peak shaving

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

kawarider schreef: 25 mei 2021 20:44 Geen idee waarom Tesla dat bewust niet doet. Batterijen in Powerwall en auto zijn volgens mij hetzelfde.
zijn idd dezelfde soort batterijen, enkel heeft de Powerwall maar 1/10 deel van de grootste auto batterij, daarom heeft die garagist een autowrak van een E voertuig gekocht, ik heb het enkel op video gezien, auto, lader en carrosseriezaak die draaide zonder dat de meter telde, verlichting, compressor, machines, er was een 10 tal werknemers bezig met schuren, slijpen en lassen en de compressor draaide.

dat wil ik ook wel klaar krijgen, maar Audi moet mee willen :evil:
Breek de dag, frees een lijntje.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door Swake »

Omdat die energie niet de andere kant kan opgaan zonder daar een bakje met elektronica aan te hangen dat daarop voorzien is. De lader in de wagen is namelijk enkel richting. Veel is het niet maar het moet er in zitten.

Stel dat het voorzien is om de batterijen 'omgekeerd' aan te sluiten dan is er ook nog een omvormer nodig om van de hoge gelijkspanning van de autobatterijen (800V ?) naar wisselspanning te gaan 230v of 3x400V. Die kan ook in de auto gestoken worden natuurlijk. En de omvormer moet slim genoeg zijn om op het goede moment in te schakelen en ook nog eens genoeg kilometers in de auto te laten zitten dat je thuis of op het werk geraakt.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door janplastiek »

de Etron van mij heeft een 396 Volt systeem, de nieuwe GT heeft een 800Volt systeem
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

Eigenlijk ook aardig brrr, die hoge DC spanningen bij hoge stroomcapaciteit. Ik heb nog een litteken van 1200VDC, dat was toch zo'n beetje de pijnlijkste ervaring in m'n leven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: peak shaving

Bericht door benkr »

Ik heb vele jaren in de avonduren TV's gerepareerd voor een bedrijf, een van de collega's moest een beeldbijs vervangen, hij had de 'nieuwe' juist uitgebouwd uit een ander kapot erg jong toestel. Toen hij met dat ding liep kwam zijn hand in de buurt van die hoogspanningstuut, dat was dus meteen beng!!!!!!, jongens wat kreeg hij een optater. En hij durfde die beeldbuis niet te laten vallen, dat was nog het mooiste. Maar hij is verder wel de hele avond erg stilletjes geweest.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

Da's ook pijnlijk, maar nog niet een fractie van die 1200VDC met ampères aan stroomcapaciteit. Duurt maanden voor de wond geheeld is.
Als ik moet kiezen tussen die 1200V en een uur lang vastgebonden op een stoel in m'n noten geschopt worden door een kwaaie ex dan kies ik het laatste.

Wat dat betreft worden die elektrische auto's en zonne-installaties ook wel gevaarlijk eigenlijk. Je kunt er ook hele leuke vonken mee trekken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: peak shaving

Bericht door Kjelt »

Ja die zonnepanelen als die eenmaal in de fik staan valt er weinig aan te redden. Brandweer kan er niets mee behalve afdekken met schuim.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: peak shaving

Bericht door Danny »

Is een batterij van een vorkheftruck geen optie?
https://online-accu.nl/batterijen-voor. ... atterijen/
Een gegeven om rekening mee te houden is de levensduur van een batterij. Als je die om de x aantal jaar moet vernieuwen. Hmmmm...........
Laatst gewijzigd door Danny op 26 mei 2021 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7790
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: peak shaving

Bericht door benkr »

DaBit schreef: 26 mei 2021 19:29 Da's ook pijnlijk, maar nog niet een fractie van die 1200VDC met ampères aan stroomcapaciteit. Duurt maanden voor de wond geheeld is.
Ik geloof je op je woord, naast vele keren 230V en ook wel eens 380V is mij ergste ervaring het stevig aanraken van ongeveer 500V gelijkspanning, dat was echt niet leuk.

Mijn grote leermeester en plaaggeest van vroeger kwam weer eens een keer langs om te helpen op zijn manier, ik was aan het foutzoeken in een buizen meetapparaat, hij er bij en met zijn vinger op diverse plekken voelen, op een bepaald moment was het 'ja heer, hier is het mis' en zat hij met zijn vingers aan een bepaalde soldeerverbinding. Ik natuurlijk ook meteen voelen, en dan niet zoals je dat voorzichtig doet, even er langs strijken, maar meteen goed met duim en wijsvinger stevig vastgepakt natuurlijk. En ja, die 500V pakt je, verstijft je en blijft dat doen, wisselspanning is dan toch 50 keer per seconde weg, dit niet, dat blijft en bijt echt hard. Dat voel je nog heel lang nadien.

Hij had natuurlijk weer wel gelijk, op dat punt stond een veel te hoge gelijkspanning, die buis stond helemaal verkeerd ingesteld, daar liep totaal geen stroom doorheen waardoor die spanning zo hoog was.
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door Swake »

Ervaring opdoen noemen ze dat !

In deze geburen hangen stroomstootdinges aan de omheiningen van de weides om de koeien en paarden binnen te houden. Die toestellen geven een puls om de seconde of zo. Het is maar goed ook dat er maar eentje komt om de zoveel tijd want al naargelang waar je meet staat er van een paar duizend tot vijftienduizend volt op die afsluitingen. Heel veel energie zit er niet in, het kriebelt wel hard en na een paar keer wordt je automatisch voorzichtiger :lol:

In mijn jonge jaren heb ik ook een vonkt van die zuignap in de TV naar m'n duim zien springen. Ik was 100% zeker dat ik ze afgeladen had met de weerstand op het chassis. Niet dus. 24kV stond er opgeschreven. Kwartiertje heel rustig moeten gaan zitten om bij te komen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 26 mei 2021 19:49 Ja die zonnepanelen als die eenmaal in de fik staan valt er weinig aan te redden. Brandweer kan er niets mee behalve afdekken met schuim.
Optimisers er op, die schakelen elk paneel los zodra de kring niet gesloten is.
Is in mijn ogen al een reden om er geld aan uit te geven.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

hugo stoutjesdijk schreef: 27 mei 2021 07:19
Kjelt schreef: 26 mei 2021 19:49 Ja die zonnepanelen als die eenmaal in de fik staan valt er weinig aan te redden. Brandweer kan er niets mee behalve afdekken met schuim.
Optimisers er op, die schakelen elk paneel los zodra de kring niet gesloten is.
Is in mijn ogen al een reden om er geld aan uit te geven.
Das een goeie, wel duur Solar Edge. En hoe branden panelen dan? Die zijn toch van silicium?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: peak shaving

Bericht door kawarider »

Danny schreef: 26 mei 2021 23:24 Is een batterij van een vorkheftruck geen optie?
https://online-accu.nl/batterijen-voor. ... atterijen/
Een gegeven om rekening mee te houden is de levensduur van een batterij. Als je die om de x aantal jaar moet vernieuwen. Hmmmm...........
Die heb ik al over kunnen nemen voor een off grid systeempje 4 kVA. Werkt perfect en stil. Voor serieus thuisgebruik niet echt geschikt ivm rendement. Dit is bij LifePo4 veel beter en kost ook niets meer. Maar opslag is niet mijn probleem, de gebruiks pieken wel.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: peak shaving

Bericht door DaBit »

Nadeel van loodaccu's is dat de laadefficiency niet erg best is. Bij vrijwel lege accu's gaat het nog wel (80% ofzo), maar als ze meer dan halfvol zijn (wat ze in een zonnesysteem toch eigenlijk meestal wel zijn) dan zakt het naar 50-60%.

Waar is de natrium-zwavel batterij eigenlijk gebleven? Voor stationaire toepassingen had die met een geschatte kostprijs van 150 euro per kWh en vrij lange levensduur toch wel potentie.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie