Alu vol vlekken na schoonmaken

Gewoon even offtopic praten over van alles en nog wat.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door spinningwheels »

ik draai alu met een spuitflacon lampolie bij de hand .
Dat gaat helemaal mooi, alleen de onderdelen moeten daarna de afwasmachine in.
er moet namelijk nog aan gelast worden, en alu lassen en ook maar een klein beetje vet/olie/zooi er op is drama.
Maar als het spul de afwasmachine uitkomt zit het toch wel aardig onder de vlekken, moet er toch wel met een scotch brite velletje overheen,maar de vlekken zijn best wel hardnekkig.
Hoe kan ik dit minder krijgen?
Heb al geprobeerd om in plaats van machine vaatwaspoeder, gewoon afwasmiddel er in te kieperen, maar dan blijft het te vet.
Als het om een onderdeeltje ging deed ik het er wel mee maar het zijn er wel een paar
In theorie kan ik praktisch alles
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door Swake »

Witte vlekken? Dan is dat mogelijks oxidatie en dan wordt het schuren om het weg te halen. Liefst met een rvs borstel.
Wasmachine, die van in de keuken? Dan gebruik je misschien ook glansvloeistof. Weet niet wat dat goedje is, maar mijn neus kriebelt ervan, kan niet goed zijn voor dat aluminium.

Als het vet dat je wilt weghalen dan is aceton op een proper doek je vriend. Eventueel een stevige spuit ook remmenreiniger.

De laatste pas afdraaien zonder olie kan ook helpen.
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12055
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Vaatwasser zit soda achtig goedje in, en dat tast aluminium aan, en dat krijg je er niet af, want het is al weggevreten door het soda.
Maar het ontvet wel lekker. :lol:

Andere olie proberen, of misschien in de Biotex leggen? En daarna spoelen in een emmer heet water met een beetje schoonmaakmiddel.
Ik had meestal een emmer met een beetje Andy achtig spul naast de freesbank staan, was het hoogglanzend schoon, maar ik hoefde er niet meer aan te lassen

Kan me eerlijk gezegd niet voorstellen dat als je ze even spoelt in een emmer hete soda dat je dan iets van vlekken merkt, daarna emmer schoon water.
Dat ontvet prima, en zo snel is dat soda nu ook weer niet.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6329
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door Kjelt »

Ethanol, €2/l bij de action, terug gieten in jerrycan na gebruik.
Dan nog lapje met schoon ipa er langs halen.
Zo reinig ik printplaten.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door XL500SZ »

Dat het in de vaatwasser niet werkt heb ik ook al een keer ondervonden. Gesodablaste en gepolijste deksels van motor in de vaatwasser met wat gewoon hand afwasmiddel, kwam er vol vlekken uit en kon weer opnieuw polijsten.

Volgende keer alleen met water voor soda verwijderen en voor ontvetten rem reiniger (in 10l hoeveelheid gekocht en in vloeistofspuit)
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door xander janssen »

Best geen alkalische middelen op alugebruiken. Geeft inderdaad vlekken, zeker als de natuurlijke oxidehuid nog niet (voldoende) terug is opgebouwd.

Als aluminium verspaand is onder vette omstandigheden kun je er vrijwel zeker van zijn dat de oxidehuid nog niet echt terug is op het moment dat je gaat wassen.

Reinigen met een oplosmiddel e.g. IPA of remmenreiniger is beter om vlekken tevoorkomen.

Of handwasje in Dreft, goed naspoelen en afdrogen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door spinningwheels »

Dank,
Handmatig de boel schoonmaken gaat hem niet worden.
Op zich gaan de vlekken er met scotch brite wel af,moet de delen er toch mee na aaien.
Maar het duurt mij eigenlijk te lang.
Maar weer verder experimenteren, eens zien wat er te vinden is zonder soda.
In theorie kan ik praktisch alles
mikervee
Berichten: 64
Lid geworden op: 31 dec 2015 04:38

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door mikervee »

Aangezien het topic gaat over schoonmaken als voorbereiding voor lassen:
Wees heel voorzichtig met het gebruik van remmenreiniger.

Onder invloed van de hoge temperaturen en het UV-licht bij lassen, dissocieert de remmenreiniger en er komt dan fosgeengas vrij.
Ook na langere tijd uitdampen kan er nog een restantje remmenreiniger in de poriën van het metaal achterblijven.

Fosgeengas werd in WW1 gebruikt als zenuwgas.
Blootstelling aan zeer kleine hoeveelheden kan leiden tot beschadigingen aan het centrale zenuwstelsel, verlamming en dood.
Een waarschuwingsfase is er niet.
Op het moment dat je het ruikt (zoetige geur als van hooi) is de concentratie al dermate hoog dat je er schade van gaat ondervinden.

Doe een Google zoekslag voor verhalen uit de eerste hand.

Bovenstaande schijnt overigens ook te gelden voor lassen in de buurt van afgewerkte motorolie.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2138
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door spinningwheels »

Dat was bij de oude remmenreiniger daar zat ??? in wat in de hedendaagse niet meer aanwezig is.
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door xander janssen »

Als de remmenreiniger gechloreerde (chloor) koolwaterstoffen bevat, wat oude en sommige nieuwe doen, kunnen zeer nare chemische verbindingen ontstaan. Dus zeker ook geen super-ontvetters uit de oude doos van opa gebruiken e.g. TRI, TETA, PER want die zitten vol met chloor en zijn door gezondheids effecten verbannen/gereguleerd. Mijn stelregel is dat als iets chemisch gezien super goed werkt, het vaak zeer slecht is voor de gezondheid. Denk aan TRI, PER, TETRA, asbest, PFOS, PFAS, benzeen, tolueen. Je zou bijna niks meer durven te gebruiken.

Ik had het stukje over lassen niet gelezen. Dan inderdaad IPA of nog beter, een niet-alkalische zeep met water gebruiken. Daarna goed naspoelen en drogen.
Gebruikersavatar
zeeschuim
Donateur
Berichten: 881
Lid geworden op: 05 jun 2015 21:54
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door zeeschuim »

De naam alleen al; Indian Pale Ale
bleghh!
Wij van cncfrees adviseren cncfrees.
henkzelf
Donateur
Berichten: 322
Lid geworden op: 18 mei 2009 11:18
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Alu vol vlekken na schoonmaken

Bericht door henkzelf »

Handmatig de boel schoonmaken gaat hem niet worden.
Naspoelen en drogen kan je afwasmachine goed.
Plaats reactie