Biomeiler versus hoge gasprijs

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Drama? Als er niets fout gaat leer je niks.

Zou de mate van composteren af kunnen hangen van de druk (gewicht er boven), en voor sommige materialen is misschien meer druk nodig.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Zou de mate van composteren af kunnen hangen van de druk (gewicht er boven)
zou heel goed kunnen, het viel ons op dat deel dat op compost leek heel vast was.

Maar onderin lag ook het meeste gras en hout, bovendien verwacht ik meet water onderin dan boven.

Ben bang dat er nog heel wat proeftijd en/of verschillende proefje nodig is om goed te leren hoe dit gaat

Wat ik leer uit deze eerste proef zal hopelijk helpen betere proeven te verzinnen.

Wat ik nu wel weet is dat de minimale hoeveelheid voor een leuke warmte (54-52 graad) best klein is iets van 200-350 liter, misschien wel minder.

Dat is handzaam genoeg om de zoveel weken de boel om te keren en/of te vervangen, bied ook mogelijkheden voor mechanische hulpmiddelen voor het vullen/legen

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Markus schreef: 21 nov 2021 22:20 Wat ik nu wel weet is dat de minimale hoeveelheid voor een leuke warmte (54-52 graad) best klein is iets van 200-350 liter, misschien wel minder.
Leuk natuurlijk die temperatuur, maar uiteindelijk gaat het er om of je er iets mee kunt, dus het wordt pas interessant als je warmte gaat onttrekken. En kunt meten hoeveel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Deze week weinig te melden

na het omdraaien van de compost hoop zakte de temp van 34 naar 15.75 graad, vandaag vrij lineair opgelopen naar 35,13 in 7 dagen

24042

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Nou, experiment lijkt voorbij, na het omdraaien een korte opleving naar 36 graad en daarna bergafwards, nu is de compost temp dezelfde als de buiten temp dus het process lijkt na 6 weken voltooid voor deze kleine hoop van bijna een kuub

24077

Hou de sensor nog online todat de batterij op is, wellicht gebeurt er nog wat

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door carlo »

dit gevonden


mvg
carlo
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Geweldig Carlo,

Ik kijk hier regelmatig naar en vind naast swampgas, dingen zoals gas uit wood gasification, warmte uit compostering (dit onderwerp), stroom uit peltier elementen , stroom uit stirling motoren (Philips MP1002CA )

en dan nog natuurlijk wind en solar

al met al zat methoden om energie anders op te wekken voor de particulier. Ik snap goed dat deze methoden voor de industrie niet bruikbaar zijn, maar met een paar duizend vierkante meter land en/of wat boeren in de buurt (voor mest en bioafval) , kom je volgens mij een heel eind.

Maar goed mischien moeten de tijden zwaar worden voordat deze vergeten methoden weer van stal gehaald worden.

Greezt,

Markus
Laatst gewijzigd door Markus op 16 aug 2022 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Leuk Markus, dat zijn ook de dingen die mij bezighouden. Energie uit hout is dan het enige bruikbare na zon en wind. Peltier en stirling zijn beiden kansloos.

En die link van Carlo natuurlijk. Bruikbaar maar net zo zeldzaam als houtgas. We moeten inderdaad ver in de shit zitten voordat mensen dit gaan doen.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Peltier en stirling zijn beiden kansloos.
Bij Peltier heb ik ook mijn bedenkingen, ze gaan stuk als de warme kant "te warm" word, en van de goedkope Chinese gaan zelf de draadjes smelten bij blootstelling aan te veel warmte.

Maar wat is kansloos ? Hangt af van wat je wilt denk ik. Ik ben bezig een deel van de loods af te scheiden en te isoleren. Wil dat verwarmen met een houtkachel. Leek me leuk (niet praktisch maar leuk) om daarbij wat stroom op te wekken met die houtkachel. Soort van noodstroom.

Niet veel 100 mischien 200watt continue, dat is het idee

Eerst naar stoom gekeken, maar dat is veel meer gedoe en ook gevaarlijker en luidruchtiger. Er zijn daarintegen veel stirling motoren (werden vroeger gewoon voor vanalles gebruikt) ontwerpen die bruikbaar zijn voor zoiets.

Een van de leukste zelfbouw vond ik deze



Van een Nederlander

Maar ik heb ook een Duits/Oostenrijks CV systeem gevonden dat een Nasa (free Piston) ontwerp gebruikt om met je CV iets van 600 watt op te wekken



Die motor zit nu bij een Nederlands bedrijf, begrijp niet goed wat nou precies de bedoeling is

Je krijgt enorm veel filmpjes als je een beetje op stirling zoekt, Ook veel Historische, blijkbaar zijn er lang gelee veel verkocht.

Ik zie er wel wat in, soort van vergeten tech. Maar heb er de ballen verstand van, hoop dat ik ooit iemand in de buurt vind die eentje heeft staan of die weet hoe zoiets gebouwd moet worden, welke type het beste is en waar je op moet letten en zo.

Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Markus, de cijfers kloppen niet met een stirling. Wil je er een beetje rendement uit halen dan moet procesdruk en daarmee lekkage omhoog. Hetzelfde geldt voor een stoommachine. Dan, om je helemaal gek te maken, heb ik nog gekeken naar een autoturbo , maar daar geldt hetzelfde. Rendement blijft onder de 20%. Dus als je serieus hiermee verder wil, kijk dan naar een klein Honda blokje. Rendement 25%. Of een dieseltje, over de 30%. Als je je energiebalans opmaakt dan kom je al snel tot de conclusie dat je al snel electr energie tekort komt, geen warmte. Zo, dat scheelt je een hoop gezoek.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Er was ooit een Whispergen, generatortje gebaseerd op een stirling motor voor in zeiljachten e.d. Er zijn nog wel wat fanaten te vinden die er een paar draaiende houden. (is wel ergens op een forum wat over te vinden)\

En er is natuurlijk ook een CV ketel met stirling techniek om elektra op te wekken, volgens mij is die poging ondertussen ook gestopt.
https://www.installatie.nl/nieuws/doek- ... tel-evita/
En daar komt die microgen ook weer om de hoek kijken.

Peltier geef ik geen kommentaar op, volgens mij is dat het domste idee wat je kunt verzinnen, je hebt nl. een warme kant en een koude kant nodig. En ik denk dat het rendement van zo'n element zeer slecht is, leuk als gasklep beveiliging in je geiser daar wordt de kortsluitstroom voor benut.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Ik ken een van die fanaten met een whispergen. Ik heb hem jarenlang gegrapt dat t ding alleen goed is voor een anker. En dat is ook precies wat t geworden is. T gas bleef eruit lopen.

Waar een stirling niet tegen kan is intermiterend bedrijf. Wil je zon cv ketel dan is ie eigenlijk alleen geschikt om je veel te grote huis of zwembad op temp te houden. Ondertussen krijg je een schamele 800 W terug. Kansloos dus.

Microgen heb ik tegen beter weten in een mailtje gestuurd. Ben benieuwd.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1004
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door Markus »

Rendement 25%. Of een dieseltje, over de 30%.
Ja rendament is niet best, maar dat geeft helemaal niets bij wat ik wil, want die 80% verloren warmte gaat in de ruimte verwarmen zitten. Gaat dus niet verloren.

Ik wil verwamen en stroom opwekken. Belangrijkste is dat het ding niet irritant luid is en niet gevuld is met oververhitte stoom dat eventueel uit zijn vat kan knappen.

En ik heb gezien dat er meedere ontwerpen zijn die aardig stil zijn




Ondertussen krijg je een schamele 800 W terug
en 800 watt vind ik best aardig, een gemiddeld gezin verbruikt 3500kWh op jaarbasis

das 9,59 Kwh per dag en dus 399 watt per uur, als je nou in de zomer de Solar de stroom laat opwekken en in de winter een stirling die op je gas CV (of houtpellet CV) hangt laat opwekken en je plakt er nog een Tesla powerwall tegenaan. Nou ja misschien kun je van het stroomnet af ?

Las ook ergens dat er elekrische auto's zijn die als huis accu kunnen dienen zoal de Nissan Leaf

Peltier is misschien leuk als kampvuur mobieltje oplader, wat ik niet eens een slecht idee vind, en bij die toepassing is rendament alweer geen belangrijk punt



Greezt,

Markus
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Biomeiler versus hoge gasprijs

Bericht door kawarider »

Wat ik zeg Markus, maak je energiebalans. Dan krijg je deze oplossingen een opbrengst electriciteit voor een gemiddelde woning terwijl je een complete flat warm aan t stoken bent. T klopt niet.

Evenals gas en pellets. Is ook iets waarbij je afhankelijk bljft van een ander. Dan is t een hoop moeite voor niets. Beter standaard cv keteltje met ltv. Hard to beat.
Plaats reactie