Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door aw »

Ok, ik ben wat verder gekomen.

Als eerste de waarde van CP5 naar 300 gezet.
Vervolgens de motor verwijderd en spanning op de VFD. Dan gaat het display keurig naar 6 (ingesteld minimum) en vervolgend naar 50 (bij het verbinden van terminal 5 met 11).

Alle kabels nagemeten en nog maar eens aangesloten. Eureka! de motor draait langzaam en het display geeft 6 aan. En na aansluiten terminal 5 accelereert de motor mooi naar 50. Wat loopt dat prachtig rustig vegeleken met mijn Kress.

Stroom er weer af en ik zet de minimum snelheid op 20 (6 was nog een beetje schokkerig) en de fixed frequency op 150 (50%).
Stroom er weer op en het display geeft weer 4.3 bij een hakkelende motor die niet op gang komt. Ik probeer het nog een aantal keer, elke keer met wachten om de E OL te clearen, maar het lukt niet meer.

Dan heb ik een idee. Ik 'aai' over de spindel heen als hij op 4.3 staat te hakkelen en de frequency op het display gaat iets omhoog. En... als ik hem een goede zwieper geeft, dan 'pakt' ie ineens. Als hij eenmaal loopt krijg ik hem moeiteloos op elke frequentie tussen ingesteld minimum en maximum....
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door HD13 »

CP7 misschien iets langer zetten, zodat er wat meer tijd is om op gang te komen.
Kijk ook naar CP19 daar een beetje mee spelen.
Laatst gewijzigd door HD13 op 07 feb 2021 12:37, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door benkr »

Is de aanloopstroom niet net wat hoger dan de ingestelde waarde?
Dit soort dingen zie je echt goed met een setje flinke lampen er tussen zonder dat er iets kapot gaat of warm wordt.
Ik denk dat je een beetje moet spelen met de V/F curve maar let op dat je stroom niet absurd hoog wordt.
Bij Portje zijn machine heb ik dat gedaan met de lampenbox er tussen én het display op "motorstroom" aangeven.
Maar daar was het belangrijk om bij lage toerentallen de motor niet te warm te laten worden omdat de ventilator op de motoras gemonteerd zit en er dus bij lage toerentallen vrijwel geen koeling is.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door aw »

Succes!

Na het verhogen van de acceleratietijd EN het terugzetten van het minimale toerental naar 0 werkt alles.
Via terminal 4 en 5 kan ik dan naar de twee ingestelde frequenties gaan en die worden ook prima bereikt. Heb e.e.a. nog los liggen dus nog niet verder geweest dan 150 Hz (half toerental) en dat zou 9.000 rpm moeten zijn. Op dat moment geeft ie 44% van de stroom aan.

Ik vermoed dat de minimale frequentie boven 0 (stond op 6Hz) de boosdoener was. Alsof hij na het aanzetten dan ineens probeert die te bereiken zonder de parameters te gebruiken. Nu staat deze op 0 en dan staat de spindle ook stil als ik alles aanzet. Kan dan via pin 4 en 5 makkelijk 3 vooraf ingestelde snelheden selecteren.

Volgende stap is het aansluiten van een potmeter voor de instelling. Of nog beter het aanlsuiten via EdingCNC CPU4. (Iemand daar nog tips voor?)

Ik vermoedt dat de machine ook hiervoor via EdingCNC aangesloten is geweest en dat dit er wellicht voor gezorgd heeft dat bepaalde waardes in de instellingen overschreven werden?

Iedereen die mee heeft geholpen om in ieder geval de spindel aan het lopen te krijgen: bedankt voor jullie hulp!
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door aw »

Oeps... magische rook!

Vandaag was ik van plan alles netjes aan te sluiten. Eerst nog even wat instellen aan de VFD. Wat een genot om die motor te horen spinnen.
Totdat opeens uit de onderkant van de behuizing witte stinkende rook komt. Meteen de stroom er af natuurlijk.

Daarna op onderzoek gegaan. In het onderste losse deel van de behuizing loopt de 220 via deze print:
22620

Het kapotte onderdeel is een van deze. Als ik Google zie ik het dat een soort ontstoringscondensator.
22619

Ja en dan de vragen:

- Het lijkt er op dat deze printplaat + aanschroefbare behuizing een optionele ""Interference suppression filter' is. Standaard zit ie niet bij de combivert. Kan ik hem er gewoon tussen uit laten?
- Wat kan de oorzaak zijn van het kapot gaan van de condensator? Veroudert zoiets of is dat een symptoom dat er iets mis is? Het enige verschil met eerder testen wat ik me kan bedenken is dat ik nu in de kelder zat waar de wcd keurig geaard is. (Voorheen aan de keukentafel niet). Er was geen sprake van sluiting oid (voor zover ik kan nagaan).
Gebruikersavatar
PE1BEY
Berichten: 123
Lid geworden op: 27 aug 2013 14:50
Locatie: Best

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door PE1BEY »

Ik ken die dingen en heb er dezelfde ervaring mee...
Ding bestaat uit een condensator en een weerstand in serie geschakeld en in één behuizing.
Staan als ontstoorcomponent over de netspanning.

Als die dingen geklapt zijn; gewoon er uit halen en doorgaan.
Zijn tegenwoordig wat moeilijk te verkrijgen en zonder dat ding doorgaan geeft geen probleem.
Had hetzelfde met een Philips scoop destijds....
Kees
Mechanische stabiliteit geeft ook elektrische stabiliteit...
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door benkr »

Als ik het niet vergeet zal ik morgen kijken of ik ze niet toevallig gewoon heb liggen, ik denk eigenlijk van wel.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door aw »

Hij doet het in ieder geval nog wel (met deze filterboard verwijderd). Was al bang dat ik weer van nul moest beginnen met ditmaal een kapotte VFD. 8)

Vanavond op de frees monteren en eens kijken hoe met frezen gaat.
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door benkr »

benkr schreef: 08 feb 2021 22:21 Als ik het niet vergeet zal ik morgen kijken of ik ze niet toevallig gewoon heb liggen, ik denk eigenlijk van wel.
Ik had vandaag niet veel tijd, ik heb wel gezocht maar ze niet gevonden, ik ga morgen nog een keer zoeken, ik weet eigenlijk zeker dat ik ze heb liggen.
Ik weet alleen niet of het Y2 exemplaren zijn.
aw
Berichten: 131
Lid geworden op: 22 jan 2007 19:57
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: Aansluiten KEB Combivert op Teknomotor

Bericht door aw »

Sowieso bedankt Ben
Plaats reactie