Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Arcss
Berichten: 28
Lid geworden op: 21 okt 2021 23:01

Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door Arcss »

Ik blijf worstelen met mijn cnc-idee.
Een machine heb ik (nog) niet.
Op school zat ik in de richting bouw en leerde vlot werken met autocad (eerst 97, vervolgens 2000lt, ...), dit waren enkel 2d-tekeningen van grondplannen, gevelaanzichten, ... als we 3d wilden gebeurde dit gewoon onder een hoek van 30°. Door die autocadachtergrond dacht ik dat ik snel vertrokken zou zijn met cnc ... helaas :roll: .

De laatste dagen heb ik al met verschillende programma's geëxperimenteerd en ben tot de conclusie gekomen dat ik het momenteel gratis wil houden en blijven hangen ben bij Freecad.
Mijn hoofd zit vol ideeën wat ik wil, en telkens komt het er eigenlijk op neer dat ik vormen uit mdf- en multiplexplaten wil halen.

Ik heb uren geprobeerd (samen met de kindjes rond mij :shock: :uh: ) om gewoon een eenvoudig rechthoekje te tekenen om vervolgens de simulatie te doen om de vorm uit te snijden. Alles tevergeefs. Youtube staat vol met tutorials waar er al een taalbarrière is of de vormen te complex voor mijn toepassingen.

Daarom vroeg ik mij af als er iemand tijd/zin heeft om een screencapture te maken om een cirkel/rechthoek van bv 10cm uit te frezen uit een plaat van bv 400x500x12mm (met simulatie). Er moet geen tekst en uitleg bij, ik zou al tevreden zijn dat ik de acties zie en daarop kan verder bouwen.

Mijn dank is groot :-)
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door hfjbuis »

Ik ben vorige maand begonnen met freecad. Het 3D tekenen gaat inmiddels relatief gemakkelijk. De ontwerpen doe ik 3D printen. Dat is voor mij de tussenstap naar het frezen. Tot zover kan ik je helpen.
Het maken van toolpaden en een simulatie draaien, daar ben ik nog niet aan toe. Daarvoor moet eerst de CNC router worden gebouwd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door Oscar f1 »

Ik den dat je van deze veel kunt leren

hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door hfjbuis »

Een Youtube video voor het frezen van een eenvoudig model: https://www.youtube.com/watch?v=XmztmKijHwM
There are only 2 limits, the sky and your imagination
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door FreesKever »

FreeCAD is vooral een tekenprogramma.
Er zit wel een "path workbench" in en die kan coorinaten voor een CNC machine genereren maar ik weet niet precies wat de staat is van dat onderdeel.

FreeCAD is nu bij versie 0.19 (of 0.20) en versie 1.0 wordt normaliter als eerste stabiele versie geschikt voor "normaal" gebruik gezien.
Ik gebruik zelf ook FreeCAD, en kan er aardig mee overweg, maar ik gebruik maar een klein gedeelte van FreeCAD. Ik durf niet goed daarbuiten te komen omdat daar best veel dingen zitten die niet helemaal goed werken, of af en toe kapot gaan.

Als alternatief misschien eens naar "bCNC" kijken.
Dit is geen tekenprogramma, maar het is een programma om rechtstreeks een CNC machine (gebaseeerd op GRBL) aan te sturen.
Er zitten wel een antal bewerkingsfunkties in.
Je kunt b.v. een tekening in .SVG of in .DXF formaat laden, dan een offset toevoegen om een kontour buiten de originele maten te creeren, zodat je frees langs de originele lijn gaat. Ook kan het "tabs" toevoegen en wat andere zaken zoals vectors sorteren om freestijd te verkorten.

Ook kun je "simuleren" met bCNC, maar dit heb ik alleen met hardware gedaan.
Ik heb mijn CNC machine zo gebouwd, dat als ik de noodstop indruk de spindel en de stappenmotoren worden afgekoppeld, maar de microcontroller daar niets van merkt. bCNC en GRBL gaan dus rustig door. Je kunt een microcontroller bordje met GRBL aan bCNC hangen, maar dan wel rekening houden met de eindschakelaars. Die ingangen moet je normaliter met een draadje doorverbinden om de machine op gang te krijgen.

Inkscape heeft ook een paar CNC achtige plugins. Ik denk dat ze vooral voor snijplotters bedoeld zijn, maar ik heb me daar verder niet zo in verdiept.

Allemaal Open Source programma's die je "gratis" en vrij kunt gebruiken.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3077
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door hfjbuis »

Ik heb op basis van de video
hfjbuis schreef: 27 dec 2021 11:36 Een Youtube video voor het frezen van een eenvoudig model: https://www.youtube.com/watch?v=XmztmKijHwM
eens even met het genereren van tool paths gespeeld. De gegenereerde tool paths (gcodes) in UGS geladen en daarmee getest (zonder freesmachine). Het lijkt te werken, alleen de toolchange wordt genegeert (door de postprocessor). De Post Processor voor GRBL zit er bij, is een py programma en kan aangepast worden. Dat krijg ik t.z.t. wel werkend met de andere post processors als voorbeeld. De tool paths per tool genereren, gaat natuurlijk ook.

In freecad zit ook een simulatie en ook die lijkt te werken. Alleen het bij het frezen van een chamfer met een V-bit, gaat het nog fout bij mij. Daar moet ik (t.z.t.) wat aandacht aan geven.
Hoe het ook zij, probeer eens op basis van de video hoe ver je met freecad komt.

Ik dacht dat estlecam ook een soort ingebouwde CAD/CAM had waarmee je tekeningen kunt maken en tool paths kunt genereren.

p.s. ik geloof dat freecad al 8 jaar met versie 0.xx werkt. Het is een programma in ontwikkeling waar echt serieus tijd in gaat zitten om er mee te leren werken. Nu denk ik dat je Fusion360 ook niet in een avond leert.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
Oscar f1
Berichten: 572
Lid geworden op: 29 jan 2009 22:58
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door Oscar f1 »

FreesKever schreef: 27 dec 2021 19:23 FreeCAD is vooral een tekenprogramma.
Er zit wel een "path workbench" in en die kan coorinaten voor een CNC machine genereren maar ik weet niet precies wat de staat is van dat onderdeel.
Dat is een goed werkend onderdeel,
met een uitgebreide set tools.
.
freecad-tab.jpg
.
Keuze uit diverse postprocessors ( waaronder Mach 3 en 4 , Gbrl en linux cnc )
.
Freecad-preferences.jpg
.
Een beetje verstopt,
maar onmisbaar de "Paths Dressup"
freecad-dressup.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door Rocnc »

Dat is een goed werkend onderdeel,
met een uitgebreide set tools.
Helemaal mee eens! Er wordt heel actief ontwikkeld aan de Path Workbench en voor de meeste hobbyisten zal het meer dan voldoende mogelijkheden geven. En voor niets!
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
Palmerlivesteam
Berichten: 111
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door Palmerlivesteam »

Als je snel tot een resultaat wil komen dan 2D tekening als dxf laden in Estlcam. Dan gereedschapstabel vullen en de toolpaths aangeven. In Estlcam wordt het wel duidelijk. Eenvoudiger kan het haast niet. Estlcam heeft ook enkele filmpjes op zijn site staan.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V11
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Freecad: Tutorial voor iets eenvoudigs gevraagd

Bericht door FreesKever »

EstlCAM is voor mij simpelweg geen optie omdat het geen open source programma is. (Maar als je daar zelf anders over denkt is dat natuurlijk ook goed).

De Path workbench in FreeCAD zal ik binnenkort eens verder naar kijken.
Ik ben zo'n 10 jaar geleden begonnen met gebruik van FreeCAD, en toen was er echt veel wat helemaal niet, of maar half werkte.
De laatste keer dat ik naar de Path Workbench keek was het duidelijk nog niet af, maar dat is alweer wat jaren geleden.
Ik merk dat ik een aversie heb ontwikkeld tegen het uitproberen van nieuwe dingen in FreeCAD. Vroeger te vaak m'n neus gestoten tegen dingen die niet goed werken, of die lijken te werken, en dan maanden later ineens weer kapot gaan. Voor het overgrote deel beperk ik mezelf tot platte schetsen teken, daar een pad van maken, en dan de onderdelen combineren tot een groot geheel.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind FreeCAD een mooi program. Maar soms verdwaal ik wat in de onderdelen die wel, of juist niet goed werken.
Ik merk wel dat er steeds meer is dat goed werkt in FreeCAD.
Plaats reactie