Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Gaaf!!!! :P

Goeie merk motor ook :mrgreen:
Haal je daar nog wat levensduur uit? Ik hou het bij staal tegenwoordig.

Ruimte tussen de tanden ziet er raar uit (als dit gewoon voor een 520 ketting is dan), maar ik denk dat die versiering vertekent?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door FSSF »

Versiering, moddergroeven he! :mrgreen: Nog niet geprobeerd maar het zou moeten passen. Het is ook meer dat het idee al een tijd in me hoofd zat, en dan zal en moet ik het een keer proberen :oops: . Welk aluminium het exact is weet ik niet maar ik denk 7075, vrij hard dus zal vergelijkbaar zijn met alu tandwielen uit de shop ga ik van uit. Maar de praktijk zal het gaan uitwijzen :lol:

Probleem is wel dat sinds de machine enigsinds doet wat ik wil, ik niks meer aan de machine zelf gedaan heb :cry: Af en toe rare storingen van rare errors in Mach3 tot onverklaarbaar stappenverlies. Toch maar even zin maken om de bekabeling en stuurkast af te maken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ik heb ook nog een paar geducttapete plaatjes plexiglas om de kabels te dwingen de goede route te nemen, fwiet-fwiet.
En ja, ik moet ook nog steeds afwerklatjes plaatsen langs de plafondplaten in de woonkamer :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door spinningwheels »

[quote="DaBit"
ik moet ook nog steeds afwerklatjes plaatsen langs de plafondplaten in de woonkamer :lol:[/quote]

Weet de rondborstige directie niet hoe een accu tol boor ding werkt?
Ik wachtte met dergelijke kleine geitjes gewoon net zo lang totdat mijn inmiddels ex het deed.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Ik heb nog ergens een foto van de rondborstige directie met een bult zo groot als een struisvogel-ei op d'r hoofd: die zou wel even een spijkertje los zou trekken met de klauwhamer.....

Sindsdien krijg ik d'r niet meer zo gek. :lol:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Mr.Q
Berichten: 147
Lid geworden op: 14 mar 2009 15:07
Locatie: Schagen
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Mr.Q »

FSSF schreef:Van het weekend tandwieltje voor de motor gemaakt, zonde eigenlijk om hier weer mee door de bagger te raggen :lol:
Wat is de gedachte achter de vreemde vertanding (is geen DIN8187)

Greetz, Q
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door cocodile »

Hier ongeveer 40000 gaatjes, het gaat zo snel dat je de frees niet op en neer ziet gaan
Zo, da's zeker rap, kun je wat meer vertellen over je setup, qua toerental van de frees, en andere parameters.
Gebruik je ook koeling? Plexi heeft de nare eigenschap om heel snel te gaan smelten, heb ik ervaren.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door janplastiek »

cocodile schreef:Plexi heeft de nare eigenschap om heel snel te gaan smelten, heb ik ervaren.
moet je toch eens gegoten plexi ipv geëxtrudeerde plexi frezen, en de frees voor plexi moet scherp zijn, enkel plexi met deze frees frezen, niet voor iets anders gebruiken bvb aluminium gebruiken.
ik koel alleen met wat lucht, eigenlijk meer om de spaantjes uit de groef te houden.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ger »

Klopt , wat ik gebruik is dan wel geëxtrudeerde plexiglas , maar scherp freesje ( slijp ik in dit geval zelf want is een graveerfreesje van 45 graden ) toerental was iets van 8000 rpm en de feed iets van 1000 mm/m , mijn machine werkt blijkbaar als je het freesje 1 mm of minder omhoog laat komen ( zonder dat je eigenschappen van het freesje meegeeft want de code is standaard g-code gegenereerd door het programma-tje halftone ) op full trottle :P , heb effe uitgerekend , zou ongeveer 15 gaatjes per seconde uitkomen ;-)
Koelen doe ik met wat perslucht ( zit niet in het filmpje want is al anderhalf jaar geleden) er zit nu een kleine uitstroomopening naast de frees die het freesoppervlak schoon blaast.
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door cocodile »

I know, heb wel eens gelezen over het verschil tussen gegoten en wat ik heb, maar getuige Ger z'n kunstwerk moet het wel kunnen.
De truuk is denk ik ook de snelheid, hit & run zeg maar, zodat de frees niet te lang in het materiaal blijft "kleven".
Ik heb ook een aantal van die freesjes, die toe zijn aan wat TLC, en alhoewel ze er op het eerste oog nogal simpel uitzien, leert nadere bestudering dat er wel het eea. aan facetten inzitten.
Tips over hoe ze het beste te splijpen zijn dan ook van harte welkom. :P
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ger »

De truuk is denk ik ook de snelheid, hit & run zeg maar
Dat is zeker waar, als je freesje goed scherp is , en je voeding goed kiest , en idd zeker niet te langzaam , maar ook niet te snel , en je kan voorkomen dat de spaantjes tussen je freesje blijft hangen ( straaltje perslucht werkt prima) dan is zelfs geëxtrudeerd plexiglas nog redelijk te frezen , alhoewel gegoten plexiglas veel makkelijker verspaant ;-)
Voor het halftone foto graveren/boren slijp ik mijn freesjes 45 graden ( of 90 tophoek ) en slijp ze 30 tot 35 graden "achter/vrij", ik slijp ze zo fijn mogelijk en haal nog een hoonsteentje over het vlakke deel, , je schrikt als je zo'n freesje bekijkt onder een microscoop , hoe gladder je snijkant is hoe beter in dit geval , elk grofheidje in je freesje is potentieel plakken aan je frees ( beetje als bij sommige aluminium soorten) , en dat wil je niet natuurlijk :P
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door DaBit »

Heb jij een fotootje van zo'n freesje? Ben wel benieuwd wat je nu exact doet. Een stukje HSS zodanig slijpen dat het doet wat het moet doen op de draaibank lukt me inmiddels wel, freesjes heb ik nog nooit geprobeerd op een soort van D-bit na om een afgebroken tap te verwijderen, en lastig klinkt deze familie van frezen niet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door ger »

Heb geprobeerd een foto te maken , maar zonder macro op mijn telefoon zie je eigenlijk niets :lol: .
Wel heb je hier een info over dit soort freesjes http://www.ketele.com/graveerfrezen.htm ( even naar beneden scrollen).
Je begint met het halveren , dit moet precies tot op het hart of een honderdste er boven , als het te dun is , freest het puntje een cirkeltje ( punt draait rondom het eigenlijke hart heen i.p.v. precies op het hart)
Daarna slijp je de snijkant en vrijloophoek onder de gewenste hoek of radius etc.
Ik gebruik hiervoor wel een "deckel so" kloon gereedschapslijpmachine voor , maar met wat hulpstukjes is dit ook op een normale slijpmachine te doen ;-)
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

ger schreef:Ik gebruik hiervoor wel een "deckel so" kloon gereedschapslijpmachine voor , maar met wat hulpstukjes is dit ook op een normale slijpmachine te doen ;-)
Dan moet het steentje in ieder geval wel heel mooi lopen, en even vlak dressen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie