EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

't programma moet beginnen met "Oxxxx" of "%xxxx", gewoon vanaf de kantlijn.
aan't eind, zet ik 2 lege regels, 1 is misschien al voldoende, moet ik nog een keer testen.

Ik vermoed ook dat het een geheugenkwestie is de machine heeft maar 20Kb..(een Commodore 64 had al meer).
Nou is er ook een mogelijkheid om "de poort continu open te zetten" als het ware.. dat wil zeggen dat je de machine met een extern toetsenbord kan programmeren.. dat zou betekenen dat je elk karakter wat je op de Terminal intikt direct naar de machine verzend.
Dat wil ik ook nog even uitzoeken..

Momenteel moet ik de boel wel even in de gaten houden.. de kou momenteel heeft invloed op het geheugen van de machine, gisteren was ik een paar programma's kwijt.. gelukkig niet de Parameters of gereedschap-offsets, het programma dat ik nodig had, kon ik zo "inschieten"..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Arie Kabaalstra schreef: 22 dec 2021 11:35 Momenteel moet ik de boel wel even in de gaten houden.. de kou momenteel heeft invloed op het geheugen van de machine, gisteren was ik een paar programma's kwijt.. gelukkig niet de Parameters of gereedschap-offsets, het programma dat ik nodig had, kon ik zo "inschieten"..
Besturing misschien maar niet uitzetten. (die van mij staat al ruim 30 jaar aan)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1020
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door javanree »

Arie Kabaalstra schreef: 22 dec 2021 11:35 Momenteel moet ik de boel wel even in de gaten houden.. de kou momenteel heeft invloed op het geheugen van de machine, gisteren was ik een paar programma's kwijt.. gelukkig niet de Parameters of gereedschap-offsets, het programma dat ik nodig had, kon ik zo "inschieten"..
Batterij die geheugen bijhoudt bijna leeg ? Memory chips zouden er geen last van mogen hebben zolang het niet te ver onder nul gaat.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Stephan »

in het emco programma moet na de prograama naam b.v. O0300 een spatie staan anders doet ie het niet, Kijk heb je dat ook even uitgevonden.

heb je bij de USB rs232 wel gekeken wat de com-port is en deze juist ingesteld?

En ja als de machine vergeet hij wel eens een programmatje (Parameters vergeet ie nooit). In de winter gebeurd dit sneller onder de 5 graden zeker weten. Maar ach als ik jou de hele nacht in de kou zet ben je de volgende ochtend ook wel iets vergeten. Programma via de kabel de machine in heijen en koffie daarna een mep op die groene knop en weer koffie. Tenminste dat nu ben ik alleen die hoed en kachel ergens in de beschrijvings volgorde vergeten :mrgreen: .
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

een spatie achter de bestandsnaam?.. daar moet ik dan even naar kijken.. zou zomaar kunnen dat die er niet in staat..

de Communicatie instellingen zijn wel Ok.. andere programma's heb ik er wel in kunnen schieten, maar dat waren allemaal Backups van eerdere programma's..je moet toch wat overzenden om te kijken of het werkt..

Als de batterij leeg raakt, dan zijn de parameters ook foetsie..
't ding continu aan laten staan?.. dan staat ook die blower continu te blazen.. niet dat ik daar last van heb.. maar de huurbaas wil niet dat er machines aanstaan als ik er niet ben.. krijg je dat geneuzel weer..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Stephan schreef: 22 dec 2021 15:39 in het emco programma moet na de prograama naam b.v. O0300 een spatie staan anders doet ie het niet,
Dat bleek het hele probleem te zijn.. stom.. het staat zelfs in de gebruiksaanwijzing..

Nu nog even kijken of, en zoja Hoe ik de "MSD" ofwel de Parameters via de RS 232 kan "uitspugen" en dan Backuppen, en de Tooloffsets lijken me ook wel prettig om als Backup te hebben.. want, mocht de machine dan alle gegevens kwijtraken.. dan kan ik de MSD, en de Tooltabel er weer infietsen..
Werkstuk offsets.. die geloof ik wel.. ik werk altijd in G54, en de waarde stel ik in aan de hand van een Instelblad dat ik voor elk product heb.

Dus, en ook want.. de RS 232 werkt.. Da's fijn.. ondanks de kou stonden alle programma's er nog in.. de Offsets en de tooltabel zagen er ook nog goed uit.. Prima.. Morgen verder.. 't wordt wat minder fris.. morgen tot 8°C.. korte-mouwen-weer.. 🤪
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door xander janssen »

Hoe fijn vindt zo'n machine het überhaupt om zo af te koelen en tijdens bedrijf weer op te warmen? En dat elke keer opnieuw. Bij transport in een vrachtwagen kan ik mij voorstellen dat ze warm of koud kunnen en mogen worden, maar daarna tijdens gebruik?

Ik weet niet beter dan dat ze in de hal in een machinefabriek typisch op 20 graden +/- iets worden gehouden, waarbij die iets kan varieren van +/- 5 graden voor de wat grofstoffelijke machines tot sommige machines bij mijn werkgever waar de ruimte incl machines op +/- 0.1 graad Celsius staat ivm gevraagde nauwkeurigheid.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja.. optimaliter zou ik ofwel een kachel en een airco in mijn werkplaats moeten hebben.. maar 't is maar een eenvoudige loods in een eenvoudig industrieterreintje in een eenvoudig fries dorpje..

't liefst zou ik natuurlijk een verwarmde hal hebben.. iets warmer, daar heeft een machine geen last van.. kouder dan 10°C is niet zo fijn..
'k heb wel een klein kacheltje, maar die staat er meer voor mijn comfort.. uit voorzorg heb ik de draadvonkmachine al afgetapt..
Eigenlijk zou er een klein verwarmingselementje in de machine moeten worden gebouwd.. :lol:
mjeuring
Berichten: 957
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door mjeuring »

Vooral snel opwarmen (van de omgeving) is niet lekker i.v.m. condensatie op je machine (die voorlopig koud blijft).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Toen ik nog een draaibank in het schuurtje bij m'n ouders had, hing ik er in de winter wel een lamp van 60W in.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Stephan
Berichten: 275
Lid geworden op: 09 okt 2009 15:17
Locatie: Beverwijk
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Stephan »

documentje parameters naar PC heb ik je al een tijdje geleden gestuurd.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

Ja, klopt.. ik heb er alleen nog niet veel tijd voor gehad om daar eens lekker in te gaan zitten grasduinen..

ik stiefel vanavond nog wel even naar de zaak.. en dan kijk ik even.. alles even exporteren, en dan op een USB Zetpil zetten..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb even in die manual zitten kijken, maar ik heb nog niks kunnen vinden over het naar de PC overzetten van de "MSD" ofwel de parameters..

de Tooltabel en Offsets heb ik al wel over kunnen zenden, maar de Parameters zijn me nog niet gelukt via RS 232.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13374
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: EMCOTurn 120 "Evo" en EMCO Compact 5 CNC op EdingCNC

Bericht door Arie Kabaalstra »

We staan voor een nieuw "avontuur"
20211230_224240.jpg
wat zien we hier?.. even inzoomen..
20211230_223540.jpg
2 beitels op 1 houder?.. Gangtooling op een Revolver?.. 't moe nie gekker worre.. :lol:

maarja.. 8 tools.. ik vond het al een luxe dat ik 2 tools meer op mijn Revolver kwijt kon ten opzichte van de EMCO Compact 5 CNC, maar 8 was toch nog te weinig voor deze klus.. dus.. wat dan?.. mijn onderdelen zijn ø8, en ik heb 9 mm hartafstand tussen de tooltjes (moest wel even Parameter R06 op -4.6 mm zetten.. anders kwam ik niet tot -4.5 mm onder de centerlijn voor de bovenste beitel.. maar dat kan ik durven.. :) de wisselaar heeft nu nog iets van 1 mm speling met de pinole.. da's genoeg..

met deze houder kan ik dus een geboord gat van ø4.5 uitdraaien naar 5.5, en dan met het schroefdraadbeiteltje M6x0.5 erin snijden..
Hoe gaat dat?.. ze zitten beiden op Positie 7 op de revolver, maar een Toolcall op een EMCOtronic TM02 gaat met 2 waarden.. normaliter .. tool 1 = T0101, waar de eerste 2 getallen (01 tm 08) de revolverpositie weergeven, en de laatste 2 de offset van het gereedschap.. 't geheugen heeft 99 posities vrij.. dus.. kan ik deze met T0711 en T0712 aanroepen.. offset 10 is namelijk al gereserveerd voor een ander binnendraaibeiteltje, en offset 09 is die 4.5 mm boor..
Zolang ik voldoende gereedschaphouders heb.. kan ik elk tooltje gewoon zijn eigen offset geven, en ze zo uitwisselen..

Morgen de eerste keer schroefdraad snijden op de EMCOturn 120... spannend..
Plaats reactie