Welke 3d printer

Moderator: Moderators

Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Serum bedankt voor je aanbod, heb gister avond de ender 3 v2 besteld.
Zullen nog wel wat vragen komen in dit topic als hij binnen is😀.
Als ik er maar plezier in vind is het voor mij al geslaagd .
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke 3d printer

Bericht door serum »

Blijft leuk speelgoed hoor. als je dat 'omgekeerde frezen' in actie ziet heeft het toch wel iets.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Ben benieuwd 👍
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Welke 3d printer

Bericht door hobbycnc23 »

Na mijn cnc portaal frees machine ga ik het 2D printen ook proberen.
Op de één na laatste cnc brabantdag heeft Bart mijn op MP gekochte Wanaho Duplicator i3 ( voor 50 euries) aan de praat gekregen.
Ik wil het gammele gedeelte upgraden en helaas is bij het demonteren de elektronica naar de maan gegaan.
hainjedaf heeft nog geprobeerd het geheel aan de praat te krijgen, maar dat is niet gelukt. Overigens vond ik die chinese print ook maar van slechte kwaliteit.
Hainjedaf heeft mij toen geadviseerd om Bigtreetech te kopen: De Bigtreetech SKR mini E3 v2.0 met de Touchscreen TFT 35-E3 v3.0. Deze laatste heb ik gekozen omdat dit scherm met wat kleine aanpassingen in de Wanaho kast past.

Inmiddels heb ik het mechanische deel af ( met profielen van Ben) en ben nu bezig met het elektrische deel.
Bij de bouw van de elektronica kast heb ik de “ blindklinkmoeren” gebruikt, reuze handig! Draadstang erin en met de popnageltang bevestigen.
Onderstaand wat foto’s
24080 24016 24083 24081 24082
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Welke 3d printer

Bericht door hobbycnc23 »

En bij het realiseren van de ventilatiegleuven in de el kast heb ik hele goede hulp gehad van Johan bij het invullen van de vele parameters van “ manufacturing”. In Fusion 360. Nogmaals hartelijk dank
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Welke 3d printer

Bericht door Rob52 »

Tonybryden schreef: 14 dec 2021 20:50 Ik heb contact gehad met de verkoper uit Oss en werd mij verteld dat de ender printers beter zijn dan de prusa.
Dat is dus een alles behalve objectief en eerlijk antwoord. Wiens brood men eet diens woord men spreekt lijkt het hier wel erg op. Het zijn beide prima printers, maar niet van vergelijkbare prijsklasse.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door Tonybryden »

Rob52 schreef: 15 dec 2021 16:35
Tonybryden schreef: 14 dec 2021 20:50 Ik heb contact gehad met de verkoper uit Oss en werd mij verteld dat de ender printers beter zijn dan de prusa.
Dat is dus een alles behalve objectief en eerlijk antwoord. Wiens brood men eet diens woord men spreekt lijkt het hier wel erg op. Het zijn beide prima printers, maar niet van vergelijkbare prijsklasse.
Helemaal mee eens.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Welke 3d printer

Bericht door benkr »

Dat de prijzen behoorlijk uit elkaar liggen is me bekend, maar wat de essentiële verschillen zijn niet.
Kan iemand hier duidelijkheid over geven, zijn die verschillen nu echt zo groot?
En waar zitten ze dan wel?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: Welke 3d printer

Bericht door Goudgele »

De Prusa's voordelen t.o.v. de Ender:
-Sneller
-Kunnen hogere temperaturen aan: dus meer keuze uit filament en warmt sneller op
-Hebben geweldig werkende auto/mesh bed leveling features. Ik heb de mijne al een jaar niet meer opnieuw hoeven kalibreren
-Zit boordevol safety features, al verwacht ik dat Creality daar inmiddels ook een slag in heeft gemaakt
-Sensorless homing
-Filament sensor
-Vooraf ingestelde print profielen zijn beschikbaar in Prusaslicer. Dus eentje kiezen en voila, het werkt perfect
-Opslaan van twee bed height offsets, zorgt dat je met een druk op de knop van printbed kan wisselen zonder te hoeven kalibreren wanneer je van materiaal wisselt (van PLA naa PETG bijvoorbeeld)

Ik denk dat ik nog wel even door kan gaan.

Ook ik ben begonnen met een standaard Ender 3 printer zo'n 5 jaar geleden. Heb sinds 1-1.5 jaar een Prusa I3MK3S+ en nog geen moment spijt van gehad. Maar om te beginnen, pak lekker een Ender en leer het 3d printen kennen. Misschien vind je het niks, maar dan heb je er geen buil aan gevallen.
Papaatje
Berichten: 448
Lid geworden op: 14 mei 2020 07:59
Locatie: Drachten

Re: Welke 3d printer

Bericht door Papaatje »

Misschien een beetje late reactie, maar ik heb een Creality CR-20.
Bevalt prima. :P

Groet Eric
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Welke 3d printer

Bericht door mjeuring »

Goudgele schreef: 16 dec 2021 08:18 Maar om te beginnen, pak lekker een Ender en leer het 3d printen kennen. Misschien vind je het niks, maar dan heb je er geen buil aan gevallen.
Oops, laat ik nu net een Prusa als mijn eerste 3d printer besteld hebben :lol: Maar wel als bouwpakket, heb ik tenminste nog het idee dat ik zelf iets gebouwd heb.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5414
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Welke 3d printer

Bericht door serum »

Eersteklas keuze consumenten 2018-2021. Prima aanschaf.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2466
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Welke 3d printer

Bericht door hainjedaf »

Prusa: de enige printer die het gegarandeerd binnen 10 minuten perfect doet.
Mits je de handleiding volgt en bij vragen even een chat start met de helpdesk.

Service: een snaartje dat door eigen toedoen binnen garantie knapte: binnen 48 uur koerier uit Praag op de stoep.
kosten 0 euro
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: Welke 3d printer

Bericht door bartL »

hainjedaf schreef: 16 dec 2021 14:47 Prusa: de enige printer die het gegarandeerd binnen 10 minuten perfect doet.
Binnen 10 minuten, na 3 avondjes bouwen :lol: (in mijn geval dan)
Plaats reactie