Wel of geen eindstops?

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6322
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door Kjelt »

Rob52 schreef: 18 dec 2021 11:44 Kijk maar eens in Marlin, de meest gebruikte firmware, daarin worden het allemaal endswitches genoemd gebruikt om te homen.
Het zijn IMO twee verschillende functies.

Home switches om het machine punt te bepalen, dus de exacte lokatie op je machine coordinaten stelsel en dat hoeft dus niet 0,0,0 te zijn.

End of Limit switches : safety. Het uiterlijke mechanische einde van je machine waarbij zonder deze switches je het gevaar loopt dat de machine tijdens beweging tegen de mechanische einde aanloopt en je assen krom / scheef komen te staan en meer schade kan optreden.


Als je deze combineert wat op zich kan dan heb je nog steeds wel het veiligheids probleem zeker tijdens snelle moves naar het homepunt of tijdens homen dat je de snelheid flink moet beperken en je het home moment kiest op het moment van inschakelen.

Kijk ook eens bij de professionele machines naar deze schakelaars en sensoren. Dan zie je dat de veiligheidsschakelaars vaak zeer zwaar uitgerust zijn om 230VAC paar ampere te kunnen schakelen maar relatief onnauwkeurig (denk 0.2 mm) en dat de home sensoren inductief/capacitief zeer hoge herhaalnauwkeurigheid hebben (denk 0.01mm of beter)
Gebruikersavatar
Rob52
Berichten: 104
Lid geworden op: 13 nov 2021 12:24

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door Rob52 »

Het is helemaal duidelijk. En natuurlijk, als je fail safe wilt gaan dan moet een sensor niet meteen je beveiliging zijn. Een beveiliging dient te allen tijde gescheiden te zijn van het regelsysteem. Al gebeurt dat in de praktijk niet altijd. Ik probeer het 3D-printen en cnc gescheiden te zien, maar aangezien er toch wel aardige overeenkomsten zijn ga je toch vergelijken. Wat dan weer tot verkeerde aannames of verwarring kan leiden. Maar hier ben ik in ieder geval uit. Waarvoor dank.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1765
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door Kars-cnc »

Op mijn portaalfrees, met toch echt wel een serieuze massa in beweging, heb ik geen eindschakelaars. Na de discussie in:
https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f=9&t=19608 heb ik besloten ze vooralsnog niet te plaatsen en daar heb ik geen spijt van. Ze gaan er ook niet meer komen.

De standard procedure is inderdaad na aan zetten eerst homen en dan zorgt de software dat een en ander netjes binnen de grenzen blijft. Wel heb ik rubber aanslag stroken gemonteerd om de klap op te vangen als het mis gaat en dat werkt uitstekend. Ik heb de Eding software wel eens zo in de war gebracht dat de soft-limits niet meer werkten. Hij loopt dan gewoon in de aanslag en meldt dat met "Drive error". Dan weet ik dat ik opnieuw moet homen :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik begrijp ook nooit dat je bij Mach3 die softlimits gewoon in het hoofdmenu aan en uit kunt zetten. :shock:
(lijkt me toch meer iets voor in een setup menu)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5411
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door serum »

hugo stoutjesdijk schreef: 18 dec 2021 13:46 Ik begrijp ook nooit dat je bij Mach3 die softlimits gewoon in het hoofdmenu aan en uit kunt zetten. :shock:
(lijkt me toch meer iets voor in een setup menu)
Is ook niet waar ik die instelling zou zoeken. Eerder ergens verstopt in een bestandje nog dan in een setup..
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13518
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Wel of geen eindstops?

Bericht door Arie Kabaalstra »

een "eindschakelaar" kan prima een homeschakelaar zijn, hoeft niet, maar kan wel..

ik heb 15 jaar geleden een CNC machine gebouwd, de Beagle, en die heeft tot de dag van vandaag nog geen eindschakelaars, noch home schakelaars.. dat gaat echt wel een keer gebeuren, maar pas als ik er een nieuwe spindel met gereedschapwisselaar op ga zetten.. want dan komen er nog een paar schakelaars bij voor de ATC (gereedschapswisselaar).

Ik werk ook al zo'n 15 jaar met EdingCNC, en ik heb me de gewoonte aangeleerd om aan het eind van een sessie mijn machine op het nulpunt te zetten ( mijn Machine X0, Y0, Z0 vallen samen met het referentiepunt, maar ik kan in de x nog een stukje verder naar X- )
zolang mijn steppers niet slippen, blijft alles goed staan.. en ik heb vaak genoeg klussen waar de tolerantievelden kleiner zijn dan 0.05 mm

het hangt een beetje van je gebruikte besturing af hoe en wat.. bij sommigen moeten de referentieschakelaars en de eindschakelaars verschillende schakelaars zijn, bij andere weer niet...
Ik zeg altijd, als je aparte eindschakelaars hebt, en je raakt die tijdens het freeswerk, dan is er sowieso iets goed mis.. dan is je werk al naar de eeuwige schrootvelden..

Dus.. eindstops?.. ik ga ze er niet op zetten.. Referentieschakelaars?.. die wel..
op mijn draaibankje ( de kleine , een EMCO Compact 5 CNC ) zitten ze ook (nog) niet.. ik heb echter wel een slimme positie gevonden voor de Z-as schakelaar, die kan ik in het frame schroeven onder de losse kop (aan het eind van het bed.. daar kan dan ook een beschermplaatje overheen, en dat scheelt weer met schoonmaken.
Voor de X-as zal ik er mogelijk een in mijn slede kunnen boren, daar moet ik nog even naar kijken.

Wat ook een optie kan zijn.. Closed-Loop Steppers monteren.. zodra er slip optreed, slaan de drivers in Error.. en weet je dat je opnieuw moet homen.. daar grijpen de drivers dus al in voor je uit je normale machinebereik kunt lopen.. datzelfde kun je ook doen als je Linux CNC gebruikt in combinatie met glaslinealen of rotary encoders.
Plaats reactie