Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Alle geleidingen bijv blok of linear, kogel enz Maar ook lagers kunnen hier besproken worden.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 feb 2021 06:34 Om het verhaal wat complexer te maken: die KO spil heeft ook nog een onregelmatige spoedfout, wat het werken met 2 moeren tegenwerkt. Al is m'n gevoel daarbij dat dat theoretisch is en praktisch amper merkbaar.
Bij de Chinese spindels is dat niet theoretisch hoor. De tweede moer zit bij mij via schotelveren vast, en dat is toch wel nodig om niet elke omwenteling een extra zwaar punt te hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
JoepS
Berichten: 154
Lid geworden op: 14 mei 2011 09:02
Locatie: Eindhoven/Zuid-Limburg

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door JoepS »

serum schreef: 21 feb 2021 08:01 Ik gebruik 7001 lagers op mijn machine. Ik zoek geregeld de limieten van de 2.2Kw spindel op en ondervind geen hinder van de lagers.

De manier waarop je ze bevestigt vergt wat aandacht en nauwkeurigheid in uitlijning met installeren. Afstandsbusje etc. Uitlijning met de ko.
Tsja, die afstandbusjes. Als ik kijk naar een FK12-lagerhuis, zie ik er inderdaad 2. 1 Voor en 1 na de lagers. Waar zijn die goed voor behalve om de moer tegen te kunnen vastzetten? Zijn ze er om imperfecties op te vangen/krachten te verspreiden op de plek waar de lagers anders direct tegen de moer en spindel worden gedrukt (zoals in mijn tekening)?
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke kogellagers voor kogelomloopspindel?

Bericht door benkr »

JoepS schreef: 08 mar 2021 21:52
serum schreef: 21 feb 2021 08:01 Ik gebruik 7001 lagers op mijn machine. Ik zoek geregeld de limieten van de 2.2Kw spindel op en ondervind geen hinder van de lagers.

De manier waarop je ze bevestigt vergt wat aandacht en nauwkeurigheid in uitlijning met installeren. Afstandsbusje etc. Uitlijning met de ko.
Tsja, die afstandbusjes. Als ik kijk naar een FK12-lagerhuis, zie ik er inderdaad 2. 1 Voor en 1 na de lagers. Waar zijn die goed voor behalve om de moer tegen te kunnen vastzetten? Zijn ze er om imperfecties op te vangen/krachten te verspreiden op de plek waar de lagers anders direct tegen de moer en spindel worden gedrukt (zoals in mijn tekening)?
Over die ringetjes lopen de keerringen, bovendien krijg je het anders niet voor elkaar om de moer de lagers strak vast te zetten en zou je de keerringen kapot drukken.
Plaats reactie