Welk filament

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welk filament

Bericht door serum »

Die blobjes kunnen ook z-scar zijn. Ik weet niet wat voor setting in slic3r zit om dat tegen te gaan, ik heb daarvoor wipe nozzle. Zeer effectief. Ik kies ook altijd voor een Z hop op een hoek van een werkstuk, ik kan de x/y coordinaten van de z beweging opgeven in s3d.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

Voordat je gaat experimenteren met flow en multiplier, heb je de extruder al wel eens gecalibreerd? Die instelling voor de muliplier zit in de slicer.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Rob52 schreef: 24 nov 2021 23:06 Voordat je gaat experimenteren met flow en multiplier, heb je de extruder al wel eens gecalibreerd? Die instelling voor de muliplier zit in de slicer.
Nee kalibreren heb ik nog niet gedaan, moet eerst nog uitvinden hoe dat moet. :lol:
Maar ik moet zeggen, met die flow op 87 ipv 95 ben ik heel erg tevreden met het resultaat.

Ik had alleen net met een nogal langwerpig onderdeel in ASA dat hij aan de zijkant loskwam van het bed en wat omhoog kwam (denk ik, was er niet bij). Hierdoor heeft de Y as stappen verloren waardoor de rest vanaf dat moment een centimeter ernaast geprint werd. Beetje balen na 5 uur printwerk! :evil:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Voor grotere dingen in ASA ontkom je eigenlijk niet aan een verwarmde of tenminste afgesloten bouwkamer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welk filament

Bericht door bartL »

Daar lijkt het op inderdaad. Ik had de hoop dat het verwarmde bed het relatief dunne onderdeel (ca.20mm) wel onder controle zou kunnen houden.

Weer wat geleerd. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

bartL schreef: 25 nov 2021 20:37 Nee kalibreren heb ik nog niet gedaan, moet eerst nog uitvinden hoe dat moet. :lol:
Het is vrij simpel. Verwarm de nozzle op 200 graden en voer filament door tot het uit de nozzle komt. Meet nu vanaf de invoer bij de extruder 2 afstanden af met een viltsift, namelijk 100 en 150 mm. Ga naar het menu en zoek extruder op of beweeg assen E, of iets waarmee je de extruder kunt besturen. Geeft opdracht om 100 mm filament te extruderen. Wacht tot de printer klaar is. Meet de werkelijke lengte op door die 2 streepjes die je gezet had. En bereken naar aanleiding daarvan de nieuwe E-steps.

Het aantal huidige E steps/mm staat in het menu. Dat verschilt per printer, maar ik neem hier even 200 aan.

Is de werkelijke hoeveelheid die is doorgevoerd minder, dus bijvoorbeeld 85 mm dan bereken je de nieuwe E steps als volgt.
100 (mm die gewenst waren) gedeeld door 85 (de werkelijke doorgevoerde mm) = 1,17 (afgerond) maal 200 (de huidige E steps) = 234 (afgerond de nieuwe E-steps/mm. En sla het vervolgens op in het geheugen, staat ook ergens in je menu.

Hetzelfde geldtvoor een meting met teveel doorvoer. Dus bijvoorbeeld 115 i.p.v. 100 mm.
100 (mm die gewenst waren) gedeeld door 115 (de werkelijke doorgevoerde mm) = 0,87 (afgerond) maal 200 (de huidige E steps) = 174 (afgerond de nieuwe E-steps/mm. En sla het vervolgens op in het geheugen.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 25 nov 2021 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Je kunt er een 'raft' onder printen, soms werkt dat. Maar mooier word het daar niet van.
'draft shield' aanzetten werkt voor lang en dun ook wel aardig
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welk filament

Bericht door Kars-cnc »

Van een "raft" wordt de onderkant niet mooier...

Maar alvast een tip Bart; als je iets gaat printen wat relatief (vooral t.o.v. de hoogte) maar heel weinig contact oppervlak met het bed heeft is een raft vrijwel onmisbaar is mijn ervaring.
Btje
Berichten: 110
Lid geworden op: 02 jun 2008 12:44
Locatie: Weert
Contacteer:

Re: Welk filament

Bericht door Btje »

Als je meer oppervlak wil en de onderkant mooi houden gebruik je beter een brim die aan het object vast zit. Die kun je later eenvoudig verwijderen.
BF20 maar nog niet CNC
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

Inderdaad een brim, ik gebruik nooit een raft.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Welk filament

Bericht door DaBit »

Als ik een doosje van, zeg, 200x20x20mm liggend print heb ik al een vlak van 200x20mm op de bouwplaat liggen. Dan doet 5mm brim toevoegen niet zoveel meer.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

Nee, dan gebruik je gewoon een skirt.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Welk filament

Bericht door Kars-cnc »

Rob52 schreef: 26 nov 2021 09:55 Inderdaad een brim, ik gebruik nooit een raft.
Probeer het doosje van 200x20x20mm maar eens te printen met het 20x20 vlak op het bed...

En ja natuurlijk, als het om een rechthoekig doosje is is dat dom... Maar als het b.v. een cilinder is van rond 20, 200 lang...
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welk filament

Bericht door Rob52 »

Dan nog gebruik ik nooit raft. Ik print nu ca. 3 jaar en heb honderden dingen geprint en vele kilo's filament er doorheen gejaagd, maar echt nog nooit een raft toegepast. Maar je ondergrond is wel erg van belang. Er zijn nog steeds mensen die bijna dagelijks worstelen met het verkrijgen van een goed hechtende eerste laag. En als dat niet goed gaat kun je het wel schudden.

Hieronder een blokfluit in delen geprint. Het midden is iets meer dan 2 cm in diameter en ruim 200 mm hoog. Geprint op een kale glasplaat met alleen een standaard brim. Totale hoogte samengebouwde fluit bijna 50 cm en geprint in een laagdikte van 0,12 mm.

blokfluit.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie