mijn zelfbouw 3d-tje

Hier kunnen de nieuwste ontwikkelingen en zelfbouw printers besproken worden

Moderator: Moderators

Yentl__5
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:19
Locatie: Onder het affakkelen van de Shell

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Yentl__5 »

Even een korte update voor het oudejaar...


24084
Al het hout van het oude bed opgezocht. Dit wordt mijn frame-ish


24087
Eerste setje besteld. De stepper driver bordjes ingeregeld op 0,85 Volt (max. spec. stepper motor). Oude 24 Volt power supply met adereindhulsjes kunnen gebruiken


24089
Al gauw volgde een tweede setje. Voor de stepper motors, stepperdrivers en end-switches identiek te houden. Nog niet ingeregeld


24085
Het Arduino mega (cloon) bordje waar het allemaal mee moet gaan gebeuren


En ik ben mij nu verder aan het verdiepen in welke nozzle wil ik/wat zijn mijn wensen en is dat haalbaar. Tevens heated bed opties aan het onderzoeken.
Daarbij een vraag... MOSFET of relais gestuurd heatedc bed gebruiken?
Yentl__5
Berichten: 8
Lid geworden op: 08 dec 2021 08:19
Locatie: Onder het affakkelen van de Shell

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Yentl__5 »

In het nieuwe jaar eerst met mijn oudste poes naar de dierenarts voor een operatie

Ze gaan een (diagonaal gemeten) stukje van IETS weghalen van 2,16 cm. Kost ook weer genoeg. Dus zeker tot maart zullen er geen aanschaffen gedaan worden
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1130
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Bjornski1976 »

Voor het heated bed zeker een externe Mosfet gebruiken. Ook raadzaam om op de Mosfet van het bordje een heatsinkje te plaatsen, voeding aansluitklemmen los te nemen en voedingskabel er direct op te solderen. Zorg hier wel voor dat het voorzien is van een zekeringen, laagspanningszijde maar ook bij de inkomen 230Vac.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: mijn zelfbouw 3d-tje

Bericht door Rob52 »

Het ligt er maar aan hoe groot het vermogen van die bedverwarming gaat worden. Is het een standaard ding op 24 volt dan heb je helemaal geen mosfet of relais nodig. Dat was een heikel dingetje van oude Anet MB's die de stroom niet aankonden. Bij de huidige MB's is dat helemaal geen probleem. Ik heb er bij allebei m'n printers dan ook geen meer inzitten. Bij de Anet had ik dat wel. En wil of moet je wel een externe sturing gebruiken kies dan voor een mosfet. Je moet de verwarming PWM kunnen aansturen. Met een mechanisch relais of een SSR gaat dat niet lukken.
Plaats reactie