mijn zelfbouw 3d-tje

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Yentl__5
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:19
Locatie: Onder het affakkelen van de Shell

mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Yentl__5 »

Zoals gezegd, is mijn wens een eigen 3d printert te bouwen

Dat vereist nogal wat bestanddelen die tot keuzestress zouden kunnen leiden. Volgorde niet belangrijk, maar even een korte greep

Het grootste te printen ding is 56x34cm dus ik kies voor een verwarmd bed van 60x60cm 60cm hoog
Ik heb jeuk op mijn onderrug van arduino. Ooit een keer een test gedaan met iets, faliant mislukt. Dus ik wil iets met een pc. Ik heb hier nog wel een oud ddr3 bordje met een 1155 socket uit mijn hoofd. very high end in die tijd, nu kan het mooi voor iets dienen. Ik loens half naar babystapjes in Linux. Dus linuxcnc die ook 3d printers kan controlen.


Even off-topic, dit is mijn verdere pc systeem/thuisnetwerkje. Ik heb een oude HP 8710 met docking station klaar staan voor eventuele school of opleiding. Momenteel draait dat op Debian 11 (Kali was mij te uitgebreid).
Mijn daily driver is deze ouwe betrouwbare Lenovo Legion gaming laptop (MediaMarkt, foutje bedankt) waar recentelijk win11 in de testfase nog is opgegaan.
In de kast staat nog een Sabertooth 990fx gen 3.0 als NAS, eerst freenas, nu truenas.
En dan ligt mijn gaming pc nog in de lappenmand te wachten op NVME PCIe 4.0 ssd drives van 2x 4TB, waarna het een kast krijgt en beter zal presteren tot ik geld heb om een goede videokaart te kopen.

Eeeeennnnn on-topic
Na een beetje schrapen vond ik nog ergens wat om een amazonstarterspakket aan te schaffen. Die was gisteren binnen. Dus de eerste horde is genomen. Nu bedenken wat ik precies wil en hoe dat er dan uit moet gaan zien.

Laatste weet ik echter nog niet. Wat ik wel weet, mijn oude hoogslaper gaat eraan. Whitewash, dus al enigzins protectie, derhalve een zorg minder.

In de volgende post wat plaatjes bij de praatjes.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door chimaerion »

Als je toch van scratch gaat beginnen zou ik eens kijken naar voron printers. Dat is geen kant en klaar commercieel product maar een open-source build die je kan doen en eigenlijk naar believen kan aanpassen aan je noden. Kijk maar eens op YouTube wat voor snelheden die halen en vaak ook heel goede kwaliteit.
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door bbg »

Yentl__5 schreef: 10 dec 2021 08:54
Ik heb jeuk op mijn onderrug van arduino. Ooit een keer een test gedaan met iets, faliant mislukt. Dus ik wil iets met een pc. Ik heb hier nog wel een oud ddr3 bordje met een 1155 socket uit mijn hoofd. very high end in die tijd, nu kan het mooi voor iets dienen. Ik loens half naar babystapjes in Linux. Dus linuxcnc die ook 3d printers kan controlen.
Volgens mij heeft Dabitt een 3D-printer die op linuxcnc draait. Ik zelf gebruik linuxcnc (met mesa 7i76e) voor mijn cnc frees en ben daar zeer tevreden mee. Maar voor mijn 3D printers heb ik gekozen voor een meer standaard oplossing. Ik gebruik ik gewoon Marlin op Megatronics boardjes (arduino based). Dat werkt al jaren stabiel en Marlin wordt actief onderhouden en er is veel te vinden op het web. Er zijn ook wat jongere 32 bit boardjes.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door DaBit »

Had.

Werkte opzich prima hoor. Ik wilde alleen het verschil met een (highend) 3D-printer bordje eens proberen. Die Duet zit er nu nog in, en dat ding is zeker zo praktisch.

https://www.youtube.com/watch?v=O09vrwU ... nnel=DaBit
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door bbg »

DaBit schreef: 10 dec 2021 12:02 Had.

Werkte opzich prima hoor. Ik wilde alleen het verschil met een (highend) 3D-printer bordje eens proberen. Die Duet zit er nu nog in, en dat ding is zeker zo praktisch.

https://www.youtube.com/watch?v=O09vrwU ... nnel=DaBit
Gebruik je Duet 2 of 3? Ik heb al met een schuin oog naar die bordjes gekeken. Op zich bevallen de Megatronics boardjes me prima. Alleen ik mis een internet verbinding en loop daardoor met SD kaartjes rond :-(
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door ocf81 »

bbg schreef: 10 dec 2021 12:15
DaBit schreef: 10 dec 2021 12:02 Had.

Werkte opzich prima hoor. Ik wilde alleen het verschil met een (highend) 3D-printer bordje eens proberen. Die Duet zit er nu nog in, en dat ding is zeker zo praktisch.

https://www.youtube.com/watch?v=O09vrwU ... nnel=DaBit
Gebruik je Duet 2 of 3? Ik heb al met een schuin oog naar die bordjes gekeken. Op zich bevallen de Megatronics boardjes me prima. Alleen ik mis een internet verbinding en loop daardoor met SD kaartjes rond :-(
RPi met octoprint?
¡Onafhankelijk denker!
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door bbg »

ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:03
bbg schreef: 10 dec 2021 12:15
DaBit schreef: 10 dec 2021 12:02 Had.

Werkte opzich prima hoor. Ik wilde alleen het verschil met een (highend) 3D-printer bordje eens proberen. Die Duet zit er nu nog in, en dat ding is zeker zo praktisch.

https://www.youtube.com/watch?v=O09vrwU ... nnel=DaBit
Gebruik je Duet 2 of 3? Ik heb al met een schuin oog naar die bordjes gekeken. Op zich bevallen de Megatronics boardjes me prima. Alleen ik mis een internet verbinding en loop daardoor met SD kaartjes rond :-(
RPi met octoprint?
Rpi met octoprint is wat ik nu ook wel gebruik. Maar bij veel korte bewegingen kan de communicatie tussen Rpi en Megatronics het niet bijhouden (bekend probleem). En dat zie je terug in de printkwaliteit. Daarom toch maar de gcode op SD-card en die in de Megatronics.

Via Octoprint bestanden op de SD card zetten gaat ook allemaal via die seriele verbinding. Schiet ook niet op.

Vandaar toch liever een direct internet verbinding.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door DaBit »

bbg schreef: 10 dec 2021 12:15 Gebruik je Duet 2 of 3? Ik heb al met een schuin oog naar die bordjes gekeken. Op zich bevallen de Megatronics boardjes me prima. Alleen ik mis een internet verbinding en loop daardoor met SD kaartjes rond :-(
Duet 2 in de printer. Duet 3 Mini heb ik voor de nieuwe waar ik toch echt eens een keer mee verder moet :lol:

De kwaliteit van die borden is goed en de flexibiliteit van ReprapFirmware 3 en DuetWebControl is heerlijk.
Goedkoop is anders, maar tegen de tijd dat je een Pi hebt met z'n toebehoren voor Klipper/Octopi, een controllerbordje dat niet al uit de doos van ellende uit elkaar valt, en de daar weer bijbehorende koelblokjes enzo ben je niet veel goedkoper uit. Puur een kwestie van smaak dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ocf81
Berichten: 39
Lid geworden op: 02 nov 2021 16:54

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door ocf81 »

bbg schreef: 10 dec 2021 13:58
ocf81 schreef: 10 dec 2021 13:03
bbg schreef: 10 dec 2021 12:15

Gebruik je Duet 2 of 3? Ik heb al met een schuin oog naar die bordjes gekeken. Op zich bevallen de Megatronics boardjes me prima. Alleen ik mis een internet verbinding en loop daardoor met SD kaartjes rond :-(
RPi met octoprint?
Rpi met octoprint is wat ik nu ook wel gebruik. Maar bij veel korte bewegingen kan de communicatie tussen Rpi en Megatronics het niet bijhouden (bekend probleem). En dat zie je terug in de printkwaliteit. Daarom toch maar de gcode op SD-card en die in de Megatronics.

Via Octoprint bestanden op de SD card zetten gaat ook allemaal via die seriele verbinding. Schiet ook niet op.

Vandaar toch liever een direct internet verbinding.
Je zegt dat het niet opschiet, maar dat snap ik niet helemaal. Op zich is de gemiddelde gcode file maar een paar MB. bij een seriële verbinding van 225kbit duurt dat maar enkele tientallen seconden. Op de tijd van een print is dat nagenoeg verwaarloosbaar.

(edit -> In eerste instantie niet goed gelezen.)

[edit 2] Anders een keer kijken naar klipper? Die heeft geen last van bufferproblemen en kan ook op afstand worden aangestuurd.
¡Onafhankelijk denker!
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door serum »

Na wat gespeeld te hebben met verschillende firmware houd ik het bij Klipper.
Yentl__5
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:19
Locatie: Onder het affakkelen van de Shell

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Yentl__5 »

Precies datte dus...

Het gesjouw met een sd kaartje los ik liever op met een usb of desnoods nog een rs232 verbinding. Mja de cnc shield, stepperdrivers en de arduino zitten nou eenmaal bij het pakketje. Dus dat eerst maar proberen dan.

Wat ik in mijn post niet vermeld had was dat ik ook al weet welk fillament ik wil/moet gaan gebruiken voor mijn projecten, zijnde PETG


Mijn software bij de weg is freecad 0.19 waarin ik al mijn projecten ontwerp, inclusief de schuur. Vandaar ook de 3d print en cnc route. Misschien wel een plug-in nodig voor linuxcnc?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door DaBit »

Nee, posten vanuit Path naar LinuxCNC kan FreeCAD standaard al.
Voor 3D printen zul je wel een gewone slicer (Cura/Prusaslicer/KISSlicer/whatever) gebruiken, dus dan is het mesh exporteren vanuit FreeCAD en verder wat je normaal ook doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
mher
Berichten: 90
Lid geworden op: 05 jul 2020 12:39
Locatie: Roermond

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door mher »

bbg schreef: 10 dec 2021 13:58
Rpi met octoprint is wat ik nu ook wel gebruik. Maar bij veel korte bewegingen kan de communicatie tussen Rpi en Megatronics het niet bijhouden (bekend probleem). En dat zie je terug in de printkwaliteit. Daarom toch maar de gcode op SD-card en die in de Megatronics.
Interessant dit is iets wat ik niet eerder tegengekomen ben, heb je hier toevallig een linkje van waar het probleem besproken wordt?
Ik gebruik zelf een pi met een mks gen l v2 wat gebasseerd is op de megatronics zover ik weet.

Ik heb ook nog een duet3d 6hc liggen incl touch scherm wat ik eigenlijk voor een ander project bedacht had maar misschien toch interessant om deze te gebruiken voor de printer als dat de kwaliteit aanzienlijk verbeterd.

Dat board is dan wel eigen overpowered voor de toepassing
bbg
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 sep 2017 21:59
Locatie: drachten/eindhoven

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door bbg »

mher schreef: 10 dec 2021 23:53
bbg schreef: 10 dec 2021 13:58
Rpi met octoprint is wat ik nu ook wel gebruik. Maar bij veel korte bewegingen kan de communicatie tussen Rpi en Megatronics het niet bijhouden (bekend probleem). En dat zie je terug in de printkwaliteit. Daarom toch maar de gcode op SD-card en die in de Megatronics.
Interessant dit is iets wat ik niet eerder tegengekomen ben, heb je hier toevallig een linkje van waar het probleem besproken wordt?
Ik gebruik zelf een pi met een mks gen l v2 wat gebasseerd is op de megatronics zover ik weet.

Ik heb ook nog een duet3d 6hc liggen incl touch scherm wat ik eigenlijk voor een ander project bedacht had maar misschien toch interessant om deze te gebruiken voor de printer als dat de kwaliteit aanzienlijk verbeterd.

Dat board is dan wel eigen overpowered voor de toepassing
Zoek maar eens op "marlin block_buffer_size octoprint". Bijvoorbeeld http://lokspace.eu/bad-print-quality-wi ... n-is-here/.

Het is alleen een probleem bij prints met hoge details en veel korte bewegingen achter elkaar (dus lang niet bij alle prints). Ik had met name problemen met printen van PETG (oozed na als de kop even stil staat om te wachten op de volgende beweging). Sinds een paar jaar print ik alleen nog maar van de SD. Misschien is het ondertussen opgelost.
Plaats reactie