Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

nieuwe bedrading op de de machine gebibberd
Ik heb nog wel een soldeerbout voor je.
Rustig aan Ben, met beter weer is ook ok. Dat is geen werken zo.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan de temperatuur je hier geen parten spelen? Vet en koud wil nog wel eens zwaar gaan lopen.

(En als de muizen bevroren zijn, is het behoorlijk koud)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

hugo stoutjesdijk schreef: 13 dec 2021 20:47 Kan de temperatuur je hier geen parten spelen? Vet en koud wil nog wel eens zwaar gaan lopen.

(En als de muizen bevroren zijn, is het behoorlijk koud)
Dat is ook de reden dat ik er nu niets aan ga doen, ik heb precies dat zelfde gevoel.
Bovendien is het ook niet leuk om naar dat soort dingen te zoeken in die kou.
Maar ik wil de rest van de problemen er wel uithalen, zo lang het niet kouder wordt probeer ik wel telkens een uurtje of 2 kou te lijden.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag toch weer een tijd met de machine bezig geweest, de wisselaar werkt....een beetje.
Ik snap er helemaal niets meer van, er gebeuren gewoon hele rare dingen, een voorbeeld:
Masso MDI scherm.jpg
In het MDI scherm kun je zoals je normaal zou verwachten directe G-code commando's ingeven, hier was ik bezig met het wisselen van tools.
Als ik M6T1 ingeef start de wisselaar met ontgrendelen en ronddraaien, maar stoppen is er niet bij.
En om het echt vreemd te maken, als ik de button "Dust Hood Move Down" dan begint de wisselaar ook te draaien en is dan ook niet meer te stoppen, anders dan weer door op de button "Dust Hood Move Down" te klikken. Heel vaak gebeurd er niets bij een eerste commando M6T1, maar na een tweede keer begint de kop wel te draaien. waarom ???????
En hoe en waar de code achter die toets "Dust Hood Move Down" gedefinieerd wordt is mij vooralsnog onduidelijk, dat wordt vanavond weer flink in conclaaf met Google.

Op een bepaald moment heb ik het opgegeven en ben ik maar begonnen met een behuizing voor mijn 3D printer.
En daarna heb ik ook de RF30 maar voor een deel uit elkaar gehaald, ik heb wat dingen opgemeten, ook daar ga ik vanavond het een en ander in Inventor tekenen en passen en meten.

Oh, ik heb ook nog een stapeltje pallets gescoord (het bedrijf voor mij is bezig met het uitleveren en installeren van het interieur van een compleet schoolgebouw, dat stond allemaal klaar op pallets en moet ter plaatsen allemaal met een kraan naar binnen worden getakeld, de inmiddels lege pallets komen nu weer terug) morgen gaat de hele machine weer 6 hoog zodat ik wat makkelijker bij de bedrading kan zonder languit op de ijskoude vloer te moeten gaan liggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

Je moet denk ik de commando's M6 Tn omdraaien. Met Tn geef je aan dat je tool "n" wilt (zodat een carrousel die eventueel klaar kan zetten) en met M6 vindt de werkelijke tool wissel plaats. Met de volgorde die jij hebt weet de machine de eerste keer niet welke tool te pakken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 15 dec 2021 18:37 morgen gaat de hele machine weer 6 hoog zodat ik wat makkelijker bij de bedrading kan zonder languit op de ijskoude vloer te moeten gaan liggen.
Pas je wel op dat je er niet onder komt :x
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Die button "Dust Hood Move Down" hoort echt bij frees tool changers, daar is de stand van de Dust Shoe belangrijk en zit het commando voor die beweging op uitgang 2 terwijl bij de 4 station turret het vergrendelen van de turret op uitgang 2 zit. Ik begin sterk het vermoeden te krijgen dat er intern de Masso wat dingen door de war zitten. Ik begin er sterk aan te denken om de hele Masso een fabrieks-reset te geven en dan helemaal opnieuw te beginnen.

Ik heb regelmatig een stevige knokpartij met de Pokey57CNC gehad, maar de Masso doet daar toch zeker niet voor onder, ook hier zie ik hele vreemde dingen gebeuren.

Het kan ook gewoon helemaal aan mij liggen, ik heb het al heel vaak geroepen, ik en software is geen goede combinatie, dat gaat heel vaak fout.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Kars-cnc schreef: 15 dec 2021 19:05 Je moet denk ik de commando's M6 Tn omdraaien. Met Tn geef je aan dat je tool "n" wilt (zodat een carrousel die eventueel klaar kan zetten) en met M6 vindt de werkelijke tool wissel plaats. Met de volgorde die jij hebt weet de machine de eerste keer niet welke tool te pakken.
Volgens Masso kan beiden, het ene is wat sneller dan het andere, maar ze zeggen ook dat het fout kan gaan, inderdaad eerst T# en dan M6 garandeert een foutloze wisseling.

Morgen proberen dus.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Ik ben benieuwd Ben.

Masso zou plug en play moeten zijn. Dit lijkt erg op pray.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb de draaibank vandaag naar 7 hoog gebracht:
Masso draaibank omhoog.jpg
Daarna was het tijd voor andere dingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door Caesar »

je zult het vast wel doorgemeten hebben en ik meen er iets over gelezen te hebben in dit topic, maar bij de wisselaar waar ik aan werkte, was 1 hall-sensor niet gevoelig genoeg voor het magneetje die in de ronde ring zit. Misschien is dat waarom hij blijft zoeken? Misschien zou je de hall-sensoren kunnen simuleren met een schakelaar in de masso om te fault-finden. Dan kun je kijken of de procedure doet wat je ervan verwacht zonder dat de wisselaar je onbekende is.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door andrefc101 »

Even een kleine note: normale draaibank besturingen kennen de gcode M6 niet eens! Dan wissel je met T0n0n, waarbij de eerste twee cijfers de tool zijn, en de tweede set de offset.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

andrefc101 schreef: 16 dec 2021 20:42 Even een kleine note: normale draaibank besturingen kennen de gcode M6 niet eens! Dan wissel je met T0n0n, waarbij de eerste twee cijfers de tool zijn, en de tweede set de offset.
Masso geeft aan dat TxM6 of M6Tx, waarbij TxM6 de voorkeur heeft, de code is voor een toolwissel dus dat zal wel goed zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 16 dec 2021 20:25 je zult het vast wel doorgemeten hebben en ik meen er iets over gelezen te hebben in dit topic, maar bij de wisselaar waar ik aan werkte, was 1 hall-sensor niet gevoelig genoeg voor het magneetje die in de ronde ring zit. Misschien is dat waarom hij blijft zoeken? Misschien zou je de hall-sensoren kunnen simuleren met een schakelaar in de masso om te fault-finden. Dan kun je kijken of de procedure doet wat je ervan verwacht zonder dat de wisselaar je onbekende is.
Ik heb flink problemen met die Hall sensortjes gehad, uiteindelijk heb ik er eerst een klein relaisje mee laten schakelen, dat relais schakelt dit signaal door naar een Masso ingang. Die signalen ziet de Masso ook binnenkomen.
Als dat signaal binnenkomt zou de Masso de motor moeten stoppen, de draairichting omkeren en de motor moeten starten om de wisselaar te vergrendelen. Door de uitgang via het output menu zelf te bedienen werkt dat ook, maar niet op een TxM6 G-code commando.

Het vreemde is dat de softkey : "Dust Hood Move Down" iets doet met output#2, de output die ook gebruikt zou moeten worden voor het vergrendelen van de wisselaar, kennelijk geeft dit een conflict, Masso staat ook niet toe om 2 dingen aan dezelfde uitgang te knopen.
De 4 station turret zoals deze wisselaar door Masso wordt genoemd heeft helemaal geen Dust Hood sturing dus er lijkt hier iets mis te gaan.
Ik heb vandaag nog nagekeken welke software Patch ik heb geladen voor deze machine, er zijn 3 Patches beschikbaar nl.:
1. een 2 assige draaibank;
2. een 5 assige freesbank;
3. een plasma snijder.
Ik weet 100% zeker dat ik de 2 assige draaibank Patch heb geladen, ik heb de geprepareerde USB stick nog liggen met daarop alleen de 2 assige draaibank Patch.

Ik moet nog even uitzoeken hoe ik een factory reset moet doen, maar ik heb besloten dat ik de hele configuratie opnieuw ga doen, wellicht is er toch ergens een bitje omgevallen of zoiets.

Verder heb ik besloten om de hele brei aan vreemd lopende draden aan te gaan pakken, telkens als er iets is of moet worden gewijzigd komt die hele brei weer tevoorschijn, ik heb me daar inmiddels genoeg aan geërgerd, ik ga het nu netjes maken. Maar dan moet wel de temperatuur wat aangenaam blijven, zoals vandaag zou het nog net kunnen, daarom staat de hele draaibank weer op 7 gestapelde pallets, dat op de grond liggen was ik helemaal beu.
Plaats reactie