3D tekenen

Vragen die je boven niet kwijt kunt, kan je hier stellen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

3D tekenen

Bericht door kitman »

Voor mijn cad tekeningen gebruik ik Bobcam V21.
Voor 2D voldoet dit prima en eenvoudig in gebruik.
Ik kan hier ook 3D mee tekenen.
Nu bestaan er voor dit programma zeggens geen youtube filmpjes.
Ik ken dus niets van 3D tekenen.
Vraag, zijn alle/de meeste 3D teken programma's hetzelfde, ik bedoel, als je het ene kent ken je ook het andere.
Of misschien een beginners cursus.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 3D tekenen

Bericht door Goudgele »

Het komt in grote lijnen allemaal op hetzelfde neer hoor. Je moet alleen wegwijs worden waar de juiste knoppen te vinden zijn. Sommige benamingen voor bepaalde functies kunnen ook verschillen per programma.
Ik zou je doorverwijzen naar Fusion 360. Onder andere omdat het vrij makkelijk in gebruik is, CAD/CAM in 1 programma omvat en vooral omdat er talloze tutorials en cursussen te vinden zijn op youtube etc.
Als je totale beginner bent in het 3D gebeuren kan ik de beginner serie van Lars Christensen aanraden op youtube.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 3D tekenen

Bericht door keesfrees »

handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: 3D tekenen

Bericht door Goudgele »

Wat bedoel je met deze link te zeggen? Het is namelijk nog gewoon gratis...
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 3D tekenen

Bericht door keesfrees »

Ik deed dat even snel zonder bijgaand commentaar, ook omdat ik dat niet heb, ik heb er geen ervaring mee, alleen wat ik zo hoor en lees.
Zodoende wou ik een potentiële gebruiker even waarschuwen, meer niet.
Ik begin d'r niet aan, zoveel is zeker.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D tekenen

Bericht door hfjbuis »

Goudgele schreef: 27 dec 2021 22:05 Wat bedoel je met deze link te zeggen? Het is namelijk nog gewoon gratis...
Ik kan het op mijn computer toch echt niet meer installeren, 3 jaar geleden kon dat nog wel. Nu moet ik een versie aanschaffen en dat is jaarlijks best veel geld.

Als alternatief ben ik op freecad overgestapt. Dat is gratis en heeft daarmee een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Op basis van de verhalen en video's zou ik zeker fusion360 gebruiken als het voor mij voor altijd gratis zou zijn.

edit:
Ik heb nog eens gezocht en er is inderdaad nog een versie voor personal use te downloaden met wat beperkingen.
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
Laatst gewijzigd door hfjbuis op 28 dec 2021 00:52, 1 keer totaal gewijzigd.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: 3D tekenen

Bericht door XL500SZ »

Fusion is volgens mij nog gewoon gratis voor privé, zij het met een aantal behoorlijke beperkingen.

Gebruik het zelf zakelijk, kost iets van 350 per jaar, voor dat geld echt top, 3d modelleren en cam zijn erg goed voor dat geld. Bepaalde zaken zijn wel waardeloos frusterend, maargoed andere vergelijkbare parametrische 3d pakketten kosten en paar 1000 per jaar, en moet je de cam er nog los bij kopen. dus dat nemen we op de kop toe.

On topic, ken bobcam niet, Afgaande op de screenshots denk ik niet dat het vergelijkbaar is met fusion /solidworks/inventor etc.
Mischien komt een freecad of ptc cocreate tutorial meer overeen met die interface gok ik.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3090
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: 3D tekenen

Bericht door hfjbuis »

Ik heb nog eens gezocht en er is inderdaad nog een versie voor personal use te downloaden met wat beperkingen. Die krijg ik niet meer geïnstalleerd omdat de HD vol is. Daar kan ik wel wat aan doen.
https://www.autodesk.com/products/fusion-360/personal
There are only 2 limits, the sky and your imagination
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3D tekenen

Bericht door kitman »

Heb Fusion eens bekeken, je kan er veel mee, maar ook veel knopjes.
Ik heb ook in Bobcad V21 het 3D eens bekeken, werkt heel anders dan Fusion.
Kan je met een programma zoals sketchup ook nauwkeurig tekenen.
In de voorbeelden zie je vooral huizen en meubels.
Heb Freecad al eens bekeken, misschien eerst dat proberen, om er in te komen.
keesfrees
Berichten: 3118
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: 3D tekenen

Bericht door keesfrees »

kitman schreef: 30 dec 2021 09:33 Kan je met een programma zoals sketchup ook nauwkeurig tekenen.
Kort antwoord, het kan wel maar gebeurd zelden.
Althans, ik kreeg in de loop der tijd vele sketchup tekeningen, altijd veel werk om alles recht en mooi rond te maken, met een uitzondering, die was wel direct goed.
Maar hoe dat zat weet ik niet, misschien was het vanuit een ander programma in sketchup gezet ?
Een vreemd ding bij sketchup is dat het alleen maar lijntjes kent, een boog wordt benaderd met lijntjes.
Er is een methode om automatisch die boogjes er alsnog in te zetten, maar hoe dat weet ik niet,
Wie wel ?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: 3D tekenen

Bericht door Palmerlivesteam »

Misschien is het boek Fusion 360 van TEC/Cadcollege uit Nijmegen en dus in het Nederlands iets voor jouw:

https://www.cadcollege.nl/boeken/Boek_Fusion.htm

Op hun site staan de oefeningen uit het boek als filmpje weergegeven dus je kunt altijd precies zien waar je de fout in gaat!

Het begint bij de basis, en je kunt dus zelf kiezen hoe ver je wil gaan.
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Palmerlivesteam
Berichten: 112
Lid geworden op: 11 jan 2019 20:21
Locatie: Limburg Zuid

Re: 3D tekenen

Bericht door Palmerlivesteam »

De Duitse fabrikant Stepcraft heeft ook nog een Duits en Engels boek waarin het gehele proces van CAD en CAM in Fusion360 wordt beschreven. Als voorbeeld wordt een houten wagentje gefreesd.

https://shop.stepcraft-systems.com/the- ... workbook_1 Engels

https://shop.stepcraft-systems.com/the- ... c-workbook Duits
EdingCNC 720
Autocad 2D sinds versie 9 (1989), voor thuis: CMS Intellicad V12
Gebruikersavatar
kitman
Donateur
Berichten: 890
Lid geworden op: 09 jun 2007 21:38
Locatie: peer
Contacteer:

Re: 3D tekenen

Bericht door kitman »

Nederlands is toch iets gemakkelijker.
Spijtig dat het niet digitaal is, al jaren geen boek meer in handen gehad.
XL500SZ
Berichten: 155
Lid geworden op: 25 sep 2017 09:54
Locatie: Grunn'

Re: 3D tekenen

Bericht door XL500SZ »

keesfrees schreef: 30 dec 2021 13:57
kitman schreef: 30 dec 2021 09:33 Kan je met een programma zoals sketchup ook nauwkeurig tekenen.
Kort antwoord, het kan wel maar gebeurd zelden.
Althans, ik kreeg in de loop der tijd vele sketchup tekeningen, altijd veel werk om alles recht en mooi rond te maken, met een uitzondering, die was wel direct goed.
Maar hoe dat zat weet ik niet, misschien was het vanuit een ander programma in sketchup gezet ?
Een vreemd ding bij sketchup is dat het alleen maar lijntjes kent, een boog wordt benaderd met lijntjes.
Er is een methode om automatisch die boogjes er alsnog in te zetten, maar hoe dat weet ik niet,
Wie wel ?
Sketchup is een surface modeler, de bekende cad software (solidworks, fusion etc) zijn van oorsprong solid modelers.

Daar bovenop is sketchup ook nog eens een polygonal, dus inderdaad allemaal opgebouwd uit rechte lijnen / vlakken.

Sommige mensen kunnen er goed mee overweg, zelf vind ik het voor nauwkeurig werk waardeloos.
Plaats reactie