Witheet stoken hoeft niet eens.. te heet geeft ook weer korrelgroei, en daardoor brosheid.
Maar met "de vlam" krijg je toch al niet al te veel hitte in je staal, dus zou het best eens kunnen dat je em oppervlakte gehard hebt, en dat ie in de kern nog mooi taai is..
Ik heb net nog even in de garage gekeken maar ik heb die beitel blijkbaar bij mijn oude werkgever in de kast achtergelaten.. na het vervaardigen van mijn special-tooltje is diezelfde beitel ook nog ingezet voor andere werkstukjes..
zo eentje was het , maar dan blank, de houder was gemaakt van 1.2379, een fijnkorrelig Koudwerkstaal
( plaatje even gejat van Iscar..
Ohja.. @ Mcgyver:
Ja.. er zat een wisselplaatje dus.. en... als Kers op de taart.. een inwendig koelkanaal
Anyway.. de "ducatikrukasprimairtandwielverwijderingstrekkermachinetoolapplicationdevice" ( toch ZEKER wel 3 keer woordwaarde

)
en een close-upje van de holte voor het tandwiel, dat is waar ik die steekbeitel voor gemaakt had.. 't plaatje moest 16 mm diep ( dus naar een 32 mm grotere diameter kunnen komen, en stabiel genoeg zijn voor de radius in de hoeken..
Later heb ik nog wel meer van die "Specials" gemaakt, wat de denken van een gecombineerde kopse steekbeitel en binnendraaibeitel in één houder...
die was voor het bewerken van een product op een CNC draaibank zonder toolwisselaar, en omdat de steekbeitel iets naar voren en naar binnen stond ten opzichte van de binnendraaibeitel. moest je beginnen met de steekbeitel op Z 5, en de diameter 25 mm groter.. dus het voorbewerken met de steekbeitel kostte even wat hoofdrekenwerk, maar het nadraaien was daardoor meteen goed.. de binnendraaibeitel was gekalibreerd in de machine.