Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Alles wat niet past in de rest van de subforums

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door HerR »

Hallo iedereen,
Ik had m'n verhaal al in een reactie op een draadje van maart 2021 gezet, maar ik zie nu - als kersvers en nog ietwat onbeholpen lid van De Zone - dat 't misschien handiger is om een nieuw topic te starten.
Bij deze.

De kwestie:
Ik zaag al jaren met een drycutter en kreeg onlangs de grote kans om voor een zacht prijsje een lang gekoesterde wens in vervulling te laten gaan: een afkortzaag met koeling. En dan ook nog meteen een Bewo!
Maar na dagenlang met brander, steekmes, plamuurmes, staalborstel, ontvetter aan de slag te zijn geweest om de tot teer en pek verworden aangekoekte olie- en zaagresten te verwijderen, begonnen de 'verborgen gebreken' van deze totaal afgeleefde machine nogal pijnlijk zichtbaar te worden; materiaalklem met vastgelaste geleidings-assen aan de klemvoet, een lekkende oliekering en kapotte pakkingen aan de zaagas, enorme sludge bij aftappen van de tandwielkast-olie, dikke vette smurrie op de bodem van de koelbak, gebroken zaagblad, etc.
Is goedkoop duurkoop......?
Inmiddels weet ik dat de onderdelen van Bewo peperduur zijn en Bewo levert weliswaar demontage- en montagehandleidingen bij revisie-sets, maar ja......eerst zal er toch gedemonteerd moeten worden om tot eventuele aankoop van dure revisiesets over te gaan.

De link naar de gebruikershandleiding van Bewo met tekeningen en positienummers:
https://webshop.bewo.nl/images/NL%20Bew ... 202015.pdf

De concrete vragen:
-1- De materiaalklem moet gedemonteerd worden om de lassen weg te slijpen en de geleidingsassen(positienr. 318) af te draaien en weer origineel te maken.
De borgingsmoer(positienr. 308) van de naaf (positienr. 344) is er af, maar in de naaf zelf zit totaal geen beweging ten opzichte van de spindel (positienr. 359). En de naaf moet er af - samen met de vulbus (positienr. 361)om de klem te kunnen demonteren.
Overigens heb ik 't idee dat bij dit model de vulbus en de naaf 1 geheel zijn.

Zit deze naaf met rechtse of linkse draad gemonteerd op de spindel?
Of zit die conisch vast en moet deze met een poelietrekker worden verwijderd?
Zit er nog ergens een borging/borgpen die ik over het hoofd zie?

-2- Om de oliekering (positienr. 422) en pakkingen van de tandwielkast-as (de zaagas) te vervangen, moet deze worden gedemonteerd.
Iemand enig idee hoe dit in de juiste volgorde moet gebeuren en vooral ook: Hoe?

-3- Heeft iemand demontage- en montagehandleidingen liggen voor de Bewo CPO250?
Oud model: groene machine met oranje veiligheids-zaagbeschermkap.

-4- De vloeistofpomp hangt aan en buiten het koelreservoir en volgens de vorige eigenaar moet de aanvoer voor de pomp worden aangesloten op de aftapplug/wartel van de koelbodem.......lijkt me vreemd want dan wordt ook meteen alle rotzooi weer mee in de pomp gezogen. Hij was echter zeer stellig: wartel in het 1/2" aftapgat, slang aansluiten en draaien maar!
Iemand betere ideeën?

-5- In het draadje van Caesar (maart 2021) kreeg ik de indruk dat Zee&Zee wel wat kaas gegeten heeft van Bewo.
Misschien dat ook hij (of zij) even wil reageren?

Alvast hartelijk dank iedereen en ik zie jullie gewaardeerde bijdragen vol verwachting tegemoet.
Groet,
HerR
staandeklok
Berichten: 140
Lid geworden op: 16 jan 2015 22:17

Re: Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door staandeklok »

Ik weet niet of er meerdere type klemmen zijn op deze oudere Bewo's. Ik heb er onlangs één verkocht, waar een draadspil in zat, zoals op tekening. Je hebt de borgmoer er af, zeg je, daarmee weet je toch ook dat er rechtse draad op zit. Volgens de tekening zit de naaf er ook met draad op, hetgeen hetzelfde zal zijn als je borgmoer. Deze draadspillen worden nogal eens stuk gezaagd, door verkeerde afstelling van diameter van het zaagblad en worden dus ook regelmatig vervangen. Wat zit er precies vast gelast? Zijn dit de geleidestangen? Deze willen nogal eens mee gaan glijden, doordat het inbusschoefje ze niet meer vast kan houden door verbuiging van de klem.
De aanvoer van de koelpomp moet inderdaad onderin het reservoir. Vermoedelijk, zal de impellor in de koelpomp ook wel versleten zijn, als ik lees hoe de machine er uit ziet. Dit is ook een vervangingsonderdeel. Er valt wel wat te repareren, maar dat hangt af of de impellor nog heel is.
Op de link, die je hebt bijgevoegd staat een goede overzichtstekening van de zaagkop. Hiermee kun je dan toch de zaak demonteren om de keerring te vervangen.
Ik denk niet, dat er voor deze simpele machines demontage handleidingen zijn, omdat de tekeningen duidelijk zijn.
Ik hoop dat je er uit komt. Succes.
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door HerR »

@ Staandeklok,

Bewo zegt in de webshop dat ze (de-)montagehandleidingen meestuurt met diverse revisie-sets, zoals onder anderen de revisieset voor de zaag-as.
Ik neem aan dat ze die (de-)montagehandleidingen meesturen omdat het voor een Bewo-leek zoals ik nog niet zo simpel is om bij een machine van c.a. 150kg. (zonder de voet) de motor te demonteren en vervolgens de zaag-as te demonteren en vervolgens alles weer op de juiste wijze en in de juiste volgorde in elkaar te zetten.

Het zijn inderdaad, zoals aangegeven, de geleidestangen die vastgelast zijn aan het Klemhuis.
Als de Naaf gewoon zou losdraaien zou dat geen enkel probleem zijn: na demontage zou ik deze assen weer gewoon kunnen afdraaien, oppolijsten en er draad in kunnen tappen om de bedoelde inbusboutjes te kunnen vastzetten.

Wat voor de één een simpele machine is, kan voor de ander een complexe materie zijn.
De explodes views in de handleiding zijn handige en redelijk goede richtlijnen, maar zeker geen technische bouwtekeningen.

Vandaar dus dat ik probeer om ervaringsdeskundigen – zoals u - te zoeken, te vinden en te raadplegen die precies van de hoed en de Bewo-rand weten.
pieter dr200
Berichten: 148
Lid geworden op: 21 jul 2017 20:33
Locatie: leiderdorp

Re: Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door pieter dr200 »

1.

er zijn 2 modellen in de naven.
het oude model heeft de bus 361 aan de naaf vast zitten 344, deze zijn gegoten van gietijzer en hebben een paspen door de as 359 zitten.
de latere zijn van staal en bestaan uit 2 delen zoals in de tekening staat, deze hebben geen borging zoals het oude model heeft.

de schroefdraad van de as 359 is het zelfde als van de borgmoer, deze naven kunnen erg vast zitten.
je kan proberen met warm stoken en of wd40 of hij los wil komen, eventueel de spaken verlengen met een buis.

2.

let op er zitten 2 keringen in deze machine.

om deze keringen te vervangen moet je eerst de motor er af halen 4x m8 boutjes.
als de motor er af is kan je borgmoer 469 en wormwiel 466 er af halen, als je dan de motor voetflens demonteert zie je de kering.
als deze kering stuk gaat loopt de olie je motor in met alle gevolgen van dien.

nu de zaag as, deze kan er alleen uit als de motor er af is.
als de boutjes 414 van de flens 412 zijn los gedraaid kan je de as er uit persen door op lager 406 druk uit te oefenen.

als de zaag as er uit is kan je deze deel voor deel demonteren, alles moet er af om de kering te kunnen vervangen.
alles goed schoon maken en het lager uitspoelen.
zelf deed ik het altijd onder een werkplaats pers, dit werkt het makkelijkste. maar dan moet je hem wel helemaal demonteren.
over het algemeen zijn bij bewo de passingen erg strak, waardoor het soms erg vast zit.

3.

eventueel bellen met bewo, je heb kans dat ze hem toe sturen per mail. maar ik denk niet dat je hem nodig heb, het past allemaal maar op een manier.

4.

klopt, maar in de tank steekt de wartel +- 20mm boven de bodem uit. dit zou voldoende moeten wezen om geen vuil naar binnen te krijgen.
zelf heb ik hier geen problemen mee gehad.
het pomp huis kan je er af draaien om hem schoon te maken.
eventueel kan je met een busje de aanzuig wartel verhogen, werd ook wel eens gedaan.


misschien een ideetje, waarom demonteer je de machine niet volledig?
dan kan je alles goed schoon maken en opnieuw invetten, dan heb je een hele andere machine als die je nu heb.
vooral als de oude koelmiddel niet tijdig vervangen word koekt alles aan en gaat vast zitten.

nieuwe orginele onderdelen zijn niet altijd nodig, keringen, lagers enz kan je gewoon lokaal kopen en scheelt veel met de webshop.
de geleiden assen kan je ook eenvoudig zelf maken.

als je onderdelen nodig heb probeer het eens bij wolthuis machines, zij zijn bewo dealer.
misschien krijg je dan nog iets aan korting.

goed koop of duurkoop?
zolang de klem nog redelijk is en het bronze wormwiel niet opgevreten is valt het allemaal wel mee.
een beetje speling op de klem kan geen kwaad, zolang je maar een as, koker of buis te gelijk zaagd.
soms zijn de meest vieze machines technische wel in orde en met een beetje aandacht kunnen ze weer netjes worden.

hier onder een paar foto's van een van de bewo's die ik opgeknapt heb.

voor de behandeling,
Afbeelding
Afbeelding

tijdens het opknappen

Afbeelding
Afbeelding

na het opknappen

Afbeelding
Gebruikersavatar
HerR
Berichten: 7
Lid geworden op: 30 sep 2021 08:14

Re: Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door HerR »

@ pieter dr200

Bedankt voor je uitgebreide info Pieter.
Goed verhaal met fantastisch inspirerende foto's!
Of ik 'm óók helemaal ga overspuiten weet ik nog niet, maar hij gaat in ieder geval wel volledig uit elkaar.

De naaf is er inmiddels af, dankzij jou waardevolle input en een top-tip van Zee&Zee in het andere draadje: een blok hout tussen de achterste klem en het Lagerhuis.
Vervolgens de naaf echt enorm heet stoken, spaakverlengers er op, linksom draaien......en uiteindelijk was 't - na nog meer en nóg heter stoken - de aanhouder die won!

De motor is er ook af en de zaag-as is eruit.
Die passingen van Bewo zijn echt fenomenaal strak.
Bij het uitpersen van de zaag-as is het naaldlager 406 volledig uit elkaar geperst.
Heb je daar toevallig een Eriks bestelnummer van?
En ook van de zaag-flens-oliekering nr. 422?

De volgende stappen zijn het demonteren van de Zaagkop-as en de Zaagkop, de Lagerstoel en de Voetplaatbak.
Zal ook wel weer de nodige troubles opleveren, vrees ik.
Afijn, nog een hoop te leren over dit soort zwaardere machines en de manieren waarop alles is bevestigd en gemonteerd.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Bewo CPO250 afkortzaag (de-)montagehandleidingen

Bericht door Zee&Zee »

Mooi zo, succes !
CNC you later
Plaats reactie