Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Hoi allemaal,

Ik heb met mijn Sinumerik 810D besturing regelmatig het probleem dat de computer vast loopt.
Oplossing is om dan de console open te klappen, en de power even eraf te halen, en weer op te starten.

Ik zou graag willen achterhalen wat dit probleem nou veroorzaakt. Als ik kijk naar machines van vergelijkbare leeftijd, dan is dit meestal de voeding, of de harde schijf die moeilijk begint te doen.

Als oplossing dacht ik dus een voeding te bestellen, of HDD, maar beide zijn duur en eigenlijk weet ik dan nog niks...
Op ebay is een nieuwe HDD te vinden voor EU2000,-. Wat deze HDD zo bijzonder maakt weet ik niet, het systeem draaid windows 95 en de harddisk is volgens mij ''gewoon'' uit die tijd.


Weet iemand hoe ik kan checken of de voeding nog werkt? Hij werkt namelijk gewoon, maar misschien dat deze bij belasting oid in elkaar stort, hoe kan ik dat checken?


Groet,
Jens
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door benkr »

Er bestaan een soort van adapters die je helpen een 1:1 copie te maken van je harddisk, maar...... Als er b.v. op track -1 van je disk iets cruciaals staat dan wordt dat niet meegenomen. "Vroeger" werd er heel vaak gebruik gemaakt van dit soort truukjes.

Als een voeding slechter wordt dan ligt dit meestal aan één of meerdere condensatoren, er zijn reparateurs die gewoon standaard alle condensatoren (elko's) vervangen, meestal is dan het probleem verdwenen.
tuonov4
Berichten: 191
Lid geworden op: 14 dec 2017 14:23
Locatie: Loenen (GLD)

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door tuonov4 »

tijdens simuleren wordt er een map gevuld die TEMP heet.Deze moet je regelmatig legen .Tevens is de 810D nogal gevoelig voor te veel programma's in de speicher
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Dank voor jullie reacties!


Ik zal morgen eens kijken in de TEMP map en speicher checken. Zelf simuleer ik nooit, maar misschien dat de vorige eigenaar hem nog goed vol heeft staan...

Als dat niet werkt, dan eens op zoek naar een goede voedingen reparateur voor een check.. (Benkr? :mrgreen: )



Grt
Jens
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door benkr »

Jensorie schreef: 26 okt 2021 21:12 Dank voor jullie reacties!


Ik zal morgen eens kijken in de TEMP map en speicher checken. Zelf simuleer ik nooit, maar misschien dat de vorige eigenaar hem nog goed vol heeft staan...

Als dat niet werkt, dan eens op zoek naar een goede voedingen reparateur voor een check.. (Benkr? :mrgreen: )
Ik heb even op Ebay.de gekeken, daar vind je voor bedragen tussen 100 en 200 Euro verschillende aanbieders, lijkt me geen slecht idee.
Blijft het risico dat het niet aan de voeding ligt natuurlijk, maar al die condensatoren bestellen (en dan de juiste typen want het is een Switch Mode Voeding, dus de ESR is belangrijk) zal ook niet goedkoop zijn.
benkr
Donateur
Berichten: 7785
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door benkr »

Een HDD vind ik hier:

https://www.ebay.de/itm/294427528743?ha ... SwvwthVIZR

voor 325 Euro, maar is je eigen HDD wel defect, hoe kom je daar achter?
keesfrees
Berichten: 3117
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door keesfrees »

Ik zie daar een normale IDE kabel.
Met het maken van een 1:1 kopie kan ik je wel helpen (op afstand), dat deed ik vaak, eerst met IDE nu met SATA en ik heb ook succesvol een een IDE schijf vervangen door een SATA-SSD met een omzeter er bij, het werkt zo waar ook nog :-)
Of die HDD nu de oorzaak is of niet, altijd een kopie maken !

OF, als ik het zo lees, de hele besturing vervangen . . . .
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Jensorie
Berichten: 731
Lid geworden op: 27 aug 2008 22:44

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Jensorie »

Dank, ja, die voeding kun je kopen. Maar dan koop je dus ook weer een oude gebruikte ervoor terug. Als ik de date codes op de foto’s bekijk, zijn die doorgaans ouder dan wat er nu in zit. (2001)

Ik vermoed dat het de hdd kan zijn, omdat ik op mijn werk dezelfde problemen had met een Heidenhain sturing. Sturing vergat af en toe zijn plaats tabel wat tot nare situaties leidde. Het vervangen van de HDD was de remedie.

Dit is een pc waar nog Windows 95 op draait, is daar met wat truukendozen een SSD aan te knopen, of dan toch maar een new old stock schijf van eBay?

1:1 copieren van schijven kan ik wel wat hulp bij gebruiken, ik heb al een back up op een stickie staan. Misschien dat dat al genoeg is om op een nieuwe disk te zetten. Scheelt weer rommelen met de oude schijf met alle risico’s van dien…


Jens
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Kjelt »

Er zijn speciale industriele ide ssd's voor windows XP, zijn wel duurder dan moderne ssds.
Of dit ook met win95 gaat werken is de vraag.
Een nieuwe sata ssd kun je er meestal niet aan hangen ook niet met een adapter omdat (ben alle details vergeten) windows 95 niet met een ssd kan omgaan.
Heeft iets met drivers en TRIM te maken en veelvuldig herschrijven van dezelfde os bestanden.

Deze ssd zou je beste keuze kunnen zijn:

https://www.reichelt.nl/nl/nl/transcend ... os_3&nbc=1

https://www.reichelt.nl/nl/nl/transcend ... os_4&nbc=1

PS ik zal de vraag aan een kennis voor leggen. Die bouwt regelmatig retro pc's met dos en win95.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door javanree »

Je kunt ook kijken naar een CompactFlash kaartje met een adapter om het ding aan een 40-pin IDE kabel te knopen.
Als het Win95 draait denk ik dat een 1:1 bitgelijke copy van de disk prima gaat werken. 64GB CompactFlash kaartje en adapter samen zijn circa 50 euro dus een low risk eerste optie.

Sowieso is een copy maken van zulke oude disks al een goed idee , dus al los je het huidige probleem niet op is het in elk geval een goede zet naar de toekomst, want die draaiende harddisk gaat gegarandeerd een keer sneuvelen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Kjelt »

javanree schreef: 27 okt 2021 11:00 Je kunt ook kijken naar een CompactFlash kaartje met een adapter om het ding aan een 40-pin IDE kabel te knopen.
Als het Win95 draait denk ik dat een 1:1 bitgelijke copy van de disk prima gaat werken. 64GB CompactFlash kaartje en adapter samen zijn circa 50 euro dus een low risk eerste optie.
Voor data, ja helemaal mee eens behalve dan dat Win95 max 32GB ondersteund, maar voor het OS zelf?
Zover als ik me kan herinneren schrijft Win95 nl continu dezelfde OS bestanden.
Als dat zo is dan moet de CF kaart intelligentie hebben om slechte sectoren te swappen zoals moderne ssd's hebben, zo niet dan is ie snel stuk.
Tenzij er een workaround is zoals naar RAM schrijven ofzo dat weet ik niet.
Heb jij hier al ervaring mee opgedaan ?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door Kjelt »

Net antwoord van die kennis,
zou goed moeten gaan ook met CF kaart mits je de swap file uit kan zetten of klein maakt en evt er dan meer RAM bij prikt.
Dus zou goede upgrade zijn. Wel altijd de originele HDD bewaren en liefst 2 backup files ervan bewaren.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Even met m'n glazen bol en wat fantasie wat mogelijkheden bedacht.

Die Siemens besturing, daar zit wel een windows user interface op (en volgens mij was dat in het het begin zelfs een of andere speciale embedded? versie), maar ergens daar achter zit ook nog een CNC besturing, die draait echt niet op windows.
Het zou zomaar kunnen dat die data ook op die harddisk staat, in een heel ander bestandsformaat en dergelijke, en daar wordt dan ook het te frezen programma naar toe geschreven.

Ik heb geen verstand van harde schijven, maar desondanks kan ik me voorstellen dat mensen met voldoende kennis heus wel een echte bitwise kopie kunnen maken. Maar eerst es even proberen met zo'n kloon setje kan natuur altijd.

Maar ik kan me ook voorstellen dat je dan wel de user interface windows hebt gekloont, maar niet de software voor de besturing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Siemens 810D - computer loopt regelmatig vast

Bericht door javanree »

Kjelt schreef: 27 okt 2021 11:16
javanree schreef: 27 okt 2021 11:00 Je kunt ook kijken naar een CompactFlash kaartje met een adapter om het ding aan een 40-pin IDE kabel te knopen.
Als het Win95 draait denk ik dat een 1:1 bitgelijke copy van de disk prima gaat werken. 64GB CompactFlash kaartje en adapter samen zijn circa 50 euro dus een low risk eerste optie.
Voor data, ja helemaal mee eens behalve dan dat Win95 max 32GB ondersteund, maar voor het OS zelf?
Zover als ik me kan herinneren schrijft Win95 nl continu dezelfde OS bestanden.
Als dat zo is dan moet de CF kaart intelligentie hebben om slechte sectoren te swappen zoals moderne ssd's hebben, zo niet dan is ie snel stuk.
Tenzij er een workaround is zoals naar RAM schrijven ofzo dat weet ik niet.
Heb jij hier al ervaring mee opgedaan ?
Ja ik heb het met een aantal embedded systemen gedaan.
Inderdaad, liefst swap uit zetten of in elk geval op een kleine fixed size instellen , bij slechts een systeem tot nu toe gaf dat issues en was de oplossing een 2e CF kaartje er in met alleen maar swap en die gewoon iedere X jaar wisselen (fallout so far na dik 6 jaar is 2 kaartjes, die dus continue als temp / swap misbruikt worden) Maar bij een CNC besturing op Win95 voorzie ik geen hoog swap / temp space gebruik eerlijk gezegd...
Plaats reactie