het skippen van routes

Bij vragen en moeilijkheden over het forum kunnen jullie die hier kwijt.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
jayden_rebel
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2021 13:19

het skippen van routes

Bericht door jayden_rebel »

hallo vandaag kwam ik erachter dat bij 1 van mijn projecten met houtbewerking mijn cnc snijder recht door sommige lijnen heen gaat die die net gegrafeerd heeft wij noemen het ook wel skippen van lijnen. ik weet echt niet hoe dit veroorzaakt zou kunnen worden. na wat meer testen gedaan te hebben bleef ik tegen het zelfde probleem aan lopen. zou dit misschien aan de frees kunnen liggen of misschien wel aan het hout. weet iemand misschien wat ik kan doen of eventueel een oplossing?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: het skippen van routes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Frees er uit gelopen en nu is Z2 opeens Z-1 geworden?
Stappenverlies op de Z-as is ook een mogelijkheid.
En waarschijnlijk zijn er nog wel wat oorzaken te verzinnen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: het skippen van routes

Bericht door Ballegooijen »

Misschien handig om te weten met wat voor machine dit gebeurd? Ook welke software en welk cam pakket? In de een cam pakket kun je vaak al zien wat er gaat gebeuren op de frees.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: het skippen van routes

Bericht door FreesKever »

Hoe ziet het er uit als je een simulatie draait van je CNC project?

Als het daar ook fout gaat, dan zijn een paar coordinaten in de CNC data niet goed.
jayden_rebel
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 dec 2021 13:19

Re: het skippen van routes

Bericht door jayden_rebel »

Ik zit zelf op Porteum en ik werk hier bij technasium aan een project/onderzoek waarbij ik moet uitvogelen hoe de Stepcraft 840 werkt. De software die ik gebruik is de UCCNC for STEPCRAFT. Maar we zijn de laatste tijd steeds vaker tegen dit probleem aan gelopen we denken zelf dat het iets is in de software, maar we weten het niet zeker. Maar we hebben echt meerdere test gedaan met verschillende soorten hout en hebben zelfs overwogen een nieuwe frees te kopen. Het eerste wat we dachten was dat er teveel weerstand word opgebouwd, maar bij onze laatste test zagen we op de plek waar het fout ging geen extra verandering op het hout dus we denken echt dat het in de software zit. Maar weten het niet zeker.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: het skippen van routes

Bericht door FreesKever »

Ik gebruik zelf bCNC om de vectoren van m'n CNC machine te bekijken.

bCNC kan rechtstreeks G-code inlezen.


Als je machine onderweg stappen verliest, dan is meestal een gedeelte van het werkstuk "verschoven" gefreesd tegenover de rest.

Je kunt de machine ook voor en na het frezen naar een vaste positie sturen. Als je dan (met b.v. een meetklok) verschillen meet, dan is er mechanisch iets fout.

Een mechanische fout hoeft niet aan de motoren (stappen verlies) te liggen. Het kan ook zijn dat een tandriem niet goed is aangespannen, of er een poeli of een koppeling los zit.

Ook b.v. een moer van een kogelomloop spindel die los zit kan elke keer wat verdraaien tussen Linksom en Rechtsom.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: het skippen van routes

Bericht door hugo stoutjesdijk »

jayden_rebel schreef: 17 dec 2021 10:56 Ik zit zelf op Porteum en ik werk hier bij technasium aan een project/onderzoek waarbij ik moet uitvogelen hoe de Stepcraft 840 werkt.
Nou, dat is dan toch geslaagd, het werkt niet optimaal is ook een uitkomst van het onderzoek. :lol:

Je zult toch echt betere informatie aan moeten leveren.
Hoe komt het freesprogramma in je besturing?
Hoe functioneert de besturing van die machine eigenlijk?
(eigen besturings hardware of vanuit de pc opgewekte pulsen via de parallelle poort, of via USB / Ethernet )
is er een mogelijkheid dat er regels wegvallen tijdens dit proces?

Hoe diep ben je eigenlijk aan het frezen, en wat gebeurt er nadat zo'n regel geskipt is, gaat het programma dan gewoon correct verder?

Dit zijn meerdere vragen, dus 1 antwoordt is niet voldoende.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie