smartphone als toerenteller

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

smartphone als toerenteller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik vraag me af of er appjes bestaan die op de smartphone als toerenteller gebruikt kunnen worden.
Max. toerental zal natuurlijk niet te hoog mogen zijn vanwege de camera snelheid.
Ik heb wel iets gevonden met een stroboscoop, dan moet je net zo lang bij regelen tot het klopt, dat werkt niet.
(als die iets slimmer is, door eerst een stilstaande foto te maken, en dat daarna de software zelf de stroboscoop bij regelt totdat het beeld weer klopt, zou misschien iets zijn, alleen niet tegen gekomen)
En ik heb iets gevonden speciaal voor verbrandingsmotoren, werkt op geluid.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door Portje »

Zoiets Hugo?


MiniTak laser tachometer for iPhone
Laatst gewijzigd door Portje op 17 dec 2021 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die dus niet, dan moet je zelf zoeken wanneer de stroboscoop met het beeld in sync loopt.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door Portje »

Matthias heeft er wat over te zeggen


Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hainjedaf »

er is er een voor draaitafels. 33 1/3 en 45 tpm
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

hainjedaf schreef: 17 dec 2021 20:25 er is er een voor draaitafels. 33 1/3 en 45 tpm
Die heb ik gezien, ga ik niet eens de moeite nemen voor een proefinstallatie,
ik neem aan dat dat ook gewoon een stroboscoop is. (vroeger zat er gewoon een geblokte ring op zo'n tafel, 50Hz en je licht doen de rest)

Het spectrum analyzer verhaal zou er wel eens het meest geschikt voor kunnen zijn, alleen weet ik nog niet hoe ik dat low-profile toe kan passen.
Als ik er een tooltje voor verzin kan het altijd wel, het zou alleen handig zijn als je met de telefoon 'even' kunt kijken.

Met een oppik spoeltje, magneetje op de as en een universeelmeter die frequentie meet of zo.
Of je koopt een reflectie toerenteller.....
https://www.hbm-machines.com/producten/ ... evEALw_wcB
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door Kars-cnc »

Die spectrum analyzer methode is wel grappig, je moet er wel een beetje waarzeggers mentaliteit voor hebben volgens mij maar als je een beetje weet waar het zit wordt dat wel gemakkelijker.

Zelf heb ik al jaren "Spectroid" van Carl Reinke op m'n telefoon staan. Die was mij destijds aangeraden als een hele goeie en gratis te downloaden uit de Playstore. Dat laatste gaf de doorslag 8)

Of hij echt zo goed is weet ik niet, ik heb hem slechts een paar keer gebruikt in de afgelopen paar jaar maar hij doet wat hij moet doen.

Als je je een paar weken wachten kunt veroorloven is dit misschien ook een optie:
https://www.aliexpress.com/item/3295283 ... 4c4ddhBIqa

Doet het in principe goed al zit de aflezing er ook wel eens een factor 2 naast. Dat komt misschien ook omdat ik de bijgeleverde reflecterende tape vaak niet gebruik maar gewoon een stukje ducktape op de as plak.

[Edit] ik zie nu dat jou link naar dezelfde toerenteller bij HBM wijst. Dan heb je hem wel sneller....
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door Firehunter »

Ik heb recent zo'n HBM digitale toerenteller gebruikt om het toerental van m'n freesmachine goed af te stellen. Met een beetje vervelend resultaat, het blijkt een 3000rpm ipv 4000rpm machine te zijn :shock:
Voor een betrouwbare meting is een stukje reflecterende tape wel aan te raden. En bij glimmende metalen assen niet haaks op de as meten, maar onder een hoek. Anders zorgt de reflectie van het metaal voor verkeerde metingen. Het stukje tape reflecteert wel in de juiste richting terug als je onder een hoek meet.

Voor extra controle heb ik de app Strobily gebruikt, dit is een stroboscoop app die het lampje van de camera op je telefoon gebruikt. Het is dan wel belangrijk dat de omgeving zo donker mogelijk is. Met omgevingslicht is het heel moeilijk te zien. Met één duimbeweging is de app best wel makkelijk te bedienen. Maar het is wel belangrijk om een idee te hebben van wat het toerental ongeveer moet zijn. Bij 200rpm bijvoorbeeld zie je ongeveer hetzelfde als bij 100rpm.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Firehunter schreef: 20 dec 2021 10:46 Ik heb recent zo'n HBM digitale toerenteller gebruikt om het toerental van m'n freesmachine goed af te stellen. Met een beetje vervelend resultaat, het blijkt een 3000rpm ipv 4000rpm machine te zijn :shock:
3 van de 4 cijfers kloppen, een score van 75% :lol:

Misschien hebben ze er een 60 Hz poelie set op gezet?

(motor poelie en aangedreven poelie verwisselen was bij oude Deckels standaard de ombouw naar 60Hz machines als ik me niet vergis)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Firehunter
Donateur
Berichten: 340
Lid geworden op: 30 aug 2012 20:03
Locatie: Oost-Groningen
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door Firehunter »

hugo stoutjesdijk schreef: 20 dec 2021 13:17 Misschien hebben ze er een 60 Hz poelie set op gezet?

Nee de kop van de machine bleek een andere tandwiel verhouding te hebben. Hij heeft een 3000rpm servomotor. Deze gaat met aandrijfriem * 1,55. Volgens de specificaties zou de kop een ratio van 1,16 hebben, maar dit bleek ook 1,55 te zijn.
3000*1,55/1,16 = 4008rpm
3000*1,55/1,55 = 3000rpm

Heeft me flink wat uren gekost om daar achter te komen.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door spinningwheels »

Hugo,
Ben jij ook al zo modern en aan een smartphone? Zo,n ding is voor de jeugd toch?
een telefoon gebruik je om te mee te telefoneren, toeren meten doe je met een toerenteller.
In theorie kan ik praktisch alles
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hugo stoutjesdijk »

spinningwheels schreef: 22 dec 2021 03:15 Hugo,
Ben jij ook al zo modern en aan een smartphone? Zo,n ding is voor de jeugd toch?
een telefoon gebruik je om te mee te telefoneren, toeren meten doe je met een toerenteller.
Ook bedankt, :lol:
zolang ik nog geen kleinkinderen heb blijf ik jong. (hoop ik :mrgreen: )

Ik vraag me wel eens af waarom ik een telefoon abonnement heb, aantal belminuten tov ander werk op die mobiele zak-computer is minimaal.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: smartphone als toerenteller

Bericht door hainjedaf »

hugo stoutjesdijk schreef: 22 dec 2021 10:29
Ik vraag me wel eens af waarom ik een telefoon abonnement heb, aantal belminuten tov ander werk op die mobiele zak-computer is minimaal.
[/quote]

Dan neem je toch prepaid of gewoon kleinste abo wat beschikbaar is?
Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Plaats reactie