Frees_UNP280 in FreeCAD.

Alle in grote lijnen opgebouwde aluminium, stalen en houten cnc-machine`s

Moderators: audiomanics, Moderators

Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3724
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door andrefc101 »

Tja, als jij vindt dat wanneer iemand het niet met je eens is, dat dat negatieve input is….
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door Kars-cnc »

FreesKever schreef: 09 feb 2022 01:15 Voor mij is het een hobbie.
Ik vind het leuk om uit te vogelen hoe je met minimale middelen zelf tot een resultaat kunt komen dat (bijna) gelijkwaardig is aan een "professionele" machine.
Daar kan ik mij zeker wel wat bij voorstellen! Voor mij is het ook hobby en invulling geven aan mijn behoefte leuke dingen te bedenken en uitproberen die niet iedereen al bedacht heeft. Vaak weet ik vooraf al wel dat het niet lukt om de gevestigde standaarden te verslaan. Dat zijn tenslotte producten waar vele mensen jarenlang aan ontwikkeld hebben en zo tot een optimum zijn gekomen tussen alle problemen die zo'n product met zich mee brengt.

Maar als je het zelf maakt kunt dat optimum natuurlijk wel schuiven naar wat voor jou belangrijk is; b.v. de kosten laag houden. En je gaat je creative ideeën in de praktijk uitproberen, hoe leuk is dat...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

FreesKever schreef: 09 feb 2022 01:15 Voor mij is het een hobbie.
Ik vind het leuk om uit te vogelen hoe je met minimale middelen zelf tot een resultaat kunt komen dat (bijna) gelijkwaardig is aan een "professionele" machine. In het ideale geval ontwerp ik een machine die:
* Kan draaien & frezen, zonder het slechte compromis van die hobby machientjes.
* Redelijk goed is na te bouwen met een beperkt budget en ruimte (kleine schuurtjes in de achtertuin enzo)
Een hybride oplossing hangt vaak van compromissen aan elkaar.
De kans dat de 2 functies die het moet kunnen, beide niet 100% zijn is daardoor erg groot.
Zelfs bij de hobby oplossingen voor alleen frezen zie je die keuze spagaat, snel, nauwkeurig, platen hout 122x244, maar ook aluminium, beetje staal, moet op zolder staan, maar ook te verhuizen, en alleen op 240v, misschien kan ik er ook op laseren en 3D printen. (waterstraal snijden heb ik nog niemand horen roepen)
Maar als je het niet hybride oplost, maar als optelsom is er misschien wel een kans van slagen.
Dan denk ik aan het apart uitvoeren van de draaispil en de freesspil en het gebruik van de slede als combinatie te doen.

Maar de uitdaging is leuk, en zolang het alleen nog maar overpeinzen is, kost het niks. ;-)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 5998
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door Sven »

FreesKever schreef: 09 feb 2022 01:15 Willen jullie alsjeblieft stoppen met die negatieve prut.
FreesKever schreef: 09 feb 2022 01:15 Als je dat niet interessant vind, ga dan gewoon ergens anders je eigen ding doen en negeer deze draad, in plaats van commentaar toevoegen wat niets toevoegt.
Als iedereen dit zou doen dan hou je (als in Jij) geen goed advies meer over, krijg je alleen commentaar van mensen die onbekend onbekwaam zijn en heb jij straks een paar duizend uitgegeven aan een machine die niet voldoet/niks kan.

Sacha, Hugo en met hen vele anderen hebben mij bijna onuitputtelijk van advies voorzien, zonder hen had ik nu niet de machine (of de kennis) gehad die ik nu heb. Je kan er je voordeel mee doen te luisteren naar het advies dat je krijgt en je af te vragen wat er in het advies zit.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
skillalot
Donateur
Berichten: 3252
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door skillalot »

Ik zei ook niks over wel of niet zelf bouwen.
Ik verbaas me er gewoon over dat mensen altijd zo bang zijn om een frame in elkaar te lassen, en dan maar gaan bouten. Ok toegegeven bouten kan, maar ik zie maar een heel enkele machine voorbij komen hier die met bouten ook echt goed in elkaar zit.

Ik heb mijn frame gewoon in elkaar gelast, en daarna uit laten gloeien en na laten bewerken.
Ok, het nabewerken was best prijzig, maar ik heb dit dan ook bij een bedrijf laten doen en het gaat om een machineframe van 1250x1500. Een kleinere machine die de meeste hier bouwen kun je vaak wel bij een forumgenoot ergens op een freesbank nabewerken voor een krat bier of een vriendenprijsje.
En dat uitgloeien zijn echt de kosten niet, ik was 150 euro kwijt voor mijn frame, dus daar hoef je het niet voor te laten.
En een nabewerkt frame waar je de geleidingen zo op schroeft is ook wel erg lekker werken ipv dagen aan het stellen/uitvullen/schrapen etc te zijn.

En ja, dan kun je beter een paar overuurtjes extra maken voor die extra kosten als dat te veel zou worden, want daar ga je heel veel plezier van hebben. Het gaat wel om de basis van je machine. Als die niet 100% is dan kun je nog zo mooie servo motoren, en kogelomloopspindels en dure geleidingen er op schroeven, maar dan blijft het ruk. De basis moet gewoon goed zijn, op de rest kun je concessies doen, maar op de basis niet imho.

En zie dit alsjeblieft niet als negativiteit, maar goedbedoeld advies.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Maar ja, als je eenmaal AOW hebt, zijn de overuren waarschijnlijk voorbij.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door Portje »

Een krantenwijkje in je aow zet ook geen zoden aan de dijk.
Tegen de tijd dat je het bij elkaar gespaard hebt ga je de pijp uit.
Ik denk dat het gewoon zo is:

Moet je er je brood mee verdienen dan koop/maak je de beste machine die er voor jouw werk mogelijk is en moet je niet op een paar centen kijken.
Dat ga je dan terug verdienen.
Ben je een hobbyist dan ga je, denk ik, uit van je budget en ga je van dat uit het beste proberen te krijgen.

Ik vind beide nogal een enorm verschil....
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door DaBit »

Dan nog heeft Skillalot gelijk voor wat betreft lassen.

Het is verreweg de meest toegepaste methode om stukken ijzer aan elkaar te knopen, voldoende goed te leren voor iedereen (het moet vast zitten, geen schoonheidswedstrijd winnen), zelfs met aanschaf van een simpel apparaatje meegerekend op een heel machineframe royaal goedkoper dan de alternatieven, en de nadelen plus methodes om ermee om te gaan zijn allemaal bekend en niet overdreven prijzig.

Het is meer 'angst voor het onbekende', en dat is maar heel zelden een goede raadgever.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door bartL »

Zo eng is lassen niet. Maargoed dat komt ook omdat ik zo'n beetje ben opgegroeid naast een lasapparaat. Als er iets kapot gaat dan bak je het weer aan elkaar. Vroeger met elektrodes, tegenwoordig met Mig/Mag. En als het niet mooi is dan haal je de slijptol er even over.... of niet. Functioneel = mooi.
Tig kan ik ook een beetje en zou ik graag willen hebben maar vind ik te duur voor de keren dat ik het gebruik.

In de machinebouw is bouten heel gangbaar voor vermoeiingsgevoelige verbindingen. Echter zijn dat bewust zo licht mogelijk gebouwde machines die mogen flexen, funest voor lasverbindingen. Precies het tegenovergestelde geldt voor metaalbewerkingsmachines, die worden gedesigned op stijfheid en dan zou lassen toch eerder mijn keuze zijn alleen al omdat geen speling meer mogelijk is na het maken van de verbinding.
Alie148
Berichten: 62
Lid geworden op: 29 jan 2022 00:11

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door Alie148 »

Mocht je in de buurt woonachtig zijn zou je ook mn lasapparaat kunnen lenen.

BartL, nu je het over lassen hebt. Ik heb horen zeggen dat elektrode lassen een betere of meer ingebrande las zorgen dan Mig/Mag, klopt dat? Dat men minder "last" heeft van de oxide of wals huid van staalprofielen. Mij is verteld dat je beter eerst walshuid eraf kan slijpen voor je gaat lassen.
FreesKever
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door FreesKever »

Ik weet niet goed waar die las angst vandaan komt in deze draad.

KeesFrees meldde dat hij iets wou gaan bouten i.p.v. lassen maar zelf heb ik geen las angst.
Misschien omdat KeesFrees lijt op FreesKever?
Het UNP280 frees concept is ook gebaseerd op laswerk.
Bedankt voor het aanbod, maar een las apparaat hoef ik niet te lenen, een broer van mij heeft er een paar in zijn werkplaats staan.

Wat die las-angst betreft...
Ik herinner me nog een boekje uit de jaren '80 over zelf bouwen van windmolens. Ook van iemand met lasangst.
Details weet ik niet meer, maar het zag er lomp zwaar uit. Iets van 3 schets platen op elkaar, en dan zoveel gaten er in geboord en bouten er in dat de schetsplaten bijna uit elkaar vallen.

Een tijdje terug heb ik wat rondgesnuffeld naar gloeiende bedrijven en toen heb ik er een in Zevenbergen gevonden, en dat is best wel dichtbij.
150 EUR is idd ook niet zo een probleem. (maar ik weet (nog) niet of dat bedrijf het ook voor een redelijke prijs doet. Ik heb wel eens iemand iets horen roepen over een prijsopgave van EUR800 voor een klein gloei klusje.

Lijmen kan ook, en ik vroeg me af waarom je dat eiegenlijk nooit ziet.
Het antwoord is hier eigenlijk al gegeven. Lassen is zo gemakkelijk dat een andere opttie vaak de moeite niet is.

Maar toch:
Ik ben dol op UNP profielen. Als je er 4in een rechthoek zet, en dan aan de bovenkant en onderkant een staalplaat er overheen lijmt, dan heb je een hele stijve doos, en het is heel gemakkelijk te maken, mits je geschikte lijm hebt. De UNP280 frees waar deze draad mee begon ben ik uit gegaan van laswerk, maar met evenveel moeite kun je een staalplaat onder en bovenop de UNP leggen en die vast lijmen. Voor de railzen van de geleiding boor je dan een wat groter gat door de plaat heen, en je tapt schroefdraad in de dikke flenzen van de UNP profielen.

Binnenkort wil ik hier een testje mee doen.
Ik heb een klein simpel tafel boor machientje staan, met een kolom van een pijp van (ik denk) 53mm, en die is nogal slap.
Het is mijn bedoeling om er een 40mm PVC pijp in te schuiven, en dan alle ruimte tussen die twee op te vullen met epoxy en betonijzer
Laatst gewijzigd door FreesKever op 10 feb 2022 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door bartL »

Alie148 schreef: 09 feb 2022 22:33 BartL, nu je het over lassen hebt. Ik heb horen zeggen dat elektrode lassen een betere of meer ingebrande las zorgen dan Mig/Mag, klopt dat? Dat men minder "last" heeft van de oxide of wals huid van staalprofielen. Mij is verteld dat je beter eerst walshuid eraf kan slijpen voor je gaat lassen.
Ja met elektrodes kan je een diepere inbranding krijgen als met MIG, ik meen me te herinneren dat dit iets te maken heeft met de manier waarop de DC spanning in het (las)materiaal wordt gebracht. Maar het fijne weet ik daar niet van. Voor ons (semi)hobbyisten ook helemaal niet belangrijk. Als ik mijn MIG apparaat op de hoogste stand zet brand ik overal doorheen. :lol:
Het verhaal van de walshuid klopt wel, eigenlijk is zo'n walshuid gewoon verontreiniging en kan je door de bank genomen wel zeggen dat elektrode lassen hier sowieso beter tegen kan omdat de las gelijk wordt afgedekt door de slak en daar eerst kan afkoelen. Dit is ook precies de reden waarom veel constructiebedrijven kiezen voor gestraalde profielen, dan heb je dit probleem niet. Daarom is het even schoonslijpen van het te lassen oppervlak ook altijd wel aan te raden.
TestCase
Berichten: 80
Lid geworden op: 12 jun 2020 22:50

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door TestCase »

Lassen vs. lijmen en meer. Ik denk dat hij zo'n 10 filmpjes op youtube heeft over de bouw van dit draaibankje, en dan nog wat zaken die misschien interessant kunnen zijn zoals een eigen gemaakte schakelaar en koper plating. http://www.accidentalscience.com/welcome

https://www.youtube.com/watch?v=KSE7DORiYfs

https://www.youtube.com/watch?v=osy_W3m5y1I

https://www.youtube.com/watch?v=ygUBmZQJtMY

https://www.youtube.com/watch?v=Uuvmki_gyOI
FreesKever
Berichten: 635
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Frees_UNP280 in FreeCAD.

Bericht door FreesKever »

Die van Accidental science is goed om van te leren om beginners fouten te vermijden.

Ik hield m'n hart vast in 't begin, maar later heeft hij het uit laten gloeien, vlak gefreest en geschraapt.
Maar hij heeft alles wel 2 (of 3?) keer gedaan.
B.v. eerst het gelaste bed frezen & schrapen, dan er strips op schroeven en die weer schrapen en uitlijnen.
Ook die dunne lipjes aan de klem beugels van de hoofdspindel. Standaard is de bouten een paar cm langer maken.
Weer wel gecorrigeerd achteraf, maar wel weer dubbel werk.

Wel petje af voor het maken van de video serie en van het hele leer proces laten zien.

En als hij zelf ook zegt. Het gaat bij hem niet om het maken van een draaibank, maar omdat hij wou leren om iets nauwkeurigs te maken, en aan het einde hield hij er een bruikbare draaibank aan over. Hoe recht hij alles gemaakt heeft weet ik niet, maar hij heeft er wel een mooi stuk graniet voor staan.

Maar ik zou hem nooit gemaakt hebben volgens zijn ontwerp.

Ook lijmen heb ik niet gezien in zijn serie, maar ik ben er vrij snel doorheen gegaan omdat ik niet al die beginnersfouten hoef te zien.
Plaats reactie