Wanhao i3 display defect?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Wanhao i3 display defect?

Bericht door hobbycnc23 »

Help!!
Na het opnieuw aansluiten van het display van mijn Wanhao duplicator i3 printer op het motherboard krijg ik alleen een oplichtend wit (blauw/wit) scherm, ZONDER dat het logo verschijnt. De draai-druk keuze knop doet het nog wel. Dat merk ik aan het geluidssignaal en oplichtende kleine led op het motherboard. Ik kan dit allemaal zien omdat ik het geheel, dus voeding, motherboard en display uit de losse behuizing heb gemonteerd. ( een en ander om een kastontwerp te maken onder de printer, zodat ik geen losse kast met kabelboom meer heb).
Het rare is dat de printer het wel heeft gedaan, nadat ik een nieuwe micro sd card-slot op het motherboard had gesoldeerd ( mocht iemand die nog nodig hebben, moest er bij oome ali 20 bestellen, ff een berichtje)
Spanningen gemeten allen 12 Volt. Heb ook een reserve motherboard aangesloten...helaas precies hetzelfde. Dus ik vermoed dat de display unit de boosdoener is. En op Youtube zie ik meer van die berichten over een wit scherm, maar helaas geen oplossing.
Heeft iemand advies? zijn die display units te koop?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wanhao i3 display defect?

Bericht door Kjelt »

Wellicht een foto.
Wat je wilt weten is hoeveel regels en karakters het display had of dat het een grafisch display was, dan wil je pixel resolutie hotizontaal en vertikaal weten.
Ook helpt het om het protocol te weten mocht dat op de display staan of in de handleiding (spi of i2c komen tegenwoordig vaak voor) maar vroegah waren het allemaal 4 of 8 bits dataaansluitingen.
Allereerste is een email naar de fabrikant sturen voor het type en of ze deze ook kunnen leveren.
Mochten er inderdaad meer mensen last van hebben dan lijkt het me een goed idee om de oorzaak te achterhalen anders blijf je bezig.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 956
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Wanhao i3 display defect?

Bericht door Portje »

Misschien kun je hier een nieuwe bestellen.
https://wanhao.store/collections/i3-parts
of bv hier
https://www.3dinthebox.eu/nl/wanhao-dup ... splay.html

zou opnieuw flashen misschien helpen
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wanhao i3 display defect?

Bericht door hobbycnc23 »

Bedank mannen, helaas is de unit in backorder. Maar heb op Ali het display zelf gevonden: 128 x 64 Dots LCD module voor $8,= moet dan wel 20 pinnetjes los solderen. Heb hem besteld, want voor dat geld kun je het wellicht proberen niet waar. En ik denk dat die backorder nog wel even duurt omdat het een oude model is.
frans32
Berichten: 147
Lid geworden op: 25 feb 2012 19:20
Locatie: Dalfsen

Re: Wanhao i3 display defect?

Bericht door frans32 »

@TS,

Check eerst even het type en als je het nieuwe lcd-tje binnen hebt of de juiste pinnen overeenkomen met het oude lcd-tje.

Ik wil geen roet in je eten gooien maar bij ali kloppen de pin nummers niet altijd.
Zo weet mijn oude baas dat ook 250st van het zelfde type besteld echter kwam dat in 5 doosjes en waren deze niet allemaal het zelfde terwijl de stickers als het zelfde nr aan gaven.

Dus ff beter dubbel checken als gewoon over zetten en we zien wel......

Mvg,

Frans32
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Wanhao i3 display defect?

Bericht door hobbycnc23 »

Heb inmiddels van Oome Ali het display ontvangen. zie foto's2391223913
Het oude vervangen door het nieuwe, de pin bezetting gelukkig hetzelfde....maar helaas het display is dus niet defect. Want ik heb nog steeds alleen een oplichtend scherm.
Wederom de displays verwisseld de boards verwisseld, getracht met de scoop wat wijzer te worden maar helaas. Ik vermoed dat de twee Wanhao motherboards defect zijn... wel toevallig alle twee. :mrgreen:
Wat rest mij nu? Een nieuw motherboard kopen? 38 euries? Of de komplete aansturing dus motherboard display en bediening vervangen door wat anders? Bijvoorbeeld spare parts van Prusa??? of wat anders op de markt? Zit dan natuurlijk wel met alle aansluitconnectoren van stappenmotoren, eindschak. hotend etc., maar dat is op te lossen.
Plaats reactie