Heidenhain TNC310 projectje

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door Kjelt »

Mooi werk! 8) Wel beetje mazzel dat ze bij Heidenhain voor deze controller de printen universeel hebben gemaakt voor alle types.
Dat komt minder vaak voor dan je zou verwachten, vaak worden er voor bepaalde types een aantal onderdelen niet bestucked of zelfs totaal andere pcb's gebruikt. Maar mooi dat het nu helemaal werkt.
kees van oosten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2011 16:41

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door kees van oosten »

dank jullie wel..
en sorry voor mijn veel te laat reageren.. drukke tijden. want ik heb een schuur met huis gekocht.

de TNC 310 heeft inderdaad een universele printplaat, maar ik kom er ook steeds meer achter dat er nogal veel verschillende software versie's zijn.
een klein beetje geluk moeten we wel hebben.
en helemaal gaaf is dat ik ook alle documentatie gekregen heb die bij de machine hoort. zo wordt zoeken leuk en te doen!

waar ik ook achter kwam is dat deze 310 besturing 5 assig uitgelezen kan worden. terwijl hij maar 4 glaslineaal inputs heeft.. dit hebben ze met de DECKEL DMU50 gedaan.. ook nog een leuk uitzoek knutselklusje hoe ze dit doen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

kees van oosten schreef: 11 dec 2021 15:16 waar ik ook achter kwam is dat deze 310 besturing 5 assig uitgelezen kan worden. terwijl hij maar 4 glaslineaal inputs heeft.. dit hebben ze met de DECKEL DMU50 gedaan.. ook nog een leuk uitzoek knutselklusje hoe ze dit doen.
Misschien een of andere seriële oplossing, profibus of zo, genoeg te kiezen.

https://www.heidenhain.nl/fileadmin/pdb ... en_web.pdf
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
kees van oosten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2011 16:41

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door kees van oosten »

het zit een beetje ''bijzonder''

De Deckel DMU heeft een extra kastje tussen de controller en de elektronische handwielen. een HRA120.

hiermee combineren ze 3 handwielen (XYZ) en over hetzelfde input komen er ook 2 glaslineaal inputs bij die dan de conventionele A-as en B-as worden.
zitten denk ik wel leuke slimme trucks achter.
tuonov4
Berichten: 178
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door tuonov4 »

Op de a en b as zitten toch geen glas linealen?
kees van oosten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2011 16:41

Re: Heidenhain TNC310 projectje

Bericht door kees van oosten »

Sommige uitgebreide versies (ik denk de latere modellen) hebben het wel. (of het was een optie?)
maar inderdaad je hebt gelijk geen linialen maar een hoek encoders (een ROD280)
Plaats reactie