Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Nu begrijp ik het.

Zal morgen eens zien of ik wat tijd heb. Nu beddtijd en hopen dat de kids minder dan 4x wakker worden 😃
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door Ballegooijen »

En een hub meteen aan de schijf draaien? Kan dat een optie zijn?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

Als je de remschijf bedoeld, de hub zit aan het lager vast en de schijf valt daar overheen, met een 84.1 gat in de remschijf
Als ik iets aan de schijf zou doen, betekent dat de 84.1 groter wordt en de velgen niet meer passen, en iets aan de schijf vast
lassen is geen optie, gaat volgens mij gewoon krom trekken. Hub extender is niets nieuw, ze bestaan gewoon maar zijn er
niet voor mijn Mercedes Sprinter 4x4. Ik moet iets meer ruimte hebben naar de schokdemper, maar kan geen dikke spacer
plaatsen ( daar heb ik dit probleem niet, omdat die een nieuwe centreer ring heeft ) want dan steekt de band te veel uit en is het afkeur
banden zijn op het randje van wat hier mag.
IMG_20210826_175000.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door spinningwheels »

Heb je een pb gedaan
In theorie kan ik praktisch alles
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Laat je even weten of het gelukt is?

Wat was er mis met de vorige producten? Voldeden ze niet aan tekening, was de tekening niet goed of de maatvoering op tekening?

Jouw product kun je overal vorm- en plaatstoleranties op zetten om het dicht te spijkeren. Van de andere kant is het zo'n makkelijk product dat als je het in een opspanning op een draaibank maakt, je al heel gek moet doen wil je niet voldoende rondheid, cilindriciteit, concentriciteit en haaksheid halen.

Voor iemand die snapt wat je hiermee wilt, zijn eigenlijk alleen de diameters belangrijk.
bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

2011-04-16 22.01.05.jpg
De aluminium extensie om de propeller iets verder naar voren te plaatsen.
als de voor en achter kant niet perfect parallel zijn zal de ene propeller tip verder naar voren staan als de ander of de prop scheef zitten.
Waardoor er veel meer herrie is en de prop minder efficent is. Dus voor en achter kan moesten in 1 opspan gedaan worden
Ook als je dat het zegt, vinden ze het blijkbaar niet nodig, omdat ze echt nauwkeurig opnieuw kunnen opspannen.
De ene tip stond een centimeter verder naar voren als de andere van een 29" propeller. Het was helemaal niet zo moeilijk ding,
helemaal als zelfs iemand zonder mechanica opleiding het de eerste keer wel goed kan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Voor zo'n vergroting, wat de propeller effectief doet moet het wel redelijk evenwijdig zijn.

Maar 1cm / 29" ~ 1 cm / 74 cm ~ 0.015 mm / cm.

Stel die naaf is 5 cm in diameter, dan zou dat 7/100 onevenwijdigheid betekenen. Dat is wel veel. Weet niet wat je op tekening had staan, maar die zou ik niet betaald hebben.

Hoeft trouwens niet in 1 opspanning, kan wel en maakt e.e.a. wel makkelijker evenwijdig, maar met een spanprop die in dezelfde machine gevlakt is kun je hem heel g o ed terug spannen. Doe ik ook zo met vliegwielen voor modelbouwmotoren. Daar wil je ook geen onbalans.
bartk
Berichten: 24
Lid geworden op: 10 dec 2021 10:39

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartk »

Denk dat ik het nu redelijk voor elkaar heb, moet alleen de binnen kant van de hub nog nauwkeurig meten, nieuwe schuifmaat is besteld, gaat alleen niet zo snel bij HBM. Heb nu een gamma schuifmaat die ik niet vertrouw met absolute waardes
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2130
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door spinningwheels »

Als het er echt op aankomt meet je niet met een schuifmaat, dat is een ongeveer stokje
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door rien1959 »

Als je een tekening aanlevert maak dan een totaaltekening. In SpaceClaim zorgen dat je het voorwerp op je scherm hebt staan, dan linksboven, bestand, nieuw, tekenblad. Als het goed hebt geselecteerd heb je een ANSI B of een A3 tekenblad met alle aanzichten, automatisch verschaald (zie je boven in de balk). Nu kun je bematen en eventuele extra aanzichten plaatsen (doorsnede, enz) Hieronder een voorbeeld.
tray klein 2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
xander janssen
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door xander janssen »

Diameters zijn nu goed aangegeven.

De hardlijnen hebben nog geen relatie tot elkaar.

Gezien de functie van jouw product zou ik op de diamerer 78.1 een Ref A zetten en dan een "total indicator runout (TIR)" of "dubbele slag" genoemd in het Nederlands op de diameter 84.1 tov RefA

Zie hier een goede website met heldere uitleg over GD&T, oftewel vorm- en plaatstoleranties.

https://www.gdandtbasics.com/total-runout

Let ook op dat je met een schuifmaat niet nauwkeuriger (absoluut gezien) kunt/mag meten dan 0.05. Ondanks dat de aflezing op 0.01 is. Herhaal/vergelijk metingen kunnen wel iets nauwkeuriger zijn. Dus advocaat van de duivel: je vraagt nu iets wat je zelf niet kunt controleren of het goed is, dus je moet altijd de leverancier vertrouwen opzijn/haar blauwe ogen.

Zeker interne diameters zal een schuifmaat altijd te klein aangeven doordat de meetvlakjes van de kleine bekken niet scherp zijn maar afgevlakt zijn. Tenzij je een speciale schuifmaat voor binnendiameters hebt. Als je hier meer uitleg over wilt zal ik eens een schetsje ter uitleg maken of YouTube filmpje terug zoeken waarin iemand dat fenomeen heel goed heeft uitgelegd. Binnenafstand meten tussen 2 evenwijdige vlakken heeft daar geen last van.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door Kars-cnc »

spinningwheels schreef: 13 dec 2021 23:33 Als het er echt op aankomt meet je niet met een schuifmaat, dat is een ongeveer stokje
Met een goede schuifmaat vind ik dat best wel meevallen. Ik heb zelf twee van die Aldi/Lidl/Gamma dingen slingeren voor het "gewone werk", dan gaat het je niet zo aan het hart als hij een keer valt o.i.d. Als het nauwkeurig moet pak ik m'n Mitutoyo schuifmaat en bij twijfel een schroefmaat, maar het gebeurt maar zelden dat er tussen de schroefmaat en de Mitutoyo meer dan +/- 0.01mm verschil zit.

Wel is een schuifmaat veel gevoeliger voor verkeerd meten doordat je de bekken op verschillende manieren op het materiaal kunt zetten, bij kleinere binnen diameters last krijgt van de bek breedte, en doordat de klemkracht niet gedefinieerd is. Maar daar komt het stukje vakmanschap dan weer om de hoek kijken...

[Edit] ik zie dat Xander het schuifmaat meten in de tussentijd ook al uitgelegd heeft. Vertrouw op hem, hij heeft er meer verstand van!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door bartL »

Ik kan dit:
bartk schreef: 12 dec 2021 17:02 Het gebruik van de binnen vlak ( diameter ) als referentie lijkt me geen goed idee omdat mij het binnen vlak helemaal niet interesseert en het maken van de hub extender alleen maar moeilijker maakt.
Niet helemaal rijmen met dit:
hub.JPG
Probeer bij het maken van een werktekening sowiso kleuren te vermijden, dit werkt alleen maar verwarrend. Daarnaast, zet de diameters in een zijaanzicht. Eventueel met doorsnede als de binnenkant belangrijk is.
Die rondheid voegt in jouw geval niets toe, hij kan nu mooi rond zijn maar de hartlijnen kunnen nog steeds versprongen zijn.
Hieronder een kopie van een bestaande vergelijkbare ring die ik even aangepast heb naar jouw maatvoering.
hub2.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Nauwkeurigheid aangeven in tekening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

xander janssen schreef: 14 dec 2021 07:36 Zie hier een goede website met heldere uitleg over GD&T, oftewel vorm- en plaatstoleranties.

https://www.gdandtbasics.com/total-runout
Toch nog wat bij geleerd, als je net voor dat vorm en plaatstolerantie gebeuren bent opgevoed, en het verder eigenlijk niet gebruikt blijft het toch lastig.

Ik had eerder verwacht dat de term concentriciteit zou vallen.
https://www.gdandtbasics.com/concentricity/

In mijn beleving moet je wel een hele knappe draaier vinden als die dit product kan verzieken. :mrgreen:
(alhoewel je met een goede drieklauw wel wat kunt bereiken bij zo'n dunne ring)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie