Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door Kars-cnc »

Een werkstukje wat ik al een tijdje in gedachten had om eens te maken (gezien op internet). En nu ik flink bezig ben met de Shopfloor Programmer for EdingCNC leek me dit een goed projectje om een en ander eens in de praktijk te brengen.

Eerst uit een beuken drempel van de bouwmarkt een lat van ca. 22 x 24 x 180mm gezaagd en die met de Flatten functie aan alle kanten vlak en op maat gefreesd. Daarna met de Round Pocket functie een 20mm gat voor de magneet (is eigenlijk geheim 8) ) erin gemaakt:

SvS-round pocket.jpg

Toen een stuk van ruim 230mm van dezelfde drempel afgezaagd en daar een vuren lat onder geschroefd voor het opspannen. Daarna met een aantal keren de Square Contour functie alle zijden gemaakt zoals hieronder te zien:

SVS Square Contour.jpg

Met Square Drilling 4 gaatjes op de hoekpunten van het toekomstige gat voor de 22 x 24mm lat, dit om "Dog Bone" ofwel "Micky mouse" oren te creëren:

SvS Square Drilling.jpg

Aansluitend met de Square Contour functie het rechthoekige gat gemaakt:

SVS Square Contour-2.jpg

Toen een prop gefreesd met de Round Contour functie (met de zaag er achterlangs om de prop los te maken):

SvS round contour.jpg

Hier in detail hoe dat gedacht is; magneet in het gat, prop er achter lijmen, en dan even goed schuren zodat je er niets meer van ziet.

SvS Magneet.jpg

En dit is dan het eindresultaat:

SvS Final result.jpg

Het ding heet: "Schietlood van slag".

Het schietloodje zelf was een draaibank klusje waar ik geen foto's van heb, maar och, dat is ook zo vanzelfsprekend :mrgreen:

Of het gebruiken van de Shopfloor Programmer nu sneller was dan CAD/CAM, ik weet het niet. Dat is ook erg afhankelijk hoe handig je met dat traject bent. Zelf vond ik het gewoon leuk om iets direct aan de machine te maken zonder veel na te denken en voorbereiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Ik kan het niet goed zien, maar het lijkt alsof de "oren" nog net zichtbaar zijn. Ik had dan gekozen om het einde van de 4 kante balk te verjongen om de oren te bedekken.
Voor de gene die het niet weet waarom het schietlood zo hangt, weer een puzzel om op te lossen.
Ziet er gaaf uit.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 09 dec 2022 16:51 prop er achter lijmen, en dan even goed schuren zodat je er niets meer van ziet.
als je tenminste op de nerf let. ;-)
Of het gebruiken van de Shopfloor Programmer nu sneller was dan CAD/CAM, ik weet het niet. Dat is ook erg afhankelijk hoe handig je met dat traject bent. Zelf vond ik het gewoon leuk om iets direct aan de machine te maken zonder veel na te denken en voorbereiden.
Ik denk dat voor dit soort werk programmeren aan de machine echt handiger is, en dan is dat shopfloor de ideale hulp om het lekker simpel te maken. Kun je met CAD volgens mij niet tegenop.

Ik vind hem leuk.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door benkr »

Ja, ik vind het ook erg leuk en vind eigenlijk dat we een apart topic moeten aanmaken voor dit soort dingen, lekker aan de machine ingeklopt zonder CAD/CAM hulp.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door serum »

Hij is mooi gemaakt Kars; Heb hem in het echt gezien (iets andere uitvoering, toen was de plint nog echt plint). Echt een leuk kunstwerkje! Wat ik leuke kunst vind is als je iets ziet en dan het element van verwondering en verassing hoort (AH).
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door MeMoRy »

Kars-cnc schreef: 09 dec 2022 15:58 Heb je die din 55021 conus gewoon met de top-slede onder een hoek gemaakt? Ik vind het altijd erg lastig om die op precies de goede hoek te krijgen.
Ik heb het laatst geprobeert met wiskunde
7 graden, 7 minuten en 30 seconden is in puur graden 7.125 graden. Dat is dus 12,5 mm de diepte in over 100mm (tangens van 7,125). Ik heb dat ingesteld, toen de conus op de spindel gemeten en het klopte van geen kant :lol:
theorie en praktijk zijn niet altijd hetzelfde. Ik zoek nog wel eens uit wat de werkelijke hoek is.
Dus gewoon op basis van de spindel (met een fijne taster) gemeten en dat is goed te doen.

Net de 4klauw gedraaid.
Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Als 7.125 de ingesloten hoek is, moet je de halve hoek hebben. Dan kom je op 6.23 mm uit.

Mijn eerste B16 konus koste een hele middag instellen. Nu met CNC hoef ik maar de gewenste conus uit een lijst te selecteren en kan ik mijn tijd met iets anders verprutsen.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
MeMoRy
Berichten: 727
Lid geworden op: 17 okt 2022 09:40
Locatie: Utrecht

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door MeMoRy »

hfjbuis schreef: 10 dec 2022 10:28 Als 7.125 de ingesloten hoek is, moet je de halve hoek hebben. Dan kom je op 6.23 mm uit.
Afbeelding
:shrug: is in ieder geval goed nu :lol:
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Volgens deze tekening moet je de 7.125° hoek hebben. Dan is je berekening juist en moet je inderdaad 12.5 mm per 100 mm hebben.
De conus dient om te centreren een grotere hoek maakt niet veel uit, zolang de grootste diameter maar klopt.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hfjbuis schreef: 10 dec 2022 12:49 De conus dient om te centreren een grotere hoek maakt niet veel uit, zolang de grootste diameter maar klopt.
Ben ik het niet mee eens, het begin en eind van de conus is nogal ongedefinieerd, dus netjes centreren op een lijn lijkt me niet handig of bijna onmogelijk.
Gewoon over de hele conus lengte een pasvlak is gewoon de gebruikelijke passing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door pgroot »

Zoals al gezegd in een eerder topic viewtopic.php?t=21473
waarin ik nog even wat uitdagingen had met het draaistukje wat aan het uiteinde van de lange pen zit is het toch gelukt om alles zelf te kunnen maken

Afbeelding
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Dat ziet uit als een (verstelbare) blaasfolie kop.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
pgroot
Donateur
Berichten: 147
Lid geworden op: 04 dec 2022 22:51
Locatie: heemskerk

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door pgroot »

hfjbuis schreef: 13 dec 2022 23:48 Dat ziet uit als een (verstelbare) blaasfolie kop.
klopt helemaal,

Moet uiteindelijk een dubbele parison worden maar project is nog in ontwikkeling.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Leuke werkstukjes (niet mooiste werkstukken)

Bericht door hfjbuis »

Met zo'n verstelbare kop is het knap lastig om dezelfde condities te reproduceren. Zodra er verstelling is, moet je het ook (kunnen) instellen. Voor een research omgeving is het wel praktisch, daar is men toch meer opzoek naar "grote" verschillen.

Ik heb even gegoogeld en kom die kop tegen bij vorm blaas (flessen) machines.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Plaats reactie