Multi Filament Systeem?

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

Ik had bij 123-3d print gevraagd of er voor mijn 3D-printertje ook een mogelijkheid bestond om met meerder Filaments (kleuren) te werken...

en ik kreeg deze linkjes....
https://www.123-3d.nl/Mosaic-Palette-2S ... 16067.html
https://www.123-3d.nl/Mosaic-Palette-2S ... 16067.html

ongeveer 5x zo duur als de printer... :-)

maar dan komt gelijk het zelfbouw idee natuurlijk bovendrijven.....

maar als eerste vroeg ik me af, hoe dat ding weet welke kleur hij door moet voeren?
weet iemand daar meer van?
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Rob52 »

Dat zal wel hetzelfde gaan als met andere meer kleuren systemen, namelijk op het moment dat er een kleurwissel in de gcode staat zal het apparaat een signaal krijgen die kleur aan te leveren. Het zal denk ik ook beginnen met een samengesteld bestand (3mf), dus voor elke kleur een object dat in de slicer wordt samengevoegd en z'n eigen extruder toegewezen krijgt.

Ik heb met meer kleuren geëxperimenteerd, maar het gaf me te veel geklooi om het de moeite waard te vinden. Misschien moet je je eerst afvragen wat je nu echt in meer kleuren wilt gaan printen wat het de uitgave waard maakt. Uiteindelijk kon ik het zelf niet bedenken op een hele enkele uitzondering na. En wil ik soms toch wat in meer kleuren printen, meestal voor de kleinkinderen, dan volstaat het meestal het ofwel in delen per kleur te printen of in kleuren per laag te printen.

Kleuren per laag (slechte foto).
pawp.jpg
Kleuren per onderdeel.
slee.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

maar wat ik me meer afvroeg, hoe het uit mij printer, want daar draait de g-code in, op een sd-cardtje, communiceert met dat apparaat....

123-3D print raad mijn dat ding aan.... dus het zou moeten kunnen werken met mijn printer (dat heb ik nog eens extra gevraagd)...

dus vanuit mijn printer , moet er " gepraat" worden met dat ding....
dus ik probeer nu eerst uit te zoeken hoe die praat.... dan kan ik zelf wel met een of andere microcontroller en een paar stappenmoter (misschien) iets maken....

en het ging mij niet echt om in tig kleuren te printen, maar meer bijvoorbeeld om letters een andere kleur te geven.....
of niet iedere keer die rol te hoeven wisselen....



zoiets als in het bovenstande filmpje, zie ik wel zelf te maken.... maar eerst ff uitzoeken hoe en wat....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Rob52 »

Ik vermoed dat het, zoals ik al aangaf, hetzelfde werkt als andere systemen met meerdere extruders. Om met meerdere extruders te werken moet de firmware worden aangepast, dus dat zal ook bij jou moeten als je printer met dat apparaat wil kunnen communiceren. Want dat apparaat is eigenlijk hetzelfde, maar misschien wat geavanceerder, dan de extra extruders die je "normaal" gesproken op een printer bijplaatst.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Rob52 »

Ik heb niet alle video's in detail bekeken. Maar 1 ding is wel belangrijk, althans voor mij. Veel systemen maken gebruik van een wipe tower om tussen de kleurwisseling de nozzle te ontdoen van het oude filament. Er zijn ook andere systemen met bijvoorbeeld een purgesysteem aan de zijkant die een soort van pillen afval produceert of waarbij het purgen (gedeeltelijk) in de infill gebeurt. Alleen de laatste versie verspilt weinig materiaal is en verhoogt slechts gering de printtijd. Maar de systemen die een wipe tower gebruiken daarvan gaat de printtijd vaak met een factor 2 of meer omhoog en is de materiaal verspilling vaak (veel) meer dan het materiaal dat nodig is voor de print zelf. En dat is echt hoogst irritant. Voor mij een reden om er niet mee verder te gaan. Maar er zal ongetwijfeld ooit een goed werkend en betaalbaar meer kleurensysteem op de markt komen. Ik wacht het wel af.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Goudgele »

Daar hoef je niet op te wachten hoor, zulke systemen komen al de markt op in de hobby klasse. De nieuwe Prusa XL printer al gezien? Die heeft tot 5 verschillende toolheads, die automatisch gewisseld worden tijdens het programma. Zelfde principe als een ATC op een CNC machine. Dan hoef je niet te purgen, want je hebt 5 aparte nozzles.
Hij kost dan wel 3500 euro voor de versie met 5 koppen, maar die prijs vind ik wel gerechtvaardigd voor wat je krijgt, als ik die machine zo zie. En ik denk dat je aan 2 koppen vaak al wel genoeg hebt. (2500 euro)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Rob52 »

Goudgele schreef: 01 dec 2021 10:09 Daar hoef je niet op te wachten hoor, zulke systemen komen al de markt op in de hobby klasse.
Dat is dan dus niet voor iedereen het geval. Ik kan niet zeggen dat een bedrag van 2500 euro voor een hobby 3D-printer met "slechts" 2 koppen echt binnen de hobbyklasse valt. Als ik het over betaalbaar heb enk ik toch aan iets anders. Dat die veel betere systemen al lang op de markt zijn voor professionele toepassing weet ik uiteraard ook wel, maar net als jouw voorbeeld past dat allemaal niet binnen mijn budget.
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Goudgele »

Heel begrijpelijk, ik zou het zelf ook niet kopen hoor. Daar print ik te weinig voor. Tegelijk denk ik niet dat een dergelijk systeem voor minder geld realistisch is. Het is natuurlijk niet alleen de meerdere koppen, maar er zitten tal van nieuwe features op.
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door MdO »

Het ERCF-systeem ontwikkelt door de mensen achter VORON kan tot 9 verschillende materialen. Het "retract" het filament op het moment dat je niet nodig hebt om vervolgens de volgende kleur door te voeren, daardoor kan de wipe-tower veel kleiner. Voor 150 euro heb je al een zelfbouw-kit uit China en als je op Klipper draait is het aardig plug-and-play om het aan je printer te hangen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

ik heb nu een paar van die filmpjes zitten kijken, maar het lijkt wel dat er helemaal geen communicatie is tussen de printer en dat ding?

beide krijgen hun eigen file...., dan vraag ik me toch af, hoe dat ding weet, wanneer die wisselen moet? weet hij dat dan aan de hand, hoeveel filament van 1 kleur hij door gevoerd heb?

edit: ja, nog een paar filmpjes bekeken, (ik had ook een link gehad van 123-3D print)... maar er is dus helemaal geen communicatie tussen de printer en dat ding..... wat ik begreep, tijdens de setup weet dat apparaat, hoe snel de filement je machine in gaat.... dus aan de hand van dat, en dmv de 2 files, weet dat apparaat, wanneer hij de volgende kleur aan de oude kleur moet plakken... das wel knap....
want hij moet de nieuwe kleur er aan plakken, ver voordat hij zover is.... en dan heb je even een stukje ,wat hij in dat purge block stop, is de overgang.

ook zag ik in een filmpje, dat ze een wereldbolletje printen, in 4 kleuren.... en dat je een blok afval (purge block) krijg 4x zo groot als het wereld bolletje... :-)
want hij moet wel iedere keer als hij wisseld, 60 cm filament met de oude kleur kwijt.... en hij is uren langer bezig....

echt een maf systeem.... ik vind het al zonde als ik een mislukte print heb, en loop al te denken ome iets te maken de mislukte prints weer om te zetten nar filament.... maar nu krijg je bergen afval, van alle kleuren door elkaar heen... .. dus nee dat wordt niet mijn systeem.... :-)


ik heb ook van die hot-end gezien, waar 3 slangen op kunnen... ik denk dat dat beter is, dan hoef je maar een klein beetje oude kleur kwijt...
en dat lossen ze dan vaak op, door dat ergens binnenin het object te gebruiken, daar waar je het niet ziet....

maar ben nog aan het zoeken, hoe ik die Ender 3 V2 , met de buitenwereld kan laten praten....?
Laatst gewijzigd door Swets op 01 dec 2021 13:02, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
MdO
Berichten: 8
Lid geworden op: 05 aug 2019 20:20

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door MdO »

Uhm nee, hij moet zeker niet 60cm aan filament kwijt. De filmpjes van Nero3D leggen het wel goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=9R_DOiM9YuM

Ik denk dat een toolchanger zoals E3D, en nu ook Prusa, heeft inderdaad wel tot het minste afval leidt, maar ja die prijzen.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

MdO schreef: 01 dec 2021 12:58 Uhm nee, hij moet zeker niet 60cm aan filament kwijt. De filmpjes van Nero3D leggen het wel goed uit.
https://www.youtube.com/watch?v=9R_DOiM9YuM

Ik denk dat een toolchanger zoals E3D, en nu ook Prusa, heeft inderdaad wel tot het minste afval leidt, maar ja die prijzen.
:-) we waren samen aan het posten....
maar je heb gelijk, zie boven mijn edit....

maar das aan de ene kant wel knap.... want dat apparaat weet dus wel een tijd van tevoren, dat hij de volgende kleur aan elkaar moet plakken, zodat hij ongeveer bij die kleur is, tijdens het printen....
afval, is bij elke wissel, een klein stukje om je nozzel(kamertje) leeg te maken/te wisselen naar de nieuwe kleur...

maar ik had het over deze:
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Multi Filament Systeem?

Bericht door Swets »

maar die waar jij het over heb, die krijgt wel zijn commandos uit de printer...
dmv M-commandos'toch?

Ik vraag me af of dat Ender ook kan...

Afbeelding

denk het haast wel.... nog ff verder google-en...
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Plaats reactie