Shielding en kabels

Als er verzoeken zijn om bijv, een nieuw sub-forum aan te maken of tips en ideeën. Die kunnen jullie hier kwijt.

Moderator: Moderators

Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Shielding en kabels

Bericht door Jeroen@home »

Ik heb me moeten verdiepen in het begrip "Schielding". Heel veel wijzer ben ik er niet van geworden, maar dat de z.g. "pigtails" bij afgeschermde kabels niet de beste oplossing is weet ik nu wel.

Er bestaan speciale klemmen die het wel goed doen:

23406

Maar deze zijn duur en gaan per 100 stuks.

Ik moest bij bovenstaande afbeelding erg aan mijn gereedschapsbord denken....

23407

Deze heb ik dus gebruikt; 9 cent per stuk........

Goed of slecht idee?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shielding en kabels

Bericht door Kars-cnc »

Het lijkt mij zo in eerste instantie een super goed idee! Wel is even de vraag of het materiaal van de gereedschapsklem op de langere duur voldoende goed contact blijft maken met de mantel. Ze zijn verzinkt denk ik? De mantel is waarschijnlijk vertind, ik durf daar zo niet zo heel veel over te zeggen hoe dat op de lange duur samengaat. Misschien zou je de klem kunnen vertinnen met de soldeerbout. Probeer in ieder geval voor een behoorlijke contactdruk te zorgen
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Shielding en kabels

Bericht door remon_v »

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Shielding en kabels

Bericht door xander janssen »

Het idee is dat je zo veel mogelijk van de omtrek aanraakt. Zo'n varkensstaart maken helpt dan niet.

Ik gebruik dit type, waarbij ik de kabel tegen de blank stalen montageplaat van de stalen kast trek.

https://www.hebotec.de/fileadmin//user_ ... age_44.pdf

Zijn per stuk bij conrad te koop en anders makkelijk zelf te buigen uit stukje staalplaat of RVS plaat.

Zal straks of morgen een foto maken
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Shielding en kabels

Bericht door Kjelt »

Je kunt ook de roodkoperen waterbuis clips gebruiken, als ze te groot zijn rechtbuigen en zelf op maat buigen tegen een roodkoperen of kopervertinde ondergrond monteren.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Shielding en kabels

Bericht door WillyH »

Mijn oplossing was om twee alu plaatjes 10mm dik ( heb ik nog een restje van ) tegen elkaar te schroeven en een aantal gaten te boren, net wat kleiner dan de diameter van het vlechtwerk in de kabel. Tenzij hier ernstige bedenkingen contra zijn.

23415
Jeroen@home
Berichten: 51
Lid geworden op: 26 sep 2020 18:15

Re: Shielding en kabels

Bericht door Jeroen@home »

Hier een link naar de professionele oplossing. Verzinkt verenstaal. Exact de gereedschapsklem. Ik denk dat ik toch wel goed zit.

https://www.icotek.com/en-in/produktpdf/5799
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Shielding en kabels

Bericht door Kjelt »

Ja het zou best goed gaan, enigste bedenking die ik er tegen heb is de open bovenkant en dat het mechanisch alleen maar veerkracht is.
Bij de systemen die ik ken van Phoenix Contact, Wago, Danfoss, en noem er een paar zit het geschroefd.

Ik heb zelf van die toolholders en als een schroevendraaier niet lekker pakt dan buig ik ze met een vinger naar buiten toe.
Oftewel zorg voor goede mechanische trekontlasting van die kabel VOOR deze afscherming zodat de kabel niet meer kan verschuiven.
Dat zie je ook bij je bovenste foto links de tiewrap, maar ontbreekt op de link die je nu poste.
En verder is het voor partikulieren altijd minder spannend dan voor bedrijven, boeien als je buurman een paar radiokanalen niet kan ontvangen :mrgreen:
Jeroen@home schreef: 03 mei 2021 10:40 Hier een link naar de professionele oplossing. Verzinkt verenstaal. Exact de gereedschapsklem. Ik denk dat ik toch wel goed zit.

https://www.icotek.com/en-in/produktpdf/5799
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shielding en kabels

Bericht door DaBit »

De frequentie inhoud van de signalen die wij door de afgeschermde kabels sturen zit nog in het kHz, lage MHz bereik. Dan komt het allemaal nog niet zo nauw met rondom contact maken. Als de overgangsweerstand maar laag is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Shielding en kabels

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 03 mei 2021 23:54 De frequentie inhoud van de signalen die wij door de afgeschermde kabels sturen zit nog in het kHz, lage MHz bereik
In die zin vind ik de verguizing van de pigtail, zolang het niet over >100MHz gaat ook niet helemaal terecht. In het verleden werden er, door installatie monteurs (die nu eenmaal geen RF achtergrond hebben) vaak mooie lange verbindingen van gemaakt, soms met een echte varkensstaart krul (of 2). Het staat mooi en is erg praktisch bij wijzigingen maar dat is EMC technisch heel beroerd. Vandaar dat het op een gegeven moment in alle toonaarden afgeraden werd.

Als je echter de mantel naar een kant in elkaar draait en binnen pakweg 10mm stevig aan massa klemt of soldeert zie ik het probleem niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Shielding en kabels

Bericht door DaBit »

Ik ook niet. Ik zou een kort aardedraadje aan de mantel gesoldeerd en met een oogje vastgeschroefd ook wel prima vinden.

dV/dt en dI/dt op de signalen in de kabels afkomstig van motordrives is knap hoog, dus er word capacitief en inductief nog wel wat energie richting de afscherming gestuurd. Lage impedantie is nodig om die weg te laten vloeien, ultralage inductantie niet perse.

Aan de andere kant: als je niet weet waarom je wat doet is netjes rondom vastzetten altijd goed.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Shielding en kabels

Bericht door Floppy »

WillyH schreef: 03 mei 2021 10:01 Mijn oplossing was om twee alu plaatjes 10mm dik ( heb ik nog een restje van ) tegen elkaar te schroeven en een aantal gaten te boren, net wat kleiner dan de diameter van het vlechtwerk in de kabel. Tenzij hier ernstige bedenkingen contra zijn.
De enige bedenking die ik hierbij heb is dat Aluminium een dun oxide huidje heeft wat ervoor zorgt dat het kontakt niet goed is.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Shielding en kabels

Bericht door WillyH »

Inderdaad Floppy, ik denk er ook aan om een schroefdraad te tappen zodat er toch een zekere grip is tussen de kabel en alu blokje waardoor het oxydelaagje doorbroken wordt. Er is ook wel het risico om galvanische corrosie te veroorzaken maar dat zal met de beperkte stromen in een OSPF wel beperkt zijn zeker?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Shielding en kabels

Bericht door hfjbuis »

Als je het oxide laagje wil verbreken, dan moet je zorgen voor een scherp contact punt. Er worden niet voor niks getande schijven voorgeschreven bij het aarden van gelakte, rvs , aluminium, etc platen.
Bij solderen aan de afscherming, is best wel link i.v.m. smelten van de isolatie van de overige kabels.
Kijk eens naar de aarding bij afgeschermde netwerkkabels (STP), die moet goed zijn voor gigabit snelheden.
Plaats reactie