Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Lude »

Goed punt! Bedankt voor de tip

Ik denk dat hij makkelijk aan te passen is om hem open te kunnen klapen, ga ik even over nadenken :)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je dan toch in het ontwerp gaat verbeteren:
Zorg dat de achterkant exact past op de prisma ( 2 rollen in lijmen, of even afgieten met een beetje metaal epoxy), dan kun je hem ook verschuiven nadat ie afgesteld is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Lude »

Hugo: Ook dat is een goed idee. Momenteel lijnen we hem uit op binnenkant (waar je ook de spanblokjes ziet). Dit niet echt precies. Even lijmen is zo gepiept, ga ik doen!

Het was een beetje een spoedklusje om vanavond de onderdelen te kunnen maken
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dit gaat meer over het uitrichten, dan over het werkstukje.
Voor diegene die niet beschikken over een elektronische taster inclusief speciale rekenmacro's.
Wanneer onderdelen schuin in de machine geklemd bewerkt moeten worden ( schuin gat oid) kan het terugvinden van een referentiepunt een probleem zijn.
Wanneer je gebruik maakt van de truucjes die oude gereedschapmakers kennen, wordt het stukken simpeler.
Het werkstukje onder een hoek
8979
Speciaal hulpstukje, as rond 20 mm met een 90 graden hap er uit tot exact het hart.
8980
Wanneer je dan met een taster tegen zij of bovenkant aan meet, zit je exact 10mm van het scherpe hoekpunt af.
8981
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Sven »

Ik was nogal wat tijd kwijt met schoonmaken van mijn aanmaak gereedschap als ik polyurethaan had gegoten. Vooral het roer-ding werd steeds moeilijker.

Daarom een nieuwe gemaakt.

In een tweedelige schijf kan ik nu twee stukjes PE slang klemmen. Die zijn veel sneller schoon te maken doordat ze rond zijn en lekker glad blijven, en als schoonmaken door krassen niet meer lukt dan zijn ze ook in een paar tellen te vervangen.

Binnenkant:
8983

En klaar voor gebruik, met de oude er bij:
8982
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13537
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Arie Kabaalstra »

Mooi opgelost met die menger..Urethaan hecht inderdaad slecht aan PE... en.. al zou het boutje niet goed schoon worden.. dan bik je het PU er zo af.. en krijg je em altijd nog wel los..

Vandeweek heb ik ook nog even wat geknutseld..

Afbeelding

een slijphulpje voor mijn Horlogemakersschroevedraaiers.. Botte schroevedraaiers zijn horlogemakers' nachtmerrie.. ze kunnen makkelijk uit de schroef schieten, en schade veroorzaken aan het uurwerk..
Ik schuif het schroevedraaiertje in de as, en in de naaf zit een inbusstiftje.. die draai ik aan, en dan kan ik beide zijden van het bled slijpen op de diamantplaat..

niet dat die HBM schroevedraaiers vergelijkbaar zijn in kwaliteit met een Bergeon setje.. maar zo heb ik ze in 2 minuten weer fris en scherp..

't hulpje is gemaakt van een stukje 12h7 geslepen RVS 1.4301, met 2 passingen ø8 0+0.01, en 2 lagertjes 6082RS
DAZ
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2013 19:42
Locatie: Huijbergen

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DAZ »

Dat is nou weer zo'n simpel idee.
Ga ik ook maken. Bedankt.

Ook een Kees
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2662
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Swets »

hugo stoutjesdijk schreef:Dit gaat meer over het uitrichten, dan over het werkstukje.
Voor diegene die niet beschikken over een elektronische taster inclusief speciale rekenmacro's.
Wanneer onderdelen schuin in de machine geklemd bewerkt moeten worden ( schuin gat oid) kan het terugvinden van een referentiepunt een probleem zijn.
Wanneer je gebruik maakt van de truucjes die oude gereedschapmakers kennen, wordt het stukken simpeler.
Het werkstukje onder een hoek
8979
Speciaal hulpstukje, as rond 20 mm met een 90 graden hap er uit tot exact het hart.
8980
Wanneer je dan met een taster tegen zij of bovenkant aan meet, zit je exact 10mm van het scherpe hoekpunt af.
8981

val voor mij al niet mee om zo hulpstuk te maken.... met me decoupeerzaag... en een setje sleutelvijlen
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Weer iemand blij gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Opzich niet eens zo'n superingewikkeld ding, maar wel eentje waarvoor ik goed na moest denken over opspannen en freesvolgorde, en de boel ook goed uit moest klokken. En dat maakt 'm eigenlijk het eerste freesdeel op 'een niveautje hoger'.

Ik ben tevree, en de nieuwe eigenaar ook :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Niels
Donateur
Berichten: 947
Lid geworden op: 27 jul 2007 23:40

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Niels »

Radiale remklauw adaptert?

Puik werkje!
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heel goed. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Yep, adapter voor een radiale remklauw.

'Probleem' was het gebruikelijke 'hoe span ik 'm zodanig op dat ik 'm ook nog kan frezen?'.
Ik ben begonnen met een blok dan 5mm dikker was dan strikt noodzakelijk; die 5mm extra had ik nodig voor inspannen.
Het blok op z'n kant ingeklemd zodat ik de zijkant waar die dikke pielekes met M10 draad zitten kon frezen. Die heb ik op +0,1mm overmaat gefreesd (8mm tweesnijder in 2 dieptestappen; ineens naar volle diepte haalde ik niet met een snijlengte van 20mm) en daarna de 'gebogen' kant van de contour nagelopen zodat de pielekes eigenlijk af waren alleen nog een tikje te lang en de platte 'onderkant' 0,1mm te dik.

Daarna het blok 'horizontaal' ingespannen waarbij ik kon nullen op de reeds gefreesde vlakken en met een zwenktastertje het blok vlak in de klem kon krijgen. Doordat ik dat 5mm-teveel randje in de eerste bewerking over 21mm weggehaald had had ik ook mooi een aanslag voor de hoogte in de klem. Toen de bovenkant/plaatkant gefreesd en geboord.

Daarna had ik nog het 5mm randje weg te frezen. Ik kon het werkstukje met de dikke pielekes inklemmen in de klem en wederom uitklokken op een reeds gefreesd vlak. Daarna heel zoetjesaan met snedes van 1mm breed en 5mm diep het 'opspanrandje' weggehaald. Dat was verreweg de meest linke operatie; je hebt een niet-ondersteunde 'wapper-lap' uitsteken die je gaat frezen en het zit maar vast aan 2 pielekes. Vandaar de kleine snedes, en daar heb ik voor de verandering ook maar eens een (12mm) 4-snijder voor gebruikt. Dat freest toch vloeiender.

Oftewel: ik moest nog nadenken ook nog :mrgreen:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
mosoft
Berichten: 801
Lid geworden op: 01 dec 2007 18:09
Locatie: Zaltbommel
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door mosoft »

Ja das mooi freeswerk.
Mooi die freessporen op het werkstuk zie je mooi de programmabanen.

Wat kan er toch veel he op een freesmachine ;-)
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door wilfred1970 »

Supermooi gedaan! petje af!
Zoiets zou ik normaliter laten snijden en aan elkaar lassen; sneller klaar.
Dit heeft echter een veel hoger denk/leerniveau..
Plaats reactie