Multi Filament Systeem?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door bartL »

Pas even naar die prusa MMU2S zitten kijken. Lijkt me vooral interessant om support te printen want ik vind dat zo'n &^%$#^werk om te verwijderen. En niet zelden sloop ik mijn eigenlijke werkstukje met het verwijderen van de support.
Als ik het goed begrijp werkt die wissel als een soort tijdelijk bowden systeem die het filament naar de extruder duwt waarna de extruder het overneemt. Maar betekent dit dan dat hij dat rest stuk (tussen extruder en "wisselaar") altijd eerst uit moet poepen? Dat is namelijk best een stukkie. Of kan hij rekening houden met die lengte zodat hij hem al eerder in het programma af kan knippen? Iemand die hier ervaring mee heeft?

Overigens ben ik nog niet direct van plan hem aan te schaffen want de prijs vind ik best nog wel hoog.
DDV
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:01

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door DDV »

Met de MMU2S maakt je Prusa inderdaad een 'waste tower' waar elke keer wat filament terecht komt tijdens de (kleur)wissel. Voor grote objecten valt dat best mee, een relatief los gestapeld blokje van 20x60mm. En hangt natuurlijk af van het aantal wissels.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door DaBit »

Ik heb ook met een schuin oog naar die 'afsnijden en volgend filament doorvoeren' systemen zitten kijken.

Probleem is alleen dat als je oplosbaar support wil gebruiken dat je er echt zeker van wil zijn dat het uit de nozzle is voor je weer je 'structurele' filament gaat printen. En dat is nog niet zo triviaal; het duurt best lang voor alle restjes filament A uit de nozzle verdwenen zijn als je B voert.

Het kan vast wel, maar ideaal is anders.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Rob52 »

Danny schreef: 19 dec 2021 15:17 Om het verlies aan filament te beperken moet de kleurwissel zo dicht mogelijk bij de nozzle plaats vinden.
Bij de diamond extruders is dit in de nozzle zelf.
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... d+extruder
Het zou moeten mogelijk zijn om via het mengen van de drie kleuren "full color" te kunnen printen, net zoals een inkjet printer.
Klinkt erg mooi. Heb er een paar dagen mee gestoeid maar het bleef 1 brok ellende. Denk je net dat alles goed werkt en dan verstopt er weer 1 van de 3 kanalen. Met wat aanpassingen zal het best werkend te krijgen zijn. Maar ik zeg op mijn beurt toch; wat ga je in de praktijk nu echt in meerdere kleuren printen en wil ik wel die afvaltoren en met name de vraag wil ik een 2 keer zo lange printtijd. Mijn conclusie was dat ik lekker mono blijf printen.

Maar als je interesse hebt om wat te experimenteren? Ik heb nog een set 2 in 1 uit, een set 3 in 1 uit en een Diamond nozzle met heatbreaks. Bij de Diamond zitten 2 reserve nozzles waarvan 1 een keer is gebruikt voor een aparte test. En bij de 2 in 1 en 3 in 1 heb ik ook nog wel een reserve nozzle. Indien interesse, doe een bod per PM. Opsturen geen probleem, kosten koper, of ophalen in het mooie Gendringen.

Je moet uiteraard voor elke kleur een motor, extruder en teflon tube hebben. En als je 3 kleuren wilt en bij sommige bordjes ook bij 2 kleuren, dan zul je in de meeste gevallen een expansiebordje moeten toevoegen voor extra steppenmotor(en). Maar die kosten weinig.

Alle onderstaande is 12 volt. Is natuurlijk op diverse manieren makkelijk om te zetten naar 24 volt. Ofwel je gebruikt een aparte 12 volt voeding of je vervangt het heatelement door eentje van 24 volt en ook de ventilatoren. Maar voor de ventilatoren kun je vaak ook uit met een step down convertertje aangezien die weinig trekken.
meerkleuren.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door bartL »

DDV schreef: 19 dec 2021 16:26 Met de MMU2S maakt je Prusa inderdaad een 'waste tower' waar elke keer wat filament terecht komt tijdens de (kleur)wissel.
Dat begrijp ik, maar lost hij dat hele stuk tussen extruder en wisselaar in die toren? Of anticipeerd hij op de aankomende wissel door tijdens het printen van het werkstuk al de draad door te knippen en nog even door te printen waarna hij slechts een klein stukje in de toren hoeft te lossen?
DaBit schreef: 20 dec 2021 12:03 Probleem is alleen dat als je oplosbaar support wil gebruiken dat je er echt zeker van wil zijn dat het uit de nozzle is voor je weer je 'structurele' filament gaat printen. En dat is nog niet zo triviaal; het duurt best lang voor alle restjes filament A uit de nozzle verdwenen zijn als je B voert.
Daar zeg je wat. Dat is toch waar ik het voornamelijk voor zou gebruiken, die verschillende kleuren is leuk maar voor mij niet zo interessant.
DDV
Berichten: 6
Lid geworden op: 29 mar 2021 09:01

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door DDV »

Als de printer aan een wissel toe is trekt de MMU2S het filament terug en blijft het 'in wachtrij' in de MMU2S zitten. Vervolgens kiest de MMU2S het nieuwe filament en stuurt het naar de extruder, waarna die zich 'leegt' in de waste tower. Dus het verlies per wissel is hetgeen er in de extruder zit. Overigens kan je die instellingen nog wat scherp stellen in de slicer software. In de slicer software kan je ook al zien hoeveel filament er verbruikt wordt.

Je kan Prusaslicer gewoon downloaden en de MK3S met MMU2S kiezen om een simulatie te maken met één van je objecten, dan zie je meteen wat het al dan niet verhoopte resultaat zal zijn.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door bartL »

Aha, hij trekt hem gewoon terug, eigenlijk zoals je hem zelf ook wisselt. Op zich logisch ja.

Prusaslicer gebruik ik al, ik zal hem eens instellen met de MMU2S en eens kijken hoe dat eruit ziet. Bedankt voor de info!
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

ik heb een Geeetech A10T aangeschaft....
dat is met 3 Extruders....

maar tis me nog niet gelukt er iets behoorlijks uit te krijgen...

Althans.... de ender3v2 print zo-ie-zo een stuk mooier.... kan me vinger er nog niet zo op liggen waarom.... want ik heb eigenlijk alle instellingen het zelfde staan.... werk ook met de zelfde filement, in de zelfde kamer.... dus alles het zelfde... behalve de printer....

https://1drv.ms/u/s!AjI3MEF63oq8hK0jPMQ ... g?e=1dJwNl
https://1drv.ms/u/s!AjI3MEF63oq8hK0vK1K ... g?e=QJqVKS
https://1drv.ms/u/s!AjI3MEF63oq8hK0vK1K ... g?e=cAm6m8

ik snap ook niet zo waar het fout gaat, terwijl het ontwerp maar 2 kleuren heeft....
legt hij toch steeds de eerste laag in de verkeerde kleur neer....
https://1drv.ms/v/s!AjI3MEF63oq8hK0kHa6 ... A?e=qeRmfe
https://1drv.ms/v/s!AjI3MEF63oq8hK0iRJq ... g?e=aGarui

Ik zal ook eens een andere slicer proberen.... DIt was allemaal met Cura....

oja ook zo raar, die Spoil tower.... op een gegeven moment klap de printer kop er steeds tegen aan...
net of hij hoger is als de laag waar op hij bezig is....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door diepchess »

Hallo Swets weet niet of het nog relevant is na zoveel maanden,
maar makkelijkste manier voor 2 kleuren is waar je misschien ondertussen al wat mee gedaan hebt is een mixing extruder.
Die van e3d werkt daar toch het beste. chinese clones die erop lijken zijn er ook, zo eentje had ik keertje gekocht om mee te experimenteren.

Daarnaast andere types extruder gekocht dus met 1 nozzle en 2 draadjes in de kop en de helft kon eigenlijk gelijk de prullenbak in want werkt echt van geen meter, terwijl alleen dat ontwerp van e3d die printte hier prima met 2 kleuren.

De kleur die daar stopt met 3d printen die blijft namelijk druk zetten in de extruder waardoor er geen luchtbellen inkomen. Dat helpt.

De kleuren mixen om tot allerlei soorten kleuren te komen heb ik niet gedaan maar daar zijn wel settings voor te maken in s3d. D'r zijn er die daar zag ik tot wel 20 verschillende kleuren weten te mixen en mee te 3d printen.

Het idee is dus zo min mogelijk retracties meer en vooral dus niet met de kleur waar je mee kapt met 3d printen. Dus je moet fiks blokje extra printen om
de oude kleur eerst kwijt te raken. In principe gewoon alleen spuiten met die hap en alleen af en toe kleine retracties voor de kleur waarmee je al ge3dprint hebt op dit moment.

Wel kreeg ik het alleen voor PLA goed aan de praat.
Vandaar dat hij na verloop van tijd uit de printer is gesloopt en door naar de volgende printkop.

Heb 'm daarna alleen nog paar keer gebruikt om wat kilo's (aan objecten) te 3d printen met 1 kleur.

Voor andere materialen zijn die mixing extruders van paar tientjes niet zo geschikt want het PTFE buisje gaat helemaal tot in 't heatblock.

Het gekke is dat ik deze printkop nergens meer kan vinden overigens. Zeker weer te goed opgeborgen. Begin om te komen in de 3d print onderdelen waar hier mee is geexperimenteerd is. Wat een puinzooi. Moet er misschien paar gaan verpatsen om het wat op te schonen hier.
Plaats reactie