Heidenhain TNC 426 code simulatie

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door lblade »

Hoi allemaal,

Na het reviseren en opstarten van mijn Fehlmann Picomax 55 CNC, ben ik nu aan het leren om te programmeren.
Ben gewend om code op mijn laptop te schrijven en dan zo'n programma over te brengen naar de machine.
Het zou erg handig zijn om (stukken) code zoals een cirkel frezen of herhalingen met hoekverdraaiing grafisch te kunnen simuleren.
Voor mijn vorige Fanuc besturing gebruikte ik CimcoEdit maar met Heidenhain code loopt dit vaak vast.

Weten jullie een bij voorkeur gratis simulatie programma voor de Heidenhain TNC426?

Bedankt, groeten van Leo
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Heb je al op de website van heidenhain gekeken, ik meen me te herinneren dat er gewoon een vrije versie bestaat. https://www.heidenhain.nl/nl_NL/product ... eerplaats/
Laatst gewijzigd door hugo stoutjesdijk op 07 nov 2021 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door rien1959 »

Ik zou het programma op de machine zelf programmeren. De besturing is interactief en stelt zelf de nodige vragen. Simuleren kan ook, dus wat wil je nog meer ? Foute code invoeren op een Heidenhain is moeilijk.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5996
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door Sven »

rien1959 schreef: 07 nov 2021 22:07 Simuleren kan ook, dus wat wil je nog meer ?
De machine meenemen in de laptop, op een onbewoond eiland kunnen programmeren. Of zo.

In ieder geval overal programmeren waar de laptop is. Zo is het voor mij in ieder geval.

Heidenhain draait op linux als ik het goed heb, dan kan je misschien de echte software in linux in een virtual machine op een windows laptop draaien?
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
lblade
Berichten: 23
Lid geworden op: 08 feb 2009 11:01
Locatie: Macharen

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door lblade »

Dank je wel voor jullie reacties!

Hugo: bij de programmeerplaats hoort een speciaal toetsenbord. En ze hebben dit niet voor de TNC 426 gemaakt.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door hugo stoutjesdijk »

lblade schreef: 08 nov 2021 08:21 Dank je wel voor jullie reacties!

Hugo: bij de programmeerplaats hoort een speciaal toetsenbord. En ze hebben dit niet voor de TNC 426 gemaakt.
Voor programmeren maakt het ook niet heel veel uit welke versie besturing je gebruikt lijkt mij, de 99% meest gebruikte code is bij allemaal aanwezig.

Kan ook gewoon op het pc toetsenbord (ik heb het ooit wel op een laptop gebruikt), en als je alleen maar in klartext wilt kunnen programmeren en simuleren heb je die toeters en bellen echt niet nodig. Die speciale toetsenborden wil je misschien in een 'klaslokaal' waar je wilt dat mensen aan de besturing kunnen wennen.

Als je het pakket als demo versie kunt downloaden lijkt het me onwaarschijnlijk dat je daar het speciale toetsenbord voor nodig hebt, want die zul je echt moeten kopen.

Ik zou het eerst eens uitproberen, en gewoon heidenhain bellen voor advies welke je het best kunt gebruiken. En als je met die demo versie uit de voeten kan prima, of je merkt dat het toch minder prettig is als je verwacht, en dan is er verder ook geen financiële schade.
Ik heb in het verleden heel veel te maken gehad met CNC simulatie software voor opleidings doeleinden. Ben werkelijk nog nooit een 3e partij tegengekomen die konden simuleren wat de besturing deed, de enige manier om dat goed te doen is dezelfde software gebruiken als in de besturing, en alleen de fabrikant zelf kan dat.
(dat is waarschijnlijk de reden dat ze voor die 426 geen pc software hebben, ander platvorm en teveel werk om er een pc versie van te maken)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13457
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC 426 code simulatie

Bericht door Arie Kabaalstra »

'k heb in mijn leven de gekste dingen gewoon aan de machine geprogrammeerd met een Heidenhain TNC 420,die zal niet veel verschillen met een 426 denk ik.. 'k heb ook wel achter een 417 gestaan, die was wat uitgekleed, maar niet minder functioneel voor het meeste werk.

Zoals eerder opgemerkt.. Heidenhain is makkelijk te leren, en het is specifiek ontwikkeld om aan de machine te programmeren.
In de jaren dat ik dagelijks achter een Heidi-gestuurde machine stond, heb ik slechts 2 keer een programma op de PC moeten maken, en in beide gevallen ging het om complex 3D werk..
Minder complex 3D werk, deed ik gewoon aan de machine
Plaats reactie