Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Ook de moeren en aanverwanten artikelen kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Kars-cnc »

Het valt mij nog niet mee om bij mijn portaalfrees in staal een vetnippel op de kogelomloopmoeren te krijgen zodanig dat ik er later ook vet in kan krijgen.

Nu vroeg ik mij af, is het ook mogelijk om via de spindel voldoende vet op de kogeltjes te krijgen. Hoe doen jullie dit met achter Z-as platen etc. verstopte KO moeren?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Kjelt »

Bij de ospf heeft Kees (Audiomanics) een vetbuisje aangebracht gemaakt van messing geloof ik. Dat is het mooiste en beste want ook al deed ik bij mijn vorige frees de KO spindel regelmatig invetten en werkt dat ook wel, het lager zelf blijft leeg.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door serum »

D'r moet wel iets van smering in kunnen, inderdaad; de wipers houden het vuil (en het vet) ook prima buiten. Ik heb op mijn grote machine een centraal smeersysteem en in de kleine heb ik een klein gaatje geboord met tussen de ko-moer en de bevestigingsplaat een o-ringetje zodat ik er vet in kan spuiten indien nodig. Daar moet je net mee wegkomen in je ontwerp, mijn KO moer zit verzonken in een plaat, dat heb ik gebruikt om er een 3mm adertje naartoe te laten lopen. messing buisjes doen ook wonderen.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Kars-cnc »

serum schreef: 27 feb 2021 16:58 mijn KO moer zit verzonken in een plaat, dat heb ik gebruikt om er een 3mm adertje naartoe te laten lopen
Wat bedoel je precies met een adertje?

Messing buisjes heb ik aan gedacht maar is nog steeds lastig. Het liefst zou ik iets met een dunne kunststof leiding doen zodat het wat flexibel weggewerkt kan worden.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door serum »

22853

Daar. Dat gaatje loopt uit in een 3mm gaatje, die van 2 kanten geboord uitkomt op de vetaansluiting van de KO. Ik heb een vetspuit die je in moet duwen met een puntige neus. Die sluit het gaatje perfect af en drukt het vet er zonder problemen in. Kleine moeite om dat gaatje evt. te voorzien van een vetnippel.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Kars-cnc »

Duidelijk! Dat is een mooie constructie zo. Ik heb niet de mogelijkheid om de vetnippel opening van de moer zo tegen het materiaal te zetten. Maar misschien is met een hulpblokje wel wat mogelijk. Zo'n induw-vetspuit heb ik in ieder geval al wel...
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door assink »

Je kunt ook wel met slang en leidingwerk de boel verleggen.
Je kunt het proberen met gewoon pneumatiek spul, maar de druk die je kunt creeren met zo'n vetspuit is vele malen meer dan dat spul kan hebben.
Er zijn ook speciale slangen en fittingen voor deze toepassingen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door diepchess »

serum schreef: 28 feb 2021 11:39 22853

Daar. Dat gaatje loopt uit in een 3mm gaatje, die van 2 kanten geboord uitkomt op de vetaansluiting van de KO. Ik heb een vetspuit die je in moet duwen met een puntige neus. Die sluit het gaatje perfect af en drukt het vet er zonder problemen in. Kleine moeite om dat gaatje evt. te voorzien van een vetnippel.
Dat ziet er tof uit dat idee. Dat wordt even engineeren voor de Milling Gantry ook.
Welk spul spuit je precies in en hoe vaak ongeveer?
Spuitbus WD42 'weisses lithiumspruhfett' bedoeld voor kogellagers is dat 'vet' wat zou kunnen werken?

Gebruik 't momenteel voor LM*uu type kogellagers; voor TR's en de BF25 gebruik ik leibaanolie.
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Grafjan »

Hoop niet dat dit gezien word als andermans topic vervuilen, maar ik heb ook een centraal smeer systeem , maar daar moet nog iets van een terugslag ventiel tussen, anders pomp je de olie op en neer. Ik weet niet wat voor iets ik daarvoor moet kopen en waar. Iemand een idee?
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Kars-cnc »

Grafjan schreef: 11 mei 2021 08:33 Hoop niet dat dit gezien word als andermans topic vervuilen, maar ik heb ook een centraal smeer systeem , maar daar moet nog iets van een terugslag ventiel tussen, anders pomp je de olie op en neer. Ik weet niet wat voor iets ik daarvoor moet kopen en waar. Iemand een idee?
Kun je daar niet gewoon een vetnippel voor gebruiken? Uiteindelijk is dat gewoon een terugslagklepje. Aan een kant heb je dan al een schroefdraad aansluiting. Aan de andere kant moet je dan iets improviseren.
Leo
Berichten: 9
Lid geworden op: 23 dec 2021 22:24

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door Leo »

Ik verwijderde het fabrieks-Lithium vet en verving het door PTFE vet van Kroon. De drager van het PTFE is ook Lithium vet. Maar PTFE smeert beter meen ik.
FreesKever
Berichten: 623
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Heeft een kogelomloopmoer een vetnippel nodig?

Bericht door FreesKever »

Een broer van mij heeft ook een CNC router staan, waar hele plate (tot ong. 1500 * 3000mm ) in kunnen.

Hij gebruikt de machine al een paar jaar en hij zegt elke keer dat hij hem gebruikt aan het hendeltje van het automatische smeer systeem te trekken.

De laatste keer dat ik bij hem was knarstten zijn kogel omloop spindels.
Ik heb toen een olie leiding losgehaald en hij stond droog. Er zat geen olie in.
Ik heb 't hem een keer of 10 verteld, maar op een gegeven moment houd je daar ook mee op.
Plaats reactie