Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door JoepS »

Ik ben aan het uitzoeken welke kogellagers ik moet hebben om een SFU1605/1610 kogelomloopspindel te bevestigen. Ik ben van plan om de kogelomloopspindels op Ali te bestellen, dus de binnendiameter van de kogellagers moet 12mm zijn, want dat is de maat die ze standaard leveren. Wat ik me afvraag is welk soort kogellagers ik nodig heb. Ik hoor iedereen roepen angular contact bearings, oftewel de 7000-serie. Of zijn er ook andere kogellagers die voldoen? Het is voor een nog te bouwen portaalfrees die erg lijkt op de open source portaalfrees, dus ik ga niet lomp staal frezen met een 10mm VHM-frees met passes van 10mm diep en 1000mm/s ;-) Maar moet ik dan de 7201 hebben, of is 7101/7001 ook stevig genoeg om de krachten op te vangen? Maar Joep, op Ali kost een paar 7201-lagers een euro meer dan een paar 7001-lagers. Weet ik, maar de dikte en diameter van een 7201 is groter dan die van een 7001 en kleiner vind ik toch wat handiger m.b.t. mijn ontwerp. Dan kan ik af met bijvoorbeeld 15mm dikke toolingplate i.p.v. 20/25mm voor het vastlager.

De kogellagers wil ik op de volgende manier installeren:

22777

Is dit de manier waarop het hoort? Of voldoet? ;-) Ter info: Het donkergrijze ding links van de linker lager is de moer om de spindel vast te zetten.

Maar Joep, waarom gebruik je niet een FK12? Omdat dat helaas niet past in mijn ontwerp en die dingen standaard gevuld worden met groefkogellagers.

En wat voor een lager kan ik het beste kopen voor de losse kant? Wederom binnendiameter 12mm, maar de buitendiameter van het lager mag maximaal maar 24mm zijn en minder is beter, want ik wil deze blokjes gebruiken of zelf maken en die mogen dan maar 29mm hoog zijn maximaal:

https://www.damencnc.com/nl/dcnc-floati ... indel/a443

Welke serie kogellagers kan ik dan het beste nemen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door Kjelt »

Als je op Ali besteld kun je bij de verkoper het beste meteen de lagers meebestellen. Hoe moeten wij nou weten welke afwerking die chinese fabrikant er standaard op zet ?
En ja de standaard €20 lagers hebben inderdaad geen SFK hoeklagersdie los al €80 kosten maar is dat nodig ? De OSPF voldoet al jaren bij sommigen met deze goedkope lagers. Dan vervang je ze na een paar jaar.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

Ik gebruik 7001 lagers op mijn machine. Ik zoek geregeld de limieten van de 2.2Kw spindel op en ondervind geen hinder van de lagers.

De manier waarop je ze bevestigt vergt wat aandacht en nauwkeurigheid in uitlijning met installeren. Afstandsbusje etc. Uitlijning met de ko.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door DaBit »

7000-serie lagers zijn volgens mij stijver dan 7200-serie lagers. Maar dat maakt in jouw geval niet zoveel uit als je ze in een plakje toolingplate stopt want dan is dat de beperkende factor.

Andere opties:
- 6000-serie lagertje voor de radiaallagering + 521xx taatslager voor axiaal.
- 32xx dubbelrij-hoekcontactlager. Ja, die dingen hebben axiaal speling, maar bij de 3201 types die ik hier heb liggen is dat micrometers. Meestal valt dat in het niet bij de rest van het systeem.

Kwa losse kant: je kunt natuurlijk bij SKF eens neuzen of ze wat leuks hebben voor je. Kom je er daar niet uit, dan pak je een sinterbronzen lagerbusje. Doet de truuk ook langdurig uitstekend en voor de kosten hoef je het niet te laten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door bartL »

Waarom altijd zo bang om een standaard lager axiaal te belasten? En standaard 6201 (=12mm) lager kan 75-150kg axiaal hebben. En dat is continue belasting. En deze lagers kan je gewoon op iedere hoek krijgen. Ik zou liever een INA of SKF 6201 nemen als een 7xxx van Ali.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door DaBit »

bartL schreef: 21 feb 2021 09:50 Waarom altijd zo bang om een standaard lager axiaal te belasten? En standaard 6201 (=12mm) lager kan 75-150kg axiaal hebben. En dat is continue belasting. En deze lagers kan je gewoon op iedere hoek krijgen. Ik zou liever een INA of SKF 6201 nemen als een 7xxx van Ali.
Ongeveer 25% van de toegestane radiale belasting, behalve bij de hele kleintjes; die mogen meer.
Er is inderdaad niks mis mee, en ik gebruik regelmatig gewone groefkogellagers voor axiale belasting. Bij de 3D-printer doe ik het, bij de BF20 destijds deed ik het, op de Emco doe ik het. Nadeeltje is wel dat de wrijving/weerstand vrij hard oploopt bij axiale belasting.

Je kunt ook eens bij lagerboer.nl kijken of er wat van je gading tussen zit.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door bartL »

DaBit schreef: 21 feb 2021 10:06
Ongeveer 25% van de toegestane radiale belasting, behalve bij de hele kleintjes; die mogen meer.
Bijna goed. De kleintjes mogen 25% tot +/-12mm de grotere 50%. Dat was ook de reden waarom ik 75-150 aangaf omdat 12mm precies een grensgeval is.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door DaBit »

:oops:
Dan had ik de getalletjes omgedraaid. 't is ook alweer een tijdje geleden dat ik die technische documentatie van SKF doorgepluisd heb.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

bartL schreef: 21 feb 2021 09:50 Waarom altijd zo bang om een standaard lager axiaal te belasten? En standaard 6201 (=12mm) lager kan 75-150kg axiaal hebben. En dat is continue belasting. En deze lagers kan je gewoon op iedere hoek krijgen. Ik zou liever een INA of SKF 6201 nemen als een 7xxx van Ali.
Belasting is 1, er bestaat ook nog omkeerspeling. Kan je er 2 direct achter elkaar zetten, maar daar bereik je ook niets mee. Moet je ze weer afstellen/opsluiten. Heb je met een setje redelijk gematchte 7001 lagers geen last van. Daarnaast heb je nog te maken met stijfheid onder belasting.

Ik snap persoonlijk de angst voor hoekcontactlagers niet zo goed. ;-)
JoepS
Berichten: 157
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door JoepS »

Nou, het wordt 2 keer 7001 voor de vaste kant en 1 keer 6901 voor de losse kant. Of misschien een 6001/6201 voor de losse kant indien ik niet ga voor zo'n oplossing zoals DamenCNC heeft bedacht. Hoekcontactlagers bij lagerboer.nl zijn alsnog te duur in verhouding met de kosten van een SFU1605 kogelomloopspindel van een meter van Ali. Een paar 6201 lagers van SKF is ook niet duur, maar ik ben toch bang voor een beetje axiale speling. Daarnaast zijn 6201-lagers dikker dan 7001-lagers en dat vind ik ook minder handig. Het beetje speling dat dan nog over is, komt van de elcheapo kogelomloopmoer en dat wil ik minimaliseren door er twee op 1 spindel te monteren, zodat ik ze onder spanning kan zetten en het laatste beetje speling kan minimaliseren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

JoepS schreef: 21 feb 2021 22:13 komt van de elcheapo kogelomloopmoer en dat wil ik minimaliseren door er twee op 1 spindel te monteren, zodat ik ze onder spanning kan zetten en het laatste beetje speling kan minimaliseren.
Om het verhaal wat complexer te maken: die KO spil heeft ook nog een onregelmatige spoedfout, wat het werken met 2 moeren tegenwerkt. Al is m'n gevoel daarbij dat dat theoretisch is en praktisch amper merkbaar.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

Inderdaad, zoals Hugo aangeeft; resultaat in de praktijd kan zijn dat je op de ene plaats een zwaarlopende KO hebt en op de andere kan je iets speling merkt.

Sommige KO's wijken daadwerkelijk af. Als het op een tiende aankomt over 100mm, dan merk je dat wel bij gebruik van 2 moeren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

serum schreef: 22 feb 2021 08:09 Sommige KO's wijken daadwerkelijk af. Als het op een tiende aankomt over 100mm, dan merk je dat wel bij gebruik van 2 moeren.
Zelfs nauwkeurige KO hebben afwijking, de reden dat die moeren zo'n jankend geluid maken komt voor een deel uit het variëren van de voorspanning tijdens bewegen.
Ik heb ooit een KO spil gezien op een beurs (studie model universiteit) die live de voorspanning kon meten en ook kon corrigeren (dat gaat heel goed met piëzo tussen de 2 moeren) dan kun je dus na 1 meet gang en het vastleggen er van in een correctie tabel, de boel keurig vlak trekken. Daarna is het geluid extreem minder. Leuk experiment en demo, niet zo erg praktisch uitvoerbaar misschien.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5415
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door serum »

IHet leeuwendeel van geluid geproduceerd komt door de kogels die tegen elkaar aan wrijven. bij stille varianten zit er een LSE kunststof tussen. Ik heb een aantal van deze lineaire geleiders/wagens van THK met P3 voorspanning en deze zijn fluisterstil. (ook op hoge snelheid) KO moeren met een dubbel retourcircuit zijn weer rumoeriger dan exemplaren met een enkel retourcircuit (bij een gelijke lengte van het contactvlak)

Bijzondere manier om de KO's nauwkeurig te maken met een Piezo. Mooi stuk engineering!
Plaats reactie