Warped bed

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Warped bed

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Voor het eerst heb ik een grote print gedaan op mijn Biqu B1 printer, bijna het hele X en Y bereik gebruikt.
Het probleem is dat aan de linker kant van het bed de eerste laag niet eens filament uit komt, waarschijnlijk omdat de nozzle er te dicht op zit. In het midden is de eerste laag ‘perfect.’
Nu heb ik een 3D Touch (BL Touch) geinstalleerd, maar daarmee los ik het probleem niet op (zou toch moeten).

Via Octoprint heb ik een plug-inn geïnstalleerd 'Bed Visualiser' en nu zie ik dat bed erg vervormd is, ik vind +/- 0,5mm wel erg veel. Dat is veel meer dan de laag hoogte van ongeveer 0,2mm.

Ook heb ik er een meetklok aan gehangen om zo het bed te trammen, ook zonder succes. Dan krijg ik de 4 hoeken wel redelijk gelijk, maar in het midden slaat ie wat uit, net als met de 3D Touch.

Krijg ik dat op een of andere manier opgelost?

Misschien moet ik de 3D Touch meer punten laten meten? Doe nu de standaard 9. Maar dan nog ben ik niet blij met zoveel verschil in het bed.

24028
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Warped bed

Bericht door TomAndKobus »

Zit het probleem echt in het bed, of meet je het doorzakken van de as waar je extruder aan vast zit. Dit gebeurt namelijk bij mij. Ik doe meer meetpunten maken en vervolgens corrigeert de software voor het doorbuigen. Ik gebruik Duet3D en die heeft RepRap software.

Groeten, Tom.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Warped bed

Bericht door remon_v »

TomAndKobus schreef: 24 nov 2021 17:56 Zit het probleem echt in het bed, of meet je het doorzakken van de as waar je extruder aan vast zit. Dit gebeurt namelijk bij mij. Ik doe meer meetpunten maken en vervolgens corrigeert de software voor het doorbuigen. Ik gebruik Duet3D en die heeft RepRap software.

Groeten, Tom.
Daar had ik eigenlijk nog niet aan gedacht, dat zou goed kunnen inderdaad. Ik zal meetpunten maken en kijken of dat helpt, bedankt voor je reactie!
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Warped bed

Bericht door remon_v »

Ik heb meer meetpunten toegevoegd en het is in ieder geval beter nu, alleen de uiterste linkse kant nog niet helaas...

24029
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Warped bed

Bericht door Rob52 »

Je zegt dat je bed niet vlak is, maar wat heb je op het bed liggen waarop je print? Als je er bijvoorbeeld een glasplaat op hebt liggen dan zal die met klemmen vast gezet zijn en dan hou je nog steeds afwijking. Maar je kunt dan onder de glasplaat op de lagere plekken opvulling maken met bijvoorbeeld Kapton tape of ander warmtebestendig tape of met aluminiumfolie. Je kunt dan altijd nog een BLtouch gebruiken maar de grote afwijkingen kun je er wel al mee wegwerken.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: Warped bed

Bericht door remon_v »

Rob52 schreef: 24 nov 2021 23:15 Je zegt dat je bed niet vlak is, maar wat heb je op het bed liggen waarop je print? Als je er bijvoorbeeld een glasplaat op hebt liggen dan zal die met klemmen vast gezet zijn en dan hou je nog steeds afwijking. Maar je kunt dan onder de glasplaat op de lagere plekken opvulling maken met bijvoorbeeld Kapton tape of ander warmtebestendig tape of met aluminiumfolie. Je kunt dan altijd nog een BLtouch gebruiken maar de grote afwijkingen kun je er wel al mee wegwerken.
Ik heb er de standaard magnetische staalplaat op liggen:

BIQU SSS (Super Spring Steel)

De magnetische stalen plaat is een nieuwe innovatie van BIQU. Het kleeft magnetisch aan het platform en kan na het printen gemakkelijk worden verwijderd. Door de plaat voorzichtig te buigen, kan de afgewerkte afdruk gemakkelijk en veilig worden verwijderd.

De stalen plaat heeft een speciale coating om een zeer goede hechting op de drukplaat te garanderen.

Bovendien kan de staalplaat aan beide zijden worden gebruikt - dubbele levensduur!
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Warped bed

Bericht door Rob52 »

Of het werkelijk zo innovatief van BIQU is betwijfel ik want er zijn er veel meer die dat toepassen. Maar dat ter zijde. Dan zou je toch tussen die plaat en het bed die opvulling met tape o.i.d. kunnen toepassen. Ik neem aan dat je de meting en correctie die je met de BLtouch hebt gedaan met de magneetplaat op het bed gemonteerd hebt gedaan.
Plaats reactie