Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Moderator: Moderators
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Zou een spaartrafo nog wat doen? Als die de PV op -10% a -15% van de spanning zet?
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Jawel, dat werkt. Al loop je dan wel het risico dat je de netspanning boven de 253V tilt.
Makkelijker is dan die limiet van 253V hoger zetten of eventueel andere regio instellen; eentje die standaard 240VAC/50Hz doet.
Makkelijker is dan die limiet van 253V hoger zetten of eventueel andere regio instellen; eentje die standaard 240VAC/50Hz doet.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Denk niet dat de apparatuur in je huis blij gaat worden van 253V of hoger.
Gr.
Erik
Erik
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Denk dat het voor het merendeel weinig uitmaakt. De meeste apparatuur moet ook kunnen werken op de plekken in de wereld waar 240V de norm is, en dan moet het tegen 265V kunnen. Ik zou hier in huis op een verdwaalde gloeilamp na eigenlijk zo gauw niks weten wat er problemen mee heeft.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Ik heb anders genoeg goedkope schakelende voedingen in apparaten gezien waarbij de buselco 350V is, en dus al niet op die 10% extra berekend is.DaBit schreef: ↑21 mei 2022 20:53 Denk dat het voor het merendeel weinig uitmaakt. De meeste apparatuur moet ook kunnen werken op de plekken in de wereld waar 240V de norm is, en dan moet het tegen 265V kunnen. Ik zou hier in huis op een verdwaalde gloeilamp na eigenlijk zo gauw niks weten wat er problemen mee heeft.
Re: Rijtjeshuis terug naar casco, energieneutraal opbouwen?
Is al weer een tijdje gelden, maar grote vermogensversterkers van zeg 15 a 20 jaar oud hadden steevast een fikse ringkerntrafo van 1 a 2 kW bij 220V.
Ik heb me een keer helemaal wezenloos gezocht waarom de inschakel stroombeveiliging er steeds uitpiepte.
Uiteindelijk bleek dat de trafo bij ietsje meer dan 235V in verzadiging schoot, dat is tegenwoordig een heel normale spanning, maar voor die dingen is het toch echt net iets te veel.
Ik heb me een keer helemaal wezenloos gezocht waarom de inschakel stroombeveiliging er steeds uitpiepte.
Uiteindelijk bleek dat de trafo bij ietsje meer dan 235V in verzadiging schoot, dat is tegenwoordig een heel normale spanning, maar voor die dingen is het toch echt net iets te veel.