Welke 3d printer

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Omdat ik ook wat wil gaan beginnen met printen , zit ik te denken aan 2 modellen.
Omdat dit mijn eerste printer ervaring word ben ik benieuwd welke printer jullie zouden kiezen.
Keuze 1 creality 3 v2
Keuze 2 creality 5 pro
Deze printers zou ik dan over een tijdje kunnen upgraden.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welke 3d printer

Bericht door Rob52 »

Ik heb zelf geen Ender, maar lees wel veel ervaringen van mensen die er eentje hebben of er laatst een aangeschaft hebben. De laatste tijd zijn er opvallend veel problemen met Enders. Wat daar de oorzaak van is moeilijk te zeggen want het lijken allemaal basale zaken, maar men weet het vaak toch niet op te lossen.

Maar los daarvan. De 2 printers ontlopen elkaar niet erg veel. De 3, ik kort ze even af als 3 en 5, is de standaard cartesiaanse printer met een bewegend printbed in de Y-as. Nadeel van de 3 is dat er maar 1 Z-as/-motor opzit waardoor de X-as neiging kan hebben om iets scheef te trekken. Daar is wel een upgrade voor, maar daarmee wordt hij dan weer duurder dan de 5.

De 5 heeft hetzelfde printoppervlak maar een kubisch frame dat mogelijk meer stevigheid biedt. Hierbij beweegt het bed niet in de Y-richting maar alleen in de Z-richting. De X- en Y-as blijven dus bovenin op hoogte en bewegen alleen daar. Wat op zich een voordeel is omdat er geen massa op het bed bewogen hoeft te worden tijdens het printen. Echter zijn er wat vergelijkingstests op YT waarin er geen verschil te merken is bij normale printsnelheden. Dit gaat pas echt spelen bij hogere printsnelheden. Dus maakt het kennelijk in de praktijk niet zoveel uit.

De 5 heeft echter, en met name dit type 5, een bed dat maar aan 1 kant vastzit. En dat kan leiden tot enigszins doorzakken aan de niet ondersteunde zijde. Daar staan op Thingyverse echter wel weer printbare hulparmen voor, voor zover dit echt helpt. Verder is de 5 ook weer een gewone cartesiaanse printer en helaas geen coreXY uitvoering. Iets dat ze voor hetzelfde geld wel hadden kunnen doen. Daardoor ontlopen de 2 printers elkaar technisch nauwelijks. De één zal ook niet sneller of beter printen dan de ander.

Het ligt er dus maar aan wat je denkt dat je wilt gaan upgraden welke daarvoor meer geschikt is. Maar voordat je dat doet is het aan te raden om eerst gewoon te gaan printen en de machine te leren kennen. Sommigen upgraden eerst met van alles en vervolgens hebbe ze problemen maar weten niet waar die vandaan komen en hebben er zoals dan blijkt nog nauwelijks mee geprint in originele vorm.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Ben blij dat je reageert op mijn topic gezien ik een starter ben in 3d printen.
Als ik het zo lees zijn het geen beste printers van creality.
Ik had ook wat opgezocht in resencies en dacht dat ze wel oké waren.
Ik ben een echte leek in de printers en dacht voor dat ik er een koop eens wat informatie vragen hier.
Ik weet dat de prusa een goede printer is, maar wil er in het begin maar rond de 400€ aan uitgeven.
Zijn er alternatieven voor de ander printers ,welke kunnen jullie een beginner aanraden.
Ik ben ook zo begonnen met cnc frezen en uiteindelijk ook een portaalfrees gebouwd
Maar een printer gaan bouwen zie ik nu weer niet zitten.
Bloed zweet en tranen heeft het mij gekost om een portaal te bouwen.
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welke 3d printer

Bericht door Rob52 »

Ik wil met dit verhaal niet zeggen dat een Ender een verkeerde printer is. Sterker nog er is op elke printer onder de 1000 euro waarschijnlijk wel wat aan te merken. Maar als je zelf handig bent en voldoende technisch inzicht hebt dan kom je een heel eind. In principe moet iedere printer uit de doos kunnen printen. Al zal dat in de praktijk niet altijd opgaan. En daar zijn forums dan weer handig voor.

Mijn laatste printer is een TwoTrees Sapphire Plus. En die is in de basis prima maar je moet er zelf nog wel wat aan doen. Zo werkte de standaard firmware voor geen meter en heb ik die er meteen afgeknald en er Marlin opgezet. Ik heb veel reviews gekeken voordat ik hem (helaas te laat en met BTW) heb gekocht. Maar ik wist van tevoren dat ik tegen wat zaken waaronder de software aan zou lopen. Dus ik heb hem gekocht met die wetenschap en daardoor viel het uiteindelijk niet tegen.

Ik denk dat je bij elke printer rond die prijsklasse altijd wel tegen iets aan zult lopen. Het blijven toch uiteindelijk redelijke budget printers en bijna allemaal van Chinese kwaliteit. Wat niet wil zeggen dat als het Chinese makelij is dat het dan per definitie verkeerd is. Maar men heeft daar soms wat andere normen dan wij hanteren, maar daar is dan vaak ook de prijs weer naar.
Laatst gewijzigd door Rob52 op 12 dec 2021 23:16, 1 keer totaal gewijzigd.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Welke 3d printer

Bericht door hfjbuis »

Ik ben pas begonnen met 3D printen. Ik heb vorige maand op basis van eerdere adviezen en wat YouTube reviews een Artillery Genius gekocht. Die koste met 1kg PTA nog net geen €200,--. Inmiddels is hij zeker € 60,-- duurder geworden.
Uitpakken, monteren, afstellen en het eerste onderdeeltje printen was binnen een uur gedaan. Wel van te voren wat video's bekeken voor de montage. Sindsdien werkt het ding probleemloos. Het AC verwarmd bed is 20x20 cm en alles is keurig afgewerkt en weg gewerkt. De bediening gaat met een touch screen. Bestanden op een USB stick en printen maar.
Is het de beste 3D printer om te beginnen, geen idee, maar voor mij als absolute beginner een goede keus.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke 3d printer

Bericht door benkr »

Toevallig heb ik ook een Creality Ender 3 pro, nog totaal niets mee gedaan, maar ik heb wel de prints gezien van de vorige eigenaar en dat zag er gewoon goed uit.

Ik vond deze op marktplaats, voor jou misschien wel te voet te doen:

https://www.marktplaats.nl/v/computers- ... lo-rol-pla

Praat eens met die man, hij kan je ook laten zien wat zo'n printer kan en doet, van basismodel tot uitgebreid met een aantal goede opties.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Ik zal met deze eens contact opnemen.
En ja oss is een stukje voor mij.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Ik heb contact gehad met de verkoper uit Oss en werd mij verteld dat de ender printers beter zijn dan de prusa.
Dit is nu wat ik bedoel met advies van een creality verkoper.
Daarom hier de vraag gesteld welke printer een beetje redelijk is voor een beginner .
Of de creality printers zijn echt zo goed, of prusa is slecht.
Laten we er maar vanuit gaan dat de prusa goed tot zeer goed scoort .
Dus blijft het moeilijk om een leuke printer te kopen voor een starter in 3d printen.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Welke 3d printer

Bericht door FSSF »

Valt wel mee hoor, is allemaal geen rocket science. Zorgen dat je geen troep koopt is het belangrijkst, en dat mag niet zo moeilijk zijn na een paar keer Googlen. De verschillen bij de ''goede budget'' printers zijn onderling allemaal niet zo groot m.i..
En met de prijzen van die printers tegenwoordig is dat ook niet echt een obstakel meer. Anders wat leuks van Marktplaats scoren, bevalt het niet koop je wat anders en schuif je de oude weer door.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welke 3d printer

Bericht door bartL »

Ik denk toch dat het -zoals zo vaak- af hangt van het budget. Voor een dubbeltje op de eerste rij zitten gaat nog steeds niet...
Zelf ben ik ook een beginner met 3D printen en heb voor de prusa gekozen vanwege de goede verhalen die ik erover heb gelezen. In mijn geval kon ik de printer gelijk gebruiken voor een lopend project dus daarom liever een paar honderd meer en in 1x goed dan de gok wagen op een clone die niet werkt. Ervaring met andere merken heb ik niet dus daar kan ik ook niks zinnigs over zeggen.
Ik kan wel zeggen dat ik zeer goed te spreken ben over de prusa, en zonder ervaring had ik hem zo aan de gang.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke 3d printer

Bericht door benkr »

Tonybryden schreef: 14 dec 2021 20:50 Ik heb contact gehad met de verkoper uit Oss en werd mij verteld dat de ender printers beter zijn dan de prusa.
Dit is nu wat ik bedoel met advies van een creality verkoper.
Daarom hier de vraag gesteld welke printer een beetje redelijk is voor een beginner .
Of de creality printers zijn echt zo goed, of prusa is slecht.
Laten we er maar vanuit gaan dat de prusa goed tot zeer goed scoort .
Dus blijft het moeilijk om een leuke printer te kopen voor een starter in 3d printen.
Bedenk dat een Ender3 van 200 tot 300 Euro kost, afhankelijk van de opties die je er op wil hebben, een Prusa is toch echt substantieel duurder, daar mag je dus ook echt iets meer van verwachten. Maar als die Ender3 pro om te beginnen voldoende kwaliteit levert is goed goed genoeg, dat was in ieder geval mijn afweging om die gebruikte Ender te kopen, ik heb die printer voor 125 Euro gekocht, een rol filament er bij en ik was 150 Euro kwijt, een nieuwe Ender begint bij 175 Euro bij genoemde zaak. Als ik wat ervaring heb opgedaan met 3D printen en zelf tegen de beperkingen aanloop ga ik wel beslissen wat vanaf dat punt de beste vervolgstap is, waarbij zelfbouw zeker tot de mogelijkheden hoort.

Ik ben wel begonnen om een mooie en gebruiksvriendelijke behuizing voor de Ender te maken, een verwarmde kamer voor het filament, eventueel later een verwarmde printerruimte (wel voor de hele printer dan) een thermostaat regelaar voor beide ruimten (was maar 50 cent duurder dan een thermostaat voor 1 ruimte. ik heb 2 balkjes gekocht bij de bouwmarkt omdat de prijs daarvan het niet rechtvaardigt om die zelf te zagen uit ander afvalhout zoals de balkjes die onder groot plaatmateriaal worden gebruikt, met heel veel moeite kon ik er een viertal vinden omdat ook die balkjes steeds vaker van iets anders dan massief hout worden gemaakt, tegenwoordig steeds vaker van karton zelfs.
Ik heb wel bij de zager 3 platen van "iets, maakt niet uit wat" wat voorzien is of kan worden van HPL toplagen, dat kan ik dan ook nog door de kantenlijmer trekken, dat ziet het er echt heel goed uit, wat gleuven er in voor perspex of zoiets raampjes dubbelwandig uitgevoerd voor betere isolatie van de verwarmde kamer en met een paar uurtjes werk heb ik een hele mooie behuizing voor de printer.
Ik heb bij Ali een stel verwarmingselementen besteld, ik heb echt geen idee hoe veel elementen ik nodig heb, ze kosten nog geen Euro per stuk, maar er is niets te vinden over vermogen, je kunt een voedingsspanning kiezen (12, 24 of 110/230V) en een temperatuur. Ik heb 10 elementen van 230V en 120 graden gekozen, ik bepaal in de praktijk wel hoe veel elementen een goede opwarmtijd en temperatuur geven. Die 10 elementen heb ik ook gekozen om dan in de snelle verzend categorie te vallen, het verschil tussen 3 weken of 3 maanden levertijd.
Verder wil ik er nog wat LED strips in plaatsen voor het mooie en wil ik het bedienpaneel bereikbaar maken zonder de behuizing te moeten openen.
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door clements »

Op mijn werk hebben we een printer van 5k€ staan. Die geeft alleen maar ellende.
Heb pas op black friday een ender 3v2 aangeschaft. Na een uurtje monteren gewoon erg nette prints. Zit ook een behoorlijk grote community achter, je kan je er niet echt een buil aan vallen denk ik zo.
ASS-U-ME
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Ja zo sta ik er ook maar in, de ender 3 kopen en daar mee beginnen.
Kan beter eerst maar eens beginnen en dan zien we wel verder.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5398
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke 3d printer

Bericht door serum »

Rob52 schreef: 12 dec 2021 22:48
Mijn laatste printer is een TwoTrees Sapphire Plus. En die is in de basis prima maar je moet er zelf nog wel wat aan doen. Zo werkte de standaard firmware voor geen meter en heb ik die er meteen afgeknald en er Marlin opgezet. Ik heb veel reviews gekeken voordat ik hem (helaas te laat en met BTW) heb gekocht. Maar ik wist van tevoren dat ik tegen wat zaken waaronder de software aan zou lopen. Dus ik heb hem gekocht met die wetenschap en daardoor viel het uiteindelijk niet tegen.
Die heb ik nu ook sinds een half jaar, standaard moederbord voorzien van tmc2209's op x/y, z/e gebruiken 2208's, xy met sensorless homing en dmv klipper/bltouch doe ik de bed leveling voor beide motoren. gebruikte firmware is dus Klipper, (ik had hiervoor de eerste sapphire corexy voorzien van Marlin 2.0, klipper bevalt mij beter). Heb voor de plus een nieuw belt traject uitgewerkt en een andere X as voor gebruikt (2020 profiel dat ik nog had liggen), icm een sherpa mini en dragon V2 hotend.

Als je wilt ruiken aan een printer is die Ender 3 een prima machine. En er zijn zoveel upgrades voor te verzinnen dat ie binnen de kortste keren on par is met duurdere exemplaren.

Mocht het wat voor je zijn, ik heb hier een Two Trees Sapphire S Core XY over, voorzien van marlin 2.0, tmc2208 drivers, skr 1.3 moederbord, dual gear extruder. In de basis een goede printer.
Plaats reactie