Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Hier kunnen de echte profs onderons praten over besturingen die gebruikt worden in de industrie bijv; Fanuc, Fagor, Siemens, Mitsubishi, heidenhain besturingen

Moderator: Moderators

prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

Ik heb een Bridgeport Interact freesbank met Heidenhain TNC150B besturing.
Gisteren kreeg ik na het opstarten opeens een bibberende Z-as die ik overigens wel 'gewoon' kon laten bewegen.
Dan was hij even stil en begon daarna opeens weer te bibberen. Tussendoor kon ik wel gewoon wat klein freeswerk doen.

Toen ik de machine daarna (half uur later) weer opnieuw opgestart kreeg ik de melding 'Gross Position Error A' bovenin het beeldscherm.
Machine uitgeschakeld om de fout op te zoeken in de manual die ik heb maar kon zo direkt niks vinden.

Als ik nu de machine weer opstart dan komt ik niet meer door de fase van Z, Y en X assen synchroniseren heen.
Normaal gesproken moet ik de machine op elke as zijn grenswaarden laten opzoeken. Dat gaat via 'Power Enable' indrukken en daarna per as met de knop 'Cycle Start' de as zijn grenswaarde op laten zoeken.

Na het indrukken van de 'Power Enable' knop gaat hij nu niet verder en kan ik ook niks per as doen. Alsof hij in een soort wachtstand zit ?
Ik vermoed zelf dat er iets met de Z-as positie sensor is gezien het bibberen wat vooraf ging en hij nu ook niet wil starten met de Z-as synchronisatie.
Verder heb ik geen foutmeldingen (meer) op het scherm.

Weet iemand waar ik moet gaan beginnen met zoeken ?
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Ik zou als eerste in de voeding gaan zoeken

Bericht door benkr »

Ik zou als eerste in de voeding gaan zoeken, maar dat is meer gevoel dan logica.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door rien1959 »

Schakel alles uit en koppel de machine af van het net (230/400) Zoek de achterkant van de besturing op. Zoek de selectieschakelaar van de netspanning en kijk waar hij op staat. Waarschijnlijk 220 Volt ? Zet hem op 240 Volt en probeer op te starten. Grote kans dat het probleem weg is.
prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

Ik ben nogmaals in de servicemanual gedoken en de schemas nagekeken en kom (zeer waarschijnlijk) op een 'getripte' feedrelais beveiliging die ik handmatig moet resetten. Morgen maar eens met de multimeter in de hand eea nakijken.

@Rien: de freesbank is aangesloten op 3-fase 400V (zonder nul) en de relais worden allemaal via een 110VAC trafo gestuurd. Die doet het wel, anders zou de cycle start het ook niet doen en die doet het wel cq licht wel op en het relais houdt ook vast.
Verder zit er alleen nog een 24VDC circuit in.
Wat jij beschrijft kan dat effect hebben op het bibberen van de Z-as of is dat een kwestie van vervuilde encoder oid ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Jij hebt waarschijnlijk DC servo motoren, als de feedback van de tacho niet zuiver is, krijgt die servoversterker verkeerde snelheidsinformatie.
In dat geval: sowieso de tacho schoonmaken. Meestal 4 koolborstels. Voorzichtig de collector oppoetsen met schotchbrite of schuurpapier 1000 of zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 637
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door rien1959 »

Controleer nou gewoon de ingangsspanning van de TNC. Het is echt van belang dat de spanning niet te hoog is anders grijpen de beveiligingen in de voeding in. Je krijgt dan geen foutmelding maar alles blijft stil staan. Ik waarschuw geen derde keer .....
prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

Het goede nieuws is dat hij het weer doet :)
Het slechte nieuws is dat ik niet weet wat het was :-(

Even dacht ik dat het nivo in de smeeroliepot te laag kon zijn maar dat bleek niet zo.
Volgende mogelijkheid was dat de overstroombeveiliging ingeschakeld was maar daar zag ik zo niks aan.
Er zit een resetknopje op maar dat was niet uit, voor de zekerheid toch maar op gedrukt maar er werd niks gereset. Voelde ook niet echt of ik iets in kon drukken. Daarna machine van spanning voorzien om te gaan meten maar toen deed hij het opeens weer....

Ik ben wel door Rien zijn opmerking verder gaan zoeken maar kan niks vinden wat ik van 220V evt naar 240V kan omzetten.
Het barst hier van de zonnepanelen in mijn omgeving en ik meet regelmatig 258V op de L1 en soms op de L2. Kan me voorstellen dat dit ook wel iets zou kunnen doen op de ouderwetse trafos die van de ouderwetse primaire 220V naar een secundaire 110V of 24V moeten. Dat wordt dan ook een hogere secundaire spanning dus ik snap waar je heen wil Rien maar wat ik er mee of tegen kan doen ?
Ik zal de komende dagen ook even blijven meten bij verschillende/hogere L1 en L2. Gisteren was er niks aan de hand.
JanF
Berichten: 49
Lid geworden op: 06 jan 2016 14:34
Locatie: Ryptsjerk

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door JanF »

Ik heb ook een bridgeport maar met een tnc 145.
De bewuste 240 selector zit in de kast waar de besturing/monitor in zit.
Ik heb zo nu en dan ook een gross error. Zeer irritant maar bij mij is het met opnieuw opstarten wel weg.
Later kreeg het probleem dat de machine "uit" slaat al je de hoofdspil aanzet. kun je weer opnieuw homen.
Ik heb toen de spanning met een aparte voedingskabel direct op een 220/240 contact doos aangesloten en de selector van 110 naar 220/240 gezet.
Zowel 220 al 240 geprobeerd. De uitval problemen zijn toen een hele tijd weg gebleven maar kwamen later langzaam terug.
Ook de Gross error komt weer wat vaker terug dus ik denk dat de elektronica het zo langzamerhand gaat begeven.
prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

Ik heb nog/weer in de schema's zitten kijken en de trafos T1 en T2 hebben zowel een 420V aansluiting en een 460V aansluiting. Nu wordt de 420V aansluiting gebruikt tussen L1 en L2 dus er is wel een mogelijkheid om die naar de 460V te verplaatsen mocht dat nodig zijn.
De T1 wordt gebruikt om er een 110V en een 24V van te maken en de T2 gaat naar de de 3 servoregelaars.
Voor zover ik kan zien wordt de TNC150 enkel gevoed vanuit de T1 via de 24V DC gelijkrichter en wordt het beeldscherm via de 110V gevoed.

@JanF: heb jij een oorzaak voor de Gross error kunnen vinden want de manuals geven niet echt een duidelijke oorzaak ? Lijkt meer een soort algemene foutmelding als een van de tachosensoren af gaat wijken van de te verwachten waarde. Dat de electronica na 36 jaar een keer problemen gaat geven zou natuurlijk goed kunnen. Ik vind de oude bediening wel prima dus wil ook niet zo snel gaan retrofitten naar Mach3 oid.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Als je het hebt over "Gross Positioning Error" , dat is ook niet eenduidig aan te wijzen waardoor het komt.
Dat is een constatering van de besturing, en gaat over de gehele servo lus. (CNC stuursignaal, versterker, motor, tacho, meetsysteem en terug de CNC in)
De besturing wil een bepaalde snelheid, geeft een analoge waarde uit voor de servo, maar komt die analoge waarde overeen met de snelheid die de servo uitvoert, en waarom niet, allemaal analoog en 30+ jaren oud, dus er kan wel es wat verlopen zijn, voedingen, oude condensatoren....

Te zwaar lopen van de geleidingen, (koudere werkplaats)
meetsysteem,
tacho,
afregelen servo (offset, versterking, )

Als die error te groot wordt, krijg je de besturing waarschijnlijk ook niet opgestart.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12031
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

https://www.practicalmachinist.com/vb/d ... 55-172499/

Iets meer verklaring over de achtergrond van die foutmelding.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

hugo stoutjesdijk schreef: 03 jan 2022 13:31 Als je het hebt over "Gross Positioning Error" , dat is ook niet eenduidig aan te wijzen waardoor het komt.
Dat is een constatering van de besturing, en gaat over de gehele servo lus. (CNC stuursignaal, versterker, motor, tacho, meetsysteem en terug de CNC in)
De besturing wil een bepaalde snelheid, geeft een analoge waarde uit voor de servo, maar komt die analoge waarde overeen met de snelheid die de servo uitvoert, en waarom niet, allemaal analoog en 30+ jaren oud, dus er kan wel es wat verlopen zijn, voedingen, oude condensatoren....

Te zwaar lopen van de geleidingen, (koudere werkplaats)
meetsysteem,
tacho,
afregelen servo (offset, versterking, )

Als die error te groot wordt, krijg je de besturing waarschijnlijk ook niet opgestart.
Duidelijk verhaal Hugo, ik dacht al dat het zoiets was/is. Gek genoeg heb ik nu de machine een aantal keren opgestart en is er niks aan de hand. De temperatuur in de werkplaats is redelijk constant, behalve een poetsdoekje er overheen heb ik er niks aan veranderd. Maar misschien is dat het wel, heeft zon oud beestje gewoon wat meer TLC nodig zo nu en dan :-)

Ik heb in de service manual allerlei afstel procedures en trimweerstanden gevonden die bij het vervangen van printen of motoren nagelopen moeten worden. Kan nooit kwaad om dat maar eens te gaan doen en alles nalopen en controleren en indien nodig trimmen.
Toen ik hem zon 6 jaar geleden kocht waren er wat condensatoren geklapt en weerstanden verbrand dus die heb ik zoiezo in reserve liggen. Verder is het allemaal 'standaard' techniek. Alleen de werking van de TNC is spannend hoe lang dat goed blijft, misschien eens voorzichtig op zoek gaan naar een reserve TNC150 voor het geval dat...
prensel
Berichten: 129
Lid geworden op: 08 jul 2011 14:44
Contacteer:

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door prensel »

rien1959 schreef: 02 jan 2022 12:52 Controleer nou gewoon de ingangsspanning van de TNC. Het is echt van belang dat de spanning niet te hoog is anders grijpen de beveiligingen in de voeding in. Je krijgt dan geen foutmelding maar alles blijft stil staan. Ik waarschuw geen derde keer .....
Nu een paar keer gemeten Rien en ik kom op 116V - 118V maar dat is nog niet bij volle zon gemeten.
De knop achterop de TNC staat (al) op 120V dus dat lijk mij prima tot zover.
kees van oosten
Berichten: 25
Lid geworden op: 17 dec 2011 16:41

Re: Heidenhain TNC150B start niet meer op/door ?

Bericht door kees van oosten »

hugo heeft gelijk!

de servo versterkers nalopen en misschien de tacho's schoonmaken.

je kan ook het een en ander via de parameters proberen. Deze controllers hebben nog geen PID regelaars in zich maar de hebben een KV factor waarmee je de overshoot kan beperken. deze factoren kan je via de parameters aanpassen.. (zie bijgevoegde afbeelding)

waar je ook nog mogelijk naar zou kunnen kijken is het signaal van de glaslineaal. (hier zit een gloeilampje in) als deze (door veroudering) minder licht geeft. zal de besturing de positie ook niet meer 100% onder controle hebben.

succes er mee!!!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie