EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Creatief met de beschikbare ruimte omgaan. Ik ben benieuwd naar de eerste video.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. da's eigenlijk wel een videootje waard.. dan moet ik nog maar een stukje Messing offeren..

't lollige is, door de opbouw van de machine (gereedschappen achter de Centerlijn, en de opbouw van de gereedschapswisselaar (snijkanten moeten naar boven wijzen), moet je "linksom programmeren om rechtse draad te krijgen.. je gaat dus achterin de boring beginnen.. omdat de bank rechtsom draait.. boeit allemaal niet als je't eenmaal weet.. en als je het niet weet.. dan kun je het wel beredeneren..

Hoe vaak ik het niet zie op Youtroep.. dat men de schroefdraadbeitel ondersteboven plaatst.. (ook gij TanTan... :lol: ).. Dá hoor't nie!.. :shock:
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door tuonov4 »

nou dat moet je maar eens uitleggen want ik zie geen verschil in beitelhoeken als de beitel op zn kop zit
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

tuonov4 schreef: 02 jan 2022 19:13 nou dat moet je maar eens uitleggen want ik zie geen verschil in beitelhoeken als de beitel op zn kop zit
Nou.. om te beginnen.. op een EMCOturn 120 gebruik je linkse beitels.. een rechtse beitel zit aan de verkeerde kant van de centerlijn..
en op zijn kop zetten.. dat is het em nou juist.. de Wisselaar van de EMCOturn 120 die is daar niet op gebouwd, dat is namelijk een Unidirectionele wisselaar, en die mag maar in één richting belast worden.. de beitelkracht moet naar beneden zijn gericht, want dat is de blokkeerrichting, de andere kant op, kan de wisselaar geen krachten opnemen.

Daarom dus.. en.. omdat de spindel bij draaiwerk dus rechtsom draait, moet je met draadsnijden "achterin" beginnen, en terug naar voren lopen.. dus van de klauwplaat af.. anders krijg je linkse draad..
tuonov4
Berichten: 189
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door tuonov4 »

ja oke, maar dan is het dus niet zo dat het hoort maar omdat de emco dat niet aan kan en dat is wel wat anders.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »



Ik heb even een kort clipje inelkaar geflanst van het schroefdraad snijden.
In Messing.. want dat kan zonder koeling.. in titanium gaat het inmiddels ook prima, en ik krijg een prachtige schroefdraad, maar door de bak koelvloeistof die er vanuit 2 nozzles overheen gekieperd wordt is daar dan niets van te zien... :lol:
tuonov4 schreef: 03 jan 2022 09:30 ja oke, maar dan is het dus niet zo dat het hoort maar omdat de emco dat niet aan kan en dat is wel wat anders.
't is niet dat de EMCO het niet aan kan.. alleen moet je dat niet doen met de standaard EMCO toolchanger.. want die is Unidirectioneel, en alleen geblokkeerd in de verspaanrichting, dus bij draaiwerk draait de spindel rechtsom, en dus moet je dan van achter naar voor snijden..

Een nadeel is wel.. ik kan dus niet achterin mijn draad een mooie uitloop programmeren waarbij de beitel naar buiten beweegt, omdat die dus aan de voorkant van het werk zou komen.. maar goed.. een mens kan niet alles hebben..
misschien verzin ik nog wel een keer een blokkering op de Turret, zodat ik rechtse draadbeitels kan gebruiken, en die op zijn kop kan monteren.. tot die tijd zal ik het zo moeten doen.. ook geen ramp..
In't filmpje is te zien dat ik met de boorbaar even naar buiten trek achterin het gat.. om een groefje te maken voor de beitel zodat ie vrij voorpositioneert de achterkant van de boorbaar is op 60° geslepen, zodat ie een mooi schuin kantje maakt aan de inloop van de draad daar..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ik Kreeg gisteren tijdens het kijken van een video van Stefan Gotteswinter een ideetje..



op CNC machines doen we natuurlijk niet anders.. maar!.. even een gek idee.. @Spinningwheels koppelt de Losse kop nog wel eens met een stuk staal met de slede, zodat ie kan boren met automagische voeding.. op CNC banken met een losse kop is deze koppeling soms ook aanwezig, en automatisch, zodat je middels de slede automagisch de losse kop kan verplaatsen, die heeft dan geen eigen aandrijving, maar wandelt gewoon aan't lijntje met de slede mee.
Zo kun je een stuk metaal vlakken, centergaatje boren, en dan de losse kop naar voren sleuren, die zet zichzelf vast, schuift 't center in het kuiltje.. en dan kun je tussen de centers verder draaien..

Stel!.. Ik maak een Haak aan de X as van de EMCO 5, en een (intrekbare) pen aan de losse kop.. klemblok aan de onderkant vervangen voor een geleiding zoals de slede die ook heeft.. Je banjert met de slede naar achteren, dan naar X-Maximaal.. en dan heb je dus de losse kop vastgekoppeld aan de slede.. zo kun je er een lange, dikke boor in zetten.. van die maten die je normaliter niet in de wisselaar zet..

Is dat wat?.. of zie ik beren op de weg over het hoofd?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Bij mijn HBM draaibanken is de geleiding voor de losse kop aan de onderkant niet glad maar tamelijk ruw. Ik weet niet hoe de emco er uit ziet.

Ik zou er sowieso een geleiding met 4 kogellagers op zetten. Die kun je strak verend ophangen en dan heb je van ruwheid "geen last meer". Als de gaten nauwkeurig moeten, moet de losse kop echt goed tegen het bed gedrukt worden.

Ik gebruik een boorhouder in de toolpost. Die boort (CNC) de gaten strakker dan ik met de losse kop kan doen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door bartL »

Ik vind het idee wel geinig. 8)
Je zou dat dan ook kunnen gebruiken om het tegencenter in het programma te gebruiken. Eerst je kopse bewerking, dan een centertje boren, daarna ff de losse kop ophalen en het tegencenter tegen het gaatje duwen.
Kan je nog langer koffie drinken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11033
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door DaBit »

Bij mij is de slede met z'n blok staal en Multifix erop toch niet minder degelijk dan de losse kop, of althans niet veel (en in ieder geval beter uitgelijnd; ik kan de losse kop verticaal niet makkelijk stellen en zoals eerder gezegd: zo ge-wel-dig is een Emco Compact8 eigenlijk niet). Je zet ook puur kracht in de Z met een momentkracht erbij, dat kan het spul ook prima hebben. Ik gebruik de losse kop alleen voor even gauw uit de hand of voor de grotere boren; het boorkopje in het schuitje gaat maar tot 8mm scchacht ofzo. Had ik daar een reguliere MK2 in zitten dan kon de 0-13mm boorkop er ook wel in.

Dus ik het bestaansrecht van een 'ingewikkelde' constructie om die losse kop mee te nemen niet zo eigenlijk? Of in ieder geval niet voor boren; als je een center op z'n plek kunt brengen en vervolgens (met een electromagneet?) kunt vergrendelen is het wel best nuttig voor seriewerk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't is ook niet meer dan een hersenscheet.. maar.. als je de Losse kop kan gebruiken voor (diverse maten) boren, dan kun je makkelijk en snel wisselen als je meerdere boren in één onderdeel nodig hebt (boren >ø4 mm dan).
Voor mij is boor 6 al een hele dikke..'k heb binnendraaibeiteltjes vanaf ø4 mm, nog wel.. omdat ik nog niet de moeite heb genomen om een ø3 mm boorbaartje te slijpen.. :lol:
Als ik een gat glad en op maat wil hebben.. dan boor ik 5, 6, misschien 7mm, en dan gaat er een boorbaar in, de dikste die ik heb is ø6 mm.

't scheelt ook weer een positie op de Wisselaar, en da's wel fijn.. want daar kunnen maar 6 tools op, op de EMCOturn 120 8 stuks.. maar zoals hierboven te zien is dat ook al weer te weinig..

Wat de "losse kop" van de EMCOturn 120 betreft.. ik overweeg om daar door de tijd een stappenmotortje op te zetten, met één of ander sneaky meetsysteem zodat ik bijvoorbeeld de aandrukkracht van het center kan afstellen..(dat kan met een verende 2de spanrol, en een Prox erop.. of een meetklokje..of beide..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

DaBit schreef: 02 mei 2022 21:21 Bij mij is de slede met z'n blok staal en Multifix erop toch niet minder degelijk dan de losse kop, of althans niet veel (en in ieder geval beter uitgelijnd; ik kan de losse kop verticaal niet makkelijk stellen en zoals eerder gezegd: zo ge-wel-dig is een Emco Compact8 eigenlijk niet). Je zet ook puur kracht in de Z met een momentkracht erbij, dat kan het spul ook prima hebben. Ik gebruik de losse kop alleen voor even gauw uit de hand of voor de grotere boren; het boorkopje in het schuitje gaat maar tot 8mm scchacht ofzo. Had ik daar een reguliere MK2 in zitten dan kon de 0-13mm boorkop er ook wel in.

Dus ik het bestaansrecht van een 'ingewikkelde' constructie om die losse kop mee te nemen niet zo eigenlijk? Of in ieder geval niet voor boren; als je een center op z'n plek kunt brengen en vervolgens (met een electromagneet?) kunt vergrendelen is het wel best nuttig voor seriewerk.
Ik heb mijn losse kop wat "gericht" door de voet aan te passen (schuren op sommige plaatsen). Verticaal staat hij nog 0.02 mm/100 mm uit het load. Ik heb lang getwijfeld over de manier om dit aan te passen. Zodra ik tijd heb, ga ik de verticale scheef stand met een dunne laag epoxy aanpassen (daarna weer schuren).

Mijn boorhouder voor in de klauwplaat (zelf gemaakt) heeft een B16 op het einde. Daar zit een 13 mm boorkop op.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3075
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hfjbuis »

Arie Kabaalstra schreef: 02 mei 2022 23:03 Wat de "losse kop" van de EMCOturn 120 betreft.. ik overweeg om daar door de tijd een stappenmotortje op te zetten, met één of ander sneaky meetsysteem zodat ik bijvoorbeeld de aandrukkracht van het center kan afstellen..(dat kan met een verende 2de spanrol, en een Prox erop.. of een meetklokje..of beide..
Zet er een persluchtcilinder op, dan kun je met de druk de aandrukkracht regelen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

de EMCOturn 120P heeft dat.. maar op een "vijfje"? .. beetje weinig ruimte..

bovendien, en dat is een andere functie die ik in mijn hoofd heb voor de 120 Pinole, kun je met een persluchtcilinder niet exact positioneren.
Als ik gewoon het handwiel eraf haal, en er een Poelie op zet, kan ik ook een parts Catcher op de Pinole zetten.
'k zou iets kunnen maken (voor kleine onderdelen) in de vorm van een hol kegeltje dat om het onderdeel past.

Als je em dan afsteekt.. rolt het onderdeel altijd de kegel in.. onderin de kegel een gaatje.. slangetje eraan.. in een bakje.. klaarrrr
Plaats reactie