Verdeelschijf voor draaibank

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door herbieferbie »

Hoi iedereen.

Ik heb een mooi boorhulpstuk gemaakt met een spantanghouder welke prima werkt, maar nu wil ik iets toevoegen om nauwkeurig gaatjes te kunnen boren in een werkstuk. Ik heb er reeds 1 gemaakt van volkernplaat, deze kan ik bevestigen aan de doorvoerkant van mijn draaibank, en hij werkt wel maar hoe nauwkeurig je ook lijnen doortrekt van een 360 gradenboog het is nooit echt precies natuurlijk, als het puur voor iets optisch is zoals een gyroscoop die ik maakte is het prima, maar als je identieke exemplaren wilt creëren is het niet nauwkeurig genoeg.
Het is de oplossing die ik het meeste tegenkom op youtube, cirkel gaatjes erin en een pinnetje om te blokkeren. Op zich niet moeilijk alleen hoe krijg ik een schijf waar de gaatjes exact gepositioneerd zijn. Per 15 graden zou voor mijn doeleinden voldoende uitgebreid zijn. Te koop is het volgens mij niet
En ik heb geen verdeelapparaat/tafel in bezit
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Met een freesbank, op coördinaat boren ?
Misschien iemand lief aankijken om die gaatjes even te boren, op z'n CNC.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door spinningwheels »

In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

Sin alpha x R, Cos alpha x R, even op de casio inkloppen.. 'k heb vroeger regelmatig gatenpatronen op cirkels moeten boren zonder CNC, zo moeilijk is het niet.. (uiteindelijk wist je van de meest voorkomende gatencirkels (zoals R65, 6 gaten @60°) de coordinaten wel uit het hoofd.. X65 Y0, X32.5 Y56.29, X-32.5 Y56.26, X-65, Y0, enzovoorts..

op die manier heb ik zelfs radii staan draaien op een conventionele draaibank ( moet je wel de X-waarde aanpassen.. (door 2 delen) want je werkt op diameter...

Als je dit foefje toepast.. dan weet je ineens weer waarom je Goniometrie kreeg op school.. 't is echt wel ergens goed voor..
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door herbieferbie »

Ik heb geen DRO op mijn freesbank ( nog niet ) dan is het idd op coordinaten boren.
En op school geen Goniometrie gehad :-)
En voor iemand zonder enige technische achtergrond red ik me best aardig, maar niet in vergelijking met de meeste hier. Als geld geen rol speelt kun je van alles aanschaffen natuurlijk, en ik heb een hoop aangeschaft hoor de laatste tijd. onlangs nog een mooie vertex machineklem , bldc motor van Ben, wat een fijn ding is dat trouwens. Maar ja je kan niet alles zo maar even kopen.
Lief kijken doe ik wel naar mijn vrouw, maar lekker bier halen bij de supermarkt ben ik wel goed in bij wijze van :-)
herbieferbie
Berichten: 467
Lid geworden op: 16 mei 2017 19:30
Locatie: oud gastel

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door herbieferbie »

spinningwheels schreef: 10 mar 2021 18:02 Kan je met zoiets iets?
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... rdeeltafel
Nee die is echt te klein SW
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13536
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door Arie Kabaalstra »

andere optie... Hoe groot moet die schijf worden?.. Op mijn freesbank kan ik max ø140 kwijt.. maar er zijn leden met een veeeeeel grotere machine.. lief aankijken hoeft niet.. maar als er een in de buurt woont, gewoon afspreken, langsgaan en een kist bier of een doos gebak meenemen.. :lol:
'k heb voor een collega-horlogemaker ook al eens zo'n verdeelschijfje gemaakt.. niks nieuws onder de zon..
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3094
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door hfjbuis »

Je kunt een tekening maken van het onderdeel (altijd goed om te doen) en vervolgens met het CAD programma de positie van de gaten bepalen.
Vervolgens is het een kwestie van secuur positioneren (freesmachine locken X en Z) en gaten boren.

Op de draaibank kun je ook de spindel positioneren m.b.v. de bijgeleverde tandwielen. Maak een klem (asje met een V op het einde) om het tandwiel vast te zetten op een positie en je kunt heel goed positioneren. Op youtube zijn er meerdere voorbeelden van en David Fenner bespreekt het in zijn boek "The Mini Lathe".

Ik heb op de spindel van de draaibank een stappenmotor gezet. Die kan ik met een handel activeren (de stappenmotor draait dan ook de spindelmotor rond). Via de CNC controller van de draaibank, kan de spindel worden gepositioneerd. Ik heb er een (4Nm) Nema24 stepper op omdat ik dit ook gebruik voor nauwkeurig draadsnijden, slijpen van frezen, etc. Een Nema17 kan natuurlijk ook als het alleen om positioneren gaat.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door assink »

24 tands tandwiel kopen of een veelvoud daarvan
En dan een pen die er radiaal in valt.
Dan hoeft de diameter ook niet groot te zijn, tenzij je ook nog assen wilt door laten steken.
Moduul 2 tandwiel heeft al een steekcirkel van 48 dan, en zijn ook wel goed betaalbaar te koop.
Zoiets als dit bedoel ik dan:
https://nl.pinterest.com/pin/293085888238422379/
Peter Bijlholt
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door Peter Bijlholt »

ik heb mij eerst afgevraagd wat voor verdelingen ik op de draaibank wil maken. Het waren een veelvoud van 3 en 4.
Nu heb ik het geluk dat een van de dubbelwerk tandwielen 60 tanden heeft en 60 is deelbaar door 3 en 4. Door nu een klemmetje te maken die precies om een tand klemt en draaibaar is te maken kun je verdelingen maken. Ook heb ik de eerste tand een oranje kleur gegeven en de drie delen groen en de vier delen tanden geel, heb je een eenvoudige verdeling. Een centerpons in de beitelhouder, afstellen en je heb een snelle verdeling die je later op de boormachine kunt boren zonder dat je de freesmachine nog een keer moet afstellen.
Peter
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door andrefc101 »

Je mag ook ff langskomen in BoZ, zo gebeurd....
staandeklok
Berichten: 141
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door staandeklok »

Ik heb nog een verdeelschijf liggen met een diameter van 240 mm. Daarin zitten gaten patronen van respectievelijk 32 - 34 - 50 - 66 - 78 - 168 en 180. Er zit bovendien een verenstaal hendel bij, die gebruikt kan worden om op de gatenpatronen te zetten.
De schijf is gebruikt door een klokkenmaker op een Weiler draaibank. De draaibank is geruime tijd geleden al verkocht, maar diverse gebruiksdelen heb ik gehouden.
De schijf ligt al een aantal jaren in een kist, omdat ik meerdere verdeelapparaten heb gebruik ik deze niet.
Het is een fabrieksschijf met hoge nauwkeurigheidsgraad. De stikker met din nummer zit er nog op.

Je kunt deze gratis afhalen indien ik je daarmee help, mits hij niet wordt verkocht, want dat kan ik zelf namelijk ook.
Stuur maar een mail bij interesse.
fct2
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 feb 2020 23:26

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door fct2 »

Mijn verdeelschijf heb ik zelf gemaakt van een 2mm plaat aluminium. Tekeningetje maken in excel met 5 graden verdeling en die op de schijf plakken. Vervolgens op de lijntjes een snede maken met een dremelschijfje. Deze inkepingen met de dikte van een potloodlijntje kan ik gebruiken om een lock mechnisme in te laten zakken. Werkt perfekt hoor en een 5 graden verdeling is nauwkeurig genoeg.
JanSr
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 jul 2013 10:02
Locatie: Soest

Re: Verdeelschijf voor draaibank

Bericht door JanSr »

Er is een hele oude, die nog steeds niet overtroffen is.
Draai een houten conus.Zet de as daarvan in de klauwplaat, zodat de conus aan de achterkant van je draaibank zit.
Neem een nieuwe fietsketting.
Kort die in tot het gewenste aantal posities of een deel daarvan.
Schuif de fietsketting over de conus tot hij strak zit.
Maak een conische pal, die tussen de rollen van een schalm past.
Je kan nu tussen alle schalmen kiezen.
Kettingen zijn onwaarschijnlijk nauwkeurig voor erg weinig geld.
Ander bandental? Pas de ketting aan.
Plaats reactie