Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Robbinvanherwaarden
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:55

Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Robbinvanherwaarden »

Hallo Allemaal.

Ik heb een frees op het oog die op pcdreh 3plus draait.
Ik ben hier niet helemaal mee bekend maar ben zeker bereid te leren. Het zou mijn eerste cnc machine worden. De machine draait mooi en doet alle basis dingen die ik heb geprobeerd, voor zo ver ik er iets van af weet natuurlijk:-). Rondje, vierkantje enz enz. Dat moet natuurlijk meer worde
Nu een paar vragen.
Is er een Nederlandse handleiding te krijgen, ik heb er een Duitse bij.
En is het mogelijk om de machine op andere software te laten draaien met de besturingskast die er nu bij zit? Het is niet het nieuwste allemaal maar wel in goede staat. Of is dit een hele domme vraag.

Ik hoor het graag

Robbin
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door benkr »

Alles kan, het heeft ook gewerkt, maar ik zelf zou toch overstappen op iets wat meer van deze tijd is.
Om ontwerpen die in een CAD programma zijn gemaakt te kunnen gebruiken met jou bestaande hardware heb je een zgn. post processor nodig, ik kan me goed voorstellen dat jouw oude hardware niet meer ondersteund wordt door de moderne CAD pakketten, al weer een reden om over te stappen op wat moderners.
Een goedkoop stuurkaartje kost 25 Euro, goede drivers zo rond de 35 Euro (Leadshine DM556), dan kun je overstappen naar Mach3 of LinuxCNC, Mach3 kun je gratis gebruiken tot 500 regels G-code, wellicht kun je een geldige code van iemand overnemen die gestopt is met Mach3. LinuxCNC is helemaal gratis maar het is niet het makkelijkste programma om werkend te krijgen, als het eenmaal werkt dan is het een topprogramma.
Ja, er zijn nog legio andere mogelijkheden, ik noem hier de goedkoopste en meest gebruikte opties.
Ik weet niet hoe je huidige besturing er uit ziet, maar een zgn. pedant is vrijwel onmisbaar, als je die moet aanschaffen reken dan op een kleine 100 Euro.
Robbinvanherwaarden
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:55

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Robbinvanherwaarden »

Bedankt voor je reactie.

Die kosten zijn nog wel te overzien. Is het ook mogelijk om alleen het programma te veranderen? De stuur kast en drivers zijn prima. Zie foto. Dit is de hele kast.( nog steeds te koop) Dus stuur kaart en drivers in èèn met nog een vierde functie extra. Pcdreh3plus heeft ook meteen een cad/cam functie erin zitten dacht ik. Maar als dan de kosten zo zijn als jij zegt dan is het beter is om te switchen is dat het over wegen waard. Hoor graag of het een optie is zoals ik denk. Dank je wel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door benkr »

De stuurkast is uit 2002 denk ik als ik naar de sticker op de achterkant kijk, de software lijkt op DOS of Windows 3.1, de interface lijkt parallel te zijn.
Dat alles samen betekent dat het zeker niet meer draait op een moderne PC, het is zelfs de vraag of het op Windows XP wil werken.
Als het al gaat werken dan blijft het roeien met de riemen die je dan hebt, ik denk dat het weinig roeien is, maar meer peddelen met maar een peddel.
Ik heb geen idee hoe de rest van de machine is opgebouwd, maar ik zou minimaal de hele besturing vervangen zoals al eerder gezegd.
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Ziggy »

Hallo,
Pcdreh leren kan, en is ook niet zo moeilijk. Ik zou je kunnen helpen. Zelf heb ik 15 jaar ermee gewerkt tot de dongle het begaf.
Ik heb nu alleen op de draaibank nog Pcdreh voor draaien. Werkt nog steeds.
De tijd die je gebruikt om Pcdreh te leren is geen verloren tijd, omdat de beginselen gelijk zijn aan andere programmas.
Dan ben je al een stuk onderweg.

Een ander programma op de besturing laten werken gaat niet, omdat 2 pulsjes op een pin aan gestuurd worden.
Kijk als je cnc een beetje door heb, kan je nog steeds overstappen, maar dan weet je wat wil of mist.

Groetjes

Ziggy
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door benkr »

Ziggy schreef: 13 nov 2021 21:17 Een ander programma op de besturing laten werken gaat niet, omdat 2 pulsjes op een pin aan gestuurd worden.
Leg dat eens wat beter uit, is het niet gewoon de oeroude Centronics printer interface?
Robbinvanherwaarden
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:55

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Robbinvanherwaarden »

Hoi Ziggy.

Dat lijkt mij een goed en leuk plan.
De computer draait nu op Windows XP, en alles doet het naar behoren. Als jij zegt van “ik wil het je leren” dan is het voor mij een makkelijker keuze. De drang om hey te leren is er al lang en moet nu gaan gebeuren:-)

De rest van de machine heeft Japanse vexta motoren. Als we in een ombouw nog kunnen gebruiken ben ik happy.

En alles wat ik dan leer kan ik meenemen als ik de machine om ga bouwen.

Klinkt goed. Misschien eens een keer bellen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Markus
Donateur
Berichten: 1017
Lid geworden op: 01 sep 2007 22:43
Locatie: Aduard, Groningen
Contacteer:

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Markus »

En is het mogelijk om de machine op andere software te laten draaien met de besturingskast die er nu bij zit? Het is niet het nieuwste allemaal maar wel in goede staat. Of is dit een hele domme vraag.
Er bestaan toch geen domme vragen ?? en als ze bestonden dan was dit geen domme vraag

Ik ga ervanuit dat de Vexta motoren gewoon joekels van stappenmotoren zijn. In dat geval is ombouw naar een andere besturing zoals mach3 of Edingcnc niet moeilijk elk stappenmotoren driver heeft 3 of 4 draadtjes

STEP ( pulsjes die de motor een stapje laten doen)
DIR ( linksom of rechtsom)
ENABLE ( niet altijd gebruikt, motoren bekrachtigt of niet)
GND

Dus voor 3 motoren is dat 12 of 9 draadtjes omzetten

Daar komt bij de eindschakelaars das nog eens 2 draadtjes per schakelaar minimaal 3 schakelaars max 6 dus 6 of 12 draadtjes

Als het gewoon ouderwets (werd vroeger veel gedaan) via de Centronics = printer port aan de PC hangt is het helemaal makkelijk.

Dan zou dat mogelijk zonder draadtjes omzetten kunnen

Dan de spindle motor, dat kan ingewikkelder worden, maar meestal valt dat mee, de Frequentieregelaar die de spindelmotor aanstuurt kan met de juiste interface (deze link is maar een voorbeeld van vele bordjes) aan een Mach3 bordje of Edincnc bordje verbonden worden. Edincnc zouden eens standaard een Frequentieregelaar interface kunnen hebben.

Ik ga er even vanuit dat de gereedschapwissels handmatig gaan

vragen ovet Instellen van parameters voor mach 3 of edingcnc daar kun je hier op het forum terecht

Greezt,

Markus
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door benkr »

Persoonlijk zou ik heel ver weg blijven van die onbekende Chinese interface doosjes, ik lees redelijk vaak dat het bijna werkt, maar niet helemaal en vooral niet betrouwbaar.
Kies liever iets wat gegarandeerd werkt, Mosoft had op de CNCZone dag verschillende betrouwbare interface kaartjes bij zich die hij wilde verkopen, neem eens contact met hem op.
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door assink »

He, da's die stanko/huvema die al een tijdje op marktplaats stond toch?
Heb jij 'm gekocht, of had je 'm te koop?
Robbinvanherwaarden
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:55

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Robbinvanherwaarden »

Yess, die. Ik heb hem gekocht. Precies de maat die ik wilde hebben. Wat vind je er van?
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Ziggy »

Hallo Robin,
ik heb een privé bericht gestuurd.

Ziggy
Robbinvanherwaarden
Berichten: 6
Lid geworden op: 25 dec 2020 20:55

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Robbinvanherwaarden »

Hoi Ziggy,

kan je het nog een keer doen. Ik heb niks binnen gekregen, ook heb ik jou een bericht gestuurd maar volgens mij is dat niet gelukt.

ik zie hem graag verschijnen.
Robbin
Ziggy
Berichten: 87
Lid geworden op: 22 feb 2007 07:24
Locatie: H'sluis

Re: Pcdreh3plus frees ombouw of leren.

Bericht door Ziggy »

ik heb opnieuw gereageerd.

Groetjes

Ziggy
Plaats reactie