet gezond!!! en gevaarlijk!! bij een te hoge concentratie zelfs kans op brand!!
Tsja, dat is natuurlijk helemaal ideaal. Maar af en toe bijvullen gaat ook prima lijkt mij.



Die KO-spindels heb ik overigens ook redelijk recent nog gevuld en voelen ook niet echt vettig aan..? Zal wellicht hetzelfde voor gelden als de geleidingen alleen kun je het waarschijnlijk wat moeilijker zien omdat het oppervlak niet glad en vlak is.

Weet iemand trouwens nog of die closed-loop stappen motoren met drivers (zie link) iets is?
Giel
Berichten: 59
Lid geworden op: 13 mar 2022 16:55
Locatie: elst

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Giel »

closed loop upgrade is van toepassing als je stappen verliest en tegen de max van je machine aan zit qua moment..

ik zou zelf niet zonder willen omdat het als je een programma voor 95% gedraaid hebt en je mist wat stappen dan kan er een paar uur werk/materiaal naar de schroothoop/kliko/crash..

het mooiste is hetw systeem dat ik heb dat bij een ingesteld error percentage
de machine op stop/pauze zet

de meeste closed loop proberen alsnog de positie te halen maar als dit een gecompliceerde beweging is zoals een cirkel dan lopen de andere assen uit de pas ( ik praat nu over 2/3 seconden aan verloren stappen)
ik heb ze op mijn printer op 3% staan

op het werk staan ze op 0.2% als er hoge tolerantie werk gemaakt wordt anders 1%
hu 20 dm vario spindel moet een cnc machine worden
prusa 3d printer
bezig een 8assige 3d print/frees te ontwikkelen 600x600x800 x2 werk oppervlakte dubbele corexy in een machine samengebouwd
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Goudgele »

Voor de prijs van die closed loop steppers heb je ook servo's met ingebouwde drives bijvoorbeeld. Krijg je een nog dynamischer gedrag. Ik noem even de JMC servo's (kijk eens bij Sorotec), omdat veel forumleden die gebruiken, waaronder ikzelf.
Ik zou dan kijken naar de 140W of de 180W versies. Jouw machine is vergelijkbaar met de mijne. Ik heb 2x180W op de Y-as, 140W voor X en Z. Ik kijk nooit meer terug naar steppers :-)
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Goudgele schreef: 07 apr 2022 19:02 Voor de prijs van die closed loop steppers heb je ook servo's met ingebouwde drives bijvoorbeeld. Krijg je een nog dynamischer gedrag. Ik noem even de JMC servo's (kijk eens bij Sorotec), omdat veel forumleden die gebruiken, waaronder ikzelf.
Ik zou dan kijken naar de 140W of de 180W versies. Jouw machine is vergelijkbaar met de mijne. Ik heb 2x180W op de Y-as, 140W voor X en Z. Ik kijk nooit meer terug naar steppers :-)
Klinkt wel goed en zijn vergelijkbaar met prijs. Zijn deze ook te gebruiken zonder overbrenging (en hebben ze dan nog voldoende koppel)?
En zijn die geïntegreerde drivers ook te demonteren/ergens anders te monteren? In de brug heb ik namelijk netjes een motor precies pas gekregen zoals je kunt zien. Zou mooi zijn als ik dat zo kan laten...
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Goudgele »

Ik gebruik ze zelf direct gemonteerd op de spindels. Aan koppel kom je niks te kort! Ik gebruik ze zelf lang niet met maximale versnelling. Dat vindt de tafel waar de machine op staat niet zo leuk. De eerste keer schrik je er van wat zo'n motortje kan.
De drivers zijn helaas niet te demonteren voor zover ik weet. Wat inbouwen betreft kan dat inderdaad een nadeel zijn.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Goudgele schreef: 08 apr 2022 12:38 Ik gebruik ze zelf direct gemonteerd op de spindels. Aan koppel kom je niks te kort! Ik gebruik ze zelf lang niet met maximale versnelling. Dat vindt de tafel waar de machine op staat niet zo leuk. De eerste keer schrik je er van wat zo'n motortje kan.
De drivers zijn helaas niet te demonteren voor zover ik weet. Wat inbouwen betreft kan dat inderdaad een nadeel zijn.
Zojuist even contact gehad met Sorotec. Hij gaf aan dat die closed-loop stappenmotoren wat makkelijker aan te sluiten zijn. De servo motoren vereisen wat werk met kalibreren. Hoe heb jij dat ervaren met aansluiten? Aansluiting is met 8 aders begreep ik (ipv 4 wat ik nu heb).
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door Goudgele »

Ik heb er zelf een 2 aderige kabel naartoe liggen voor de voeding en een 4 aderige voor de step/dir signalen. Eventueel kun je voor dat deel een 6 aderige pakken, als je de alarm outputs wilt gebruiken.

Ik heb niks aan afstellen gedaan, omdat het out of the box al prima ingeregeld is voor mijn eisen. Ik kan snel en nauwkeurig genoeg bewegen. Als je echter nog meer performance er uit wil halen, kun je idd tuning doen via de software. Dat is in principe een tabel met parameters die je aan gaat passen. Is niet persé moeilijk, maar gaat wel wat tijd in zitten om het te begrijpen.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Ah oke bedankt voor je toelichting. Even laten bezinken wat ik ga doen.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Even een update van de geupdate machine:

Ben eigenlijk erg tevreden over de machine op mechanisch gebied. Dat wil zeggen de machine is echt enorm stijf zoals die nu is. Wat een verschil met hoe ik het oorspronkelijk had. Er treed ook geen resonantie op en alles lijkt gewoon stabiel. Met de hand is er ook nul beweging te krijgen in bijvoorbeeld de brug. Zo hoort het denk ik. Wel had ik de elektronica eigenlijk allemaal hetzelfde gebruikt. Zoals ik al eerder aangaf overweeg ik nu om dat helemaal opnieuw te gaan opbouwen.

Ondertussen ben ik namelijk ook voor mezelf begonnen, ik ga houten racefietsen produceren en loop nu tegen een aantal dingen aan. Het wirdt dus wel echt een essentieel onderdeel van de onderneming en ik wil er graag op kunnen vertrouwen.

-Er doen zich geregeld onverwachte bewegingen voor, voornamelijk tijdens de wat langere freesklussen. En dat kan ik er echt even niet bij hebben. Op zo'n moment grijp je zo snel mogelijk naar de noodstop dus echt uitgebreid de tijd om het dan even te analyseren wat er gebeurd heb ik niet. Wel lijken er twee verschillende situaties te zijn die daar voor kunnen zorgen. 1: de computer reageert erg traag, ik zie de nummers in Mach4 dan ook niet meer zo vloeiend veranderen als dat normaal het geval is. Volgens mij is de aansturing daardoor ook vertraagd en dan kan het dus ook voorkomen dat er wat schokt in de bewegingen en er nogal wat rare geluiden komen (als gevolg van het schokken lijkt me). En dan kan het zijn dat de positie niet meer klopt.

-Maar er is ook nog een andere reden dat de positie af wijkt, soms enorm. En dat is volgens mij omdat de koppeling doorslipt op de x-assen (2 stappenmotoren) en dan blijft de brug stilstaan. Vreemd genoeg trekt de brug niet scheef want als die aan één zijde doorslipt zou je dat wel verwachten. Of er komt aan de andere zijde ook meer weerstand door het scheeftrekken waardoor deze ook direct gaat blokkeren en doorslipt. Een andere optie is dat ze beide tegelijk doorslippen maar dat lijkt me vreemd, tenzij ik het verkeerd ingeschat hebt en het toch een elektronisch probleem is. Beide motoren zijn apart aangestuurd met een eigen driver vanuit het Pokeys bordje.

-De stappenmotoren (voornamelijk op de dubbele x-as) worden na verloop van tijd enorm warm. Lijkt me iets te veel van het goede.

-Hoe zit het eigenlijk met houtspanen en de geleidingen? Deze komen geregeld op de geleidingen en de ko-spindels te liggen. Kan dit er ook voor zorgen dat iets vast gaat lopen? Ik zou zeggen dat dit mee valt omdat ik deze bij professionele machines vaak ook open en bloot zie liggen.

Ik heb er ook even over nagedacht om iets kant-en-klaars aan te schaffen maar dan zit je al gauw aan €10k kwam ik achter en mijn budget is nu nog beperkt. In de basis lijkt het mij dat ik mechanisch iets heel goeds heb staan wat betrouwbaar te maken is met onderstaand actieplan. Bovendien ken ik de machine dan goed en zijn de meeste problemen zelf ook weer op te lossen. Vandaar dat ik nu een upgrade van deze machine toch als meest geschikte oplossing zie.

Voorlopig heb ik even het volgende actieplan gemaakt:
1. Nieuwe (gebruikte) computer voor de aansturing. Eentje die niet traag wordt gedurende het gebruik.
2. Geheel opnieuw beginnen met de elektronica. Alleen de pokeys als aansturing en de freesspindel met frequentieregelaar blijft. Alles nu ook netjes in een kast met rails en kabelgoten. Ook de computer in de kast (60x60cm?) als het kan vanwege de stofomgeving.
3. Deze drivers en stappenmotoren voor closed-loop motoren of servo's met eventueel ook nieuwe drivers (nu DM542A) en openklapbare rupsen (nu de gesloten variant helaas).
4. Afvlakken van de beide ko-spindel assen t.h.v. de koppelingen. Dan kan het niet meer slippen. Of kan het slippen van koppelingen ook komen door het verkeerd uitlijnen komen (deze afwijking is wel minimaal volgens mij)? Tegenhouden met de hand van de brug is onmogelijk.
5. Kunststof plaat monteren aan beide zijdes om spanen op rails en ko-spindel enigszins te verminderen.

Eventueel later 6. het aanleggen van een automatisch smeersysteem voor de karretjes en de ko-spindelmoer.


Een heel verhaal weer geworden zie ik haha. Jullie nog suggesties of aanmerkingen?
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door benkr »

sjorsth schreef: 15 aug 2022 11:28 1. Nieuwe (gebruikte) computer voor de aansturing. Eentje die niet traag wordt gedurende het gebruik.
2. Geheel opnieuw beginnen met de elektronica. Alleen de pokeys als aansturing en de freesspindel met frequentieregelaar blijft. Alles nu ook netjes in een kast met rails en kabelgoten. Ook de computer in de kast (60x60cm?) als het kan vanwege de stofomgeving.
3. Deze drivers en stappenmotoren voor closed-loop motoren of servo's met eventueel ook nieuwe drivers (nu DM542A) en openklapbare rupsen (nu de gesloten variant helaas).
4. Afvlakken van de beide ko-spindel assen t.h.v. de koppelingen. Dan kan het niet meer slippen. Of kan het slippen van koppelingen ook komen door het verkeerd uitlijnen komen (deze afwijking is wel minimaal volgens mij)? Tegenhouden met de hand van de brug is onmogelijk.
5. Kunststof plaat monteren aan beide zijdes om spanen op rails en ko-spindel enigszins te verminderen.
Eventueel later 6. het aanleggen van een automatisch smeersysteem voor de karretjes en de ko-spindelmoer.[/b]
1. Ik heb eventueel nog wel een PC voor je liggen, een Intel I3 in een redelijk kleine behuizing, HP SFF type, is ongeveer 26 x 26 x 11 cm.
Het enige wat je er niet bij krijgt is de voeding, dat moet een 135 of 140 W 19V type zijn, maar 24V werkt ook. Heb ik wel, maar daar heb ik zelf 35 Euro voor betaald.
2, Ik weet niet welke Pokeys je gebruikt, de Pokeys57CNC is heel goed bruikbaar, de 57(E of U) is eigenlijk niet snel genoeg, daar ga je last van krijgen.
3. Jammer dat het geen DM556 typen zijn, maar als het echte Leadshine dingen zijn dan zal het toch wel lukken. De rupsen, ook al kunnen ze niet open, hoe lastig is dat? Als het goed is dan is het vullen maar eenmalig.
4. Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoeld, maar ik lijm dit soort dingen altijd met Loctite 603, 638 of 648, die lijmen zijn daar speciaal voor bedoeld. Zit echt muurvast, en als het los moet dan is dat met een gasvlammetje zo gebeurd.
5. De geleidingen en zo kunnen er wel tegen, de rest van de omgeving zal er gelukkiger mee zijn.
6. KO spindels en geleidingen zijn meestal 'life-time' gesmeerd, en dat dan voor stevig gebruik, voor hobby gebruik betekent dat eigenlijk 'nooit meer smeren'. bespaar je de moeite dus.
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

benkr schreef: 16 aug 2022 11:04
sjorsth schreef: 15 aug 2022 11:28 1. Nieuwe (gebruikte) computer voor de aansturing. Eentje die niet traag wordt gedurende het gebruik.
2. Geheel opnieuw beginnen met de elektronica. Alleen de pokeys als aansturing en de freesspindel met frequentieregelaar blijft. Alles nu ook netjes in een kast met rails en kabelgoten. Ook de computer in de kast (60x60cm?) als het kan vanwege de stofomgeving.
3. Deze drivers en stappenmotoren voor closed-loop motoren of servo's met eventueel ook nieuwe drivers (nu DM542A) en openklapbare rupsen (nu de gesloten variant helaas).
4. Afvlakken van de beide ko-spindel assen t.h.v. de koppelingen. Dan kan het niet meer slippen. Of kan het slippen van koppelingen ook komen door het verkeerd uitlijnen komen (deze afwijking is wel minimaal volgens mij)? Tegenhouden met de hand van de brug is onmogelijk.
5. Kunststof plaat monteren aan beide zijdes om spanen op rails en ko-spindel enigszins te verminderen.
Eventueel later 6. het aanleggen van een automatisch smeersysteem voor de karretjes en de ko-spindelmoer.[/b]
1. Ik heb eventueel nog wel een PC voor je liggen, een Intel I3 in een redelijk kleine behuizing, HP SFF type, is ongeveer 26 x 26 x 11 cm.
Het enige wat je er niet bij krijgt is de voeding, dat moet een 135 of 140 W 19V type zijn, maar 24V werkt ook. Heb ik wel, maar daar heb ik zelf 35 Euro voor betaald.
2, Ik weet niet welke Pokeys je gebruikt, de Pokeys57CNC is heel goed bruikbaar, de 57(E of U) is eigenlijk niet snel genoeg, daar ga je last van krijgen.
3. Jammer dat het geen DM556 typen zijn, maar als het echte Leadshine dingen zijn dan zal het toch wel lukken. De rupsen, ook al kunnen ze niet open, hoe lastig is dat? Als het goed is dan is het vullen maar eenmalig.
4. Ik begrijp niet helemaal wat je hier bedoeld, maar ik lijm dit soort dingen altijd met Loctite 603, 638 of 648, die lijmen zijn daar speciaal voor bedoeld. Zit echt muurvast, en als het los moet dan is dat met een gasvlammetje zo gebeurd.
5. De geleidingen en zo kunnen er wel tegen, de rest van de omgeving zal er gelukkiger mee zijn.
6. KO spindels en geleidingen zijn meestal 'life-time' gesmeerd, en dat dan voor stevig gebruik, voor hobby gebruik betekent dat eigenlijk 'nooit meer smeren'. bespaar je de moeite dus.

Bedankt voor je reactie Ben,

Om weer even nummeriek te reageren:
1. Dat is op zich een mooie oplossing. Zal het even onthouden, want weet dat er ook nog kleinere oplossingen zijn. Zal even een kastindeling maken voordat ik daar een definitieve keuze in maak. Wat wil je er eventueel voor hebben?
2. Ik gebruik de Pokeys57CNC inderdaad met ethernetverbinding.
3. Geen idee wat het precies is. Van 'Longs' via Ali aangeschaft. Maar daar ga ik dus wat kwaliteit voor terugplaatsen. De rupsen met open brug lijkt mij een stuk makkelijker. Heb nu stekkertjes en die passen er niet doorheen. Dan zou ik deze eraf moeten knippen. Wil het gelijk makkelijk en netjes maken voor de toekomst.
4. Bedoelde dat er een vlakke kant zit aan het uiteinde van de ko-spindel as waar de koppeling omheen komt. Met een schroefje zou die dan niet meer kunnen slippen omdat ik dit ook zag bij de stappenmotoren dat er een vlakke kant op zit. Maar ik heb ondertussen al begrepen dat dit toch niet de bedoeling is dus dit laat ik even zo voor wat het is. Loctite is een goed alternatief en even een markering (streepje) aanbrengen om in de gaten te houden of het gaat slippen.
5. De geleidingen dus wel, maar hoe zit dat met de ko-spindels? Zie soms wel eens een houtspaantje kleven aan zo'n riggel in de ko-spindel..
6. Laten we dat nog even achterwege dus..
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door benkr »

Die PC mag je gratis en voor niets hebben, de voeding wil ik 35 Euro voor hebben, dat heb ik er ook voor betaald.
Als je een kast hebt die diep genoeg is dan kun je de PC heel god tegen een zijkant monteren, dan neemt hij maar weinig plek in beslag, moet je wel een kast hebben van 300 mm diep minimaal, anders is het inderdaad wel een ruimtevreter. Maar je kunt er b.v. wel een voeding of de Pokeys en zo bovenop monteren om ruimte te winnen
sjorsth
Berichten: 33
Lid geworden op: 28 okt 2018 13:43
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Ombouw huidige machine

Bericht door sjorsth »

Oke goed om te weten. Ga ik zoals gezegd eerst even kijken hoe dat uitkomt met indelen. En mooiste zou zijn als ik de pc kan inschakelen zonder de kast open te doen.
Plaats reactie