Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik ben vandaag de hele middag met het draaibankje bezig geweest, eerst was het weer flink zoeken waar ik gebleven was, maar al snel kon ik d draad weer oppakken. Ik ben nu zo ver dat de wisselaar eigenlijk goed werkt, zonder storingen op het beeldscherm, maar het wisselen zelf gaat nog niet helemaal goed. Ik kan nu wel met M6Tx een wisseling initiëren, meestal lukt dat dan ook, maar soms gaat het ook niet goed en vrijwel nooit is de positie waar de wisselaar uitkomt de plaats die bedoeld wordt. Waar het precies aan ligt weet ik nog niet, maar ik heb het zoiets is als dat de draairichting niet goed is, of dat de sensor-ring niet goed gepositioneerd is.
De spindelmotor heeft nog steeds wat kuren als hij net aan gaat, verder werkt die goed.
Ik heb de gootjes weer dicht gemaakt zodat het allemaal wat minder chaotisch uit ziet, het lijkt nu alsof het karwei geklaard is, maar dat zal nog wel wat voeten in aarde hebben.

Mocht iemand het probleem van de wisselaar bekend voorkomen dan houd ik me aanbevolen voor wat hints want ik heb geen echt idee waar te zoeken, ik ga maar wat dingen proberen zonder een duidelijk aanwijsbaar teken van richting te hebben waar ik het probleem zou moeten zoeken.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Vanmiddag toch weer met het draaibankje gespeeld en heb het zowaar helemaal aan de praat gekregen.
Eerst aan de gang geweest met het triggermoment van de stand van de wisselaar (opgaande flank vs. neergaande flank) dat hielp al best wat, maar zeker niet alles.
Toen kwam ik er achter dat de toolnrs. niet van 1 t/m 4 lopen, maar van 0 t/m 3, ik had steeds met tool 4 problemen, na T4 gekozen te hebben reageerde Masso vreemd, na van T0 tot T3 gebruikt te hebben was dat ook opgelost.
Toen bleek dat eigenlijk telkens het 2e wissel commando goed werd uitgevoerd, en daar bleek dus het verschil tussen M6Tx en TxM6 in het spel te zijn, het moet echt TxM6 zijn om probleemloos en repeteerbaar te werken, en dan ook nog met T0 t/m T3.

Voor de winter had ik fikse problemen met storingen op het moment van schakelen van de wisselaar, ik heb nu alles opnieuw aangesloten, ook de spoelen anders geschakeld en een paar stevige ontstoor condensatoren vanaf de aansluiting van de motorwikkelingen naar aarde geplaatst en de problemen zijn helemaal weg, ook heeft door de andere aansluiting van de motor deze meer kracht waardoor het wisselen meteen goed gaat.

Het blijkt nu wel dat het storen ook van invloed was op het uitvoeren van een wisselcommando, voorheen kreeg ik dat niet voor elkaar, nu ging het meteen helemaal goed, en de door Masso genoemde 0,4 sec voor het vastzetten van de kop blijkt nu veel langer te zijn, ik schat in dat het wel enkele seconden zijn, de kop staal al lang vast als de relais uitschakelen, daar zit zeker 2 a 3 seconden tussen.

Ik ga kawarider berichten dat hij het draaibankje kan komen ophalen, dan staat het dus zeker bij de komende CNCzone Brabant dag bij hem.
Ik heb totaal geen kaas gegeten van CNC draaien, dat mogen de bezoekers van deze dag aan kawarider (en ook aan mij) duidelijk maken.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door andrefc101 »

Vindt je zelf T0 niet wat vreemd?
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Hey, als je het over de duvel hebt. Kom eens cursus geven!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Dankje Ben, ik ben benieuwd.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door andrefc101 »

kawarider schreef: 24 mar 2022 19:37 Hey, als je het over de duvel hebt. Kom eens cursus geven!
Geen probleem hoor, alleen T0 gaat niet werken ben ik bang. Geen idee wat voor taal die Masso spreekt, maar dat is wel wat vreemd.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik vond het ook vreemd, maar ik vond het net zo vreemd dat T4 niets deed, ten einde raad probeerde ik daarom T0 en Eureka, dat was de oplossing.
Ik heb totaal geen verstand van CNC draaien, maar ik twijfel inderdaad ook of een CAM pakket het hier mee eens zal zijn, maar dat vind ik niet mijn probleem, ik heb de Masso eindelijk aan de praat en daar ging het mij om. Wellicht heeft Masso hier een work-around voor dat zal ik nog opzoeken, maar wat mij betreft is dit het, tenzij ik nog iets vind wat zegt dat ik iets verkeerd heb gedaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik heb het net nagezocht, er is verschil tussen de verschillende software versies, vanaf software versie 5 is er geen T0 meer, daaronder wel, dus daar zit de oorzaak.
Ik had al gezien dat er een software update gedaan kon worden, maar dan dien je een account aan te maken bij Masso, dat heb ik bewust niet gedaan, ik vind dat kawarider dat zelf moet doen anders blijft hem dat achtervolgen. Net zo met het opzetten van de WiFi link, ook dat heb ik open gelaten, de hardware is wel aanwezig.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3733
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door andrefc101 »

Duidelijk verhaal Ben, moet Kawarider maar gaan updaten. Met T0 wordt het niets. En anders met 3 tools werken en een zonder offset 😉
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Andre, als jij naar de Brabant dag komt op 16 april sta ik vooraan om ook wat over het CAM deel van CNC draaien op te steken, ik ben nu een absolute leek op dat gebied.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Afgelopen weekeinde kreeg ik van Kawarider een WhatsAppje met de boodschap dat de aardlek schakelaar er steeds uitpiept.
Grrr, maar eigenlijk wel te verwachten, ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat Kawarider in zijn werkplaats aardlek schakelaar zou hebben, in mijn schuur alleen op die plaatsen waar ik zelf de installatie heb uitgebreid, daarom werkte het bij mij gewoon goed en bij hem dus niet.

Nu kan ik gaan experimenteren met de geplaatste ontstoor condensatoren maar mijn theewater zegt me dat als ik die condensatoren kleiner maak, dat ik de storing weer daarvoor terug krijg.
Nu heb ik niet echt naar een lage capaciteit condensatoren gezocht, maar meer naar iets wat ik had liggen, ik geloof 2 x 470nF en dat werkte, dus die zitten er nu in.
Ik heb even zitten rekenen welke capaciteit een aardstroom van 10 mA produceert, dat is als ik goed gerekend heb ca. 130nF.

Het zit als volgt aangesloten (linkse schemaatje):
Masso wisselaar.JPG
Omdat de machine nu niet meer bij mij staat wil ik wel redelijk zeker weten dat de oplossing die ik mee naar Kawarider neem gaat werken, daarom heb ik nagedacht over een oplossing met 2 SSR's, ik verwacht daar helemaal geen ontstoring nodig te hebben, bovendien is het schema daarmee kinderlijk eenvoudig, dus waarom niet?

Graag jullie mening hier over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1677
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door kawarider »

Ah, jammer Ben dat het met die storing te maken heeft.

Bankje staat op zijn plek en heeft de assen al laten lopen.

Komt goed, daar heb ik alle vertrouwen in.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

Ik breng zaterdag hopelijk een paar 100nF condensatoren mee en ook 2 solid-state relais die op de plek van de bestaanderelais passen, één van beiden moet de oplossing zijn/worden.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Masso G3 controller installeren op een CNC draaibankje

Bericht door benkr »

benkr schreef: 11 apr 2022 18:29 Afgelopen weekeinde kreeg ik van Kawarider een WhatsAppje met de boodschap dat de aardlek schakelaar er steeds uitpiept.
Grrr, maar eigenlijk wel te verwachten, ik had er helemaal niet bij stil gestaan dat Kawarider in zijn werkplaats aardlek schakelaar zou hebben, in mijn schuur alleen op die plaatsen waar ik zelf de installatie heb uitgebreid, daarom werkte het bij mij gewoon goed en bij hem dus niet.

Nu kan ik gaan experimenteren met de geplaatste ontstoor condensatoren maar mijn theewater zegt me dat als ik die condensatoren kleiner maak, dat ik de storing weer daarvoor terug krijg.
Nu heb ik niet echt naar een lage capaciteit condensatoren gezocht, maar meer naar iets wat ik had liggen, ik geloof 2 x 470nF en dat werkte, dus die zitten er nu in.
Ik heb even zitten rekenen welke capaciteit een aardstroom van 10 mA produceert, dat is als ik goed gerekend heb ca. 130nF.

Het zit als volgt aangesloten (linkse schemaatje):
Masso wisselaar.JPG
Omdat de machine nu niet meer bij mij staat wil ik wel redelijk zeker weten dat de oplossing die ik mee naar Kawarider neem gaat werken, daarom heb ik nagedacht over een oplossing met 2 SSR's, ik verwacht daar helemaal geen ontstoring nodig te hebben, bovendien is het schema daarmee kinderlijk eenvoudig, dus waarom niet?

Graag jullie mening hier over.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie