Snelwisselhouder identificeren

Stel je vragen hier over draaibanken en cnc

Moderator: Moderators

xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Snelwisselhouder identificeren

Bericht door xander janssen »

Beste,

Op mijn Denford Orac zit een snelwisselhouder type "Multifix".

Helaas zitten er "maar" 4 schuitjes bij en graag zou ik er meer willen hebben. Nu heb ik wat rond gezocht op fora en www en lees dat er veel "klonen" zijn die vrijwel niet onderling uitwisselbaar zijn. Ook zie ik dat op de verschillende ORAC's verschillende snelwisselhouders (lijken) te zitten, dus van de info op de specsheet van Denford durf ik ook niet af te gaan.

Volgens de handleiding zit er een Hahn & Kolb houder op met type AaD 1250 op. Deze kosten ruim E70 excl BTW / stuk, dus om daar zomaar een aantal van te bestellen a bijna E100 incl BTW vind ik wat riskant.

https://www.hahn-kolb.de/All-categories ... en/US/EUR/

Vraag is nu: is er een mogelijkheid om dit systeem te identificeren zdd ik extra schuitjes kan kopen. Of is dat bij voorbaad een (vrijwel) kansloze zoektocht en kan ik beter een volledig nieuwe met meer schuitjes kopen?

Groet,

Xander
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Caesar »

Volgens mij is multifix juist wel redelijk uitwisselbaar, maar pin me er niet op vast.

Formaten verschillen wel, dus je moet even uitzoeken welke maat je huidige schuitje is en op basis van die maten uitzoeken welke je hebt.

AaD suggereerdt AA, wat dus redelijk klein is? Ik zelf heb een E formaat van Pewe tools. d.w.z. de toolpost is origineel, maar alle schuitjes van hun. Ik ben dik tevreden. Als je toch E formaat hebt, wil ik je er best een lenen om te kijken of het past en bevalt.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Hessel Oosten »

Xander,

Inderdaad m.i. wel een probleem.

Ik heb ze van Wabeco (44 E)
Na een jaar wachten had HBM ze laatst ook weer (29 E) en meteen een aantal besteld .
Met de ribbels pasten ze prima, maar bij het aanspannen van de handel kwam het probleem:
Normaal zit ie na ong. 20-30 graden vast, maar hier ging de handel tot 90 graden en zat dan nog goed niet vast en vervolgens kwam de overgang naar weer los.

Mocht ze zonder probleem terug sturen, dat wel.

Passen en .. aanspannen lijkt de enige zekerheid als je 2 klonen door elkaar heen koopt.

Hessel
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door assink »

Jup.. wabeco Paulimot is wel 1 van de goedkoopste, maar niet maatvast zoals ik veel op de duitse fora lees.
Axa, pewe hahn&kolb wel. HBM schijnt ook niet zo best te zijn met de multifix klonen.

Correctie, in plaats van wabeco bedoel ik paulimot!
Laatst gewijzigd door assink op 10 jan 2022 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Hessel Oosten »

Hallo Assink,

Ik kom op de Wabeco "Multifix" (bij 3 houders gemeten) op een herhalings-nauwkeurigheid (glaslineaal DRO) varierend van 0.00 tot 0.02 mm.
Dat is met een plat beiteluiteinde in de houder tegen een plat stuk staal in de klauw.
Voor mij persoonlijk wel goed genoeg.

Lastig is daarbij natuurlijk dat de meetdruk op deze manier niet is gestandaardiseerd, zoals bij gebruik van een meetinstrumentje, maar ik heb bij het positioneren m'n de ogen -niet- op de DRO gericht. Misschien is mijn meetmethode zo niet subtiel genoeg.

Misschien speelt "nieuwigheid" van houders en/of snelwisselaars ook nog een rol. De hele chique echte Multifixen hebben al geslepen ribbels en dat is bij de klonen bij mijn weten niet zo. Als die ribbels een tijdje in gebruik zijn zou het me niet verbazen als e.e.a. nog wat makkelijker gaat glijden.

Kun je please nog eens even de links geven van de (kennelijk vele) fora waar dat stond ?
Ben wel benieuwd, om dat eens even na te lezen omdat het contrast met wat ik meet en de bevindingen daar, kennelijk erg groot is.

Dank,

Hessel
Gebruikersavatar
javanree
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mei 2011 12:16
Locatie: Renswoude
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door javanree »

Hessel Oosten schreef: 10 jan 2022 10:16 Misschien speelt "nieuwigheid" van houders en/of snelwisselaars ook nog een rol. De hele chique echte Multifixen hebben al geslepen ribbels en dat is bij de klonen bij mijn weten niet zo. Als die ribbels een tijdje in gebruik zijn zou het me niet verbazen als e.e.a. nog wat makkelijker gaat glijden.
oa CreateTool maakt 100% Multifix/AXA compatible houders welke ook geslepen zijn.
Heb een set reeds enkele jaren in gebruik naar volle tevredenheid. Set recent gekochte 'cheap Chinese' kloons paste in eerste instantie niet, na flink wat werk met een fijne rondvijl passen ze nu wel, maar bij lange na niet zo mooi als de CreateTool houders.
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door assink »

Hessel Oosten schreef: 10 jan 2022 10:16 Hallo Assink,

Ik kom op de Wabeco "Multifix" (bij 3 houders gemeten) op een herhalings-nauwkeurigheid (glaslineaal DRO) varierend van 0.00 tot 0.02 mm.
Dat is met een plat beiteluiteinde in de houder tegen een plat stuk staal in de klauw.
Voor mij persoonlijk wel goed genoeg.

Lastig is daarbij natuurlijk dat de meetdruk op deze manier niet is gestandaardiseerd, zoals bij gebruik van een meetinstrumentje, maar ik heb bij het positioneren m'n de ogen -niet- op de DRO gericht. Misschien is mijn meetmethode zo niet subtiel genoeg.

Misschien speelt "nieuwigheid" van houders en/of snelwisselaars ook nog een rol. De hele chique echte Multifixen hebben al geslepen ribbels en dat is bij de klonen bij mijn weten niet zo. Als die ribbels een tijdje in gebruik zijn zou het me niet verbazen als e.e.a. nog wat makkelijker gaat glijden.

Kun je please nog eens even de links geven van de (kennelijk vele) fora waar dat stond ?
Ben wel benieuwd, om dat eens even na te lezen omdat het contrast met wat ik meet en de bevindingen daar, kennelijk erg groot is.

Dank,

Hessel
Ik moet mij even corrigeren, ik haalde wabeco en paulimot door elkaar.
Heb zelf create tool, die werden overal goed beoordeeld. En destijds was de keuze niet zo groot als die nu is.
Hiervoor moet je even registreren:
http://www.cncecke.de/forum/showthread. ... x+paulimot

Komt er eigenlijk op neer dat de Paulimot multifix schuitjes op geen enkele andere houder passen.
Dit geld voor het type A dan, hoe het met de andere maten zitten weet ik niet.
Wil je het zeker weten, verkoop je de houder die er nu op zit inclusief schuitjes en koop je alles nieuw. Of je leent hier ergens een schuitje van een forumlid uit de buurt en past die.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door xander janssen »

Hessel Oosten schreef: 10 jan 2022 10:16 Ik kom op de Wabeco "Multifix" (bij 3 houders gemeten) op een herhalings-nauwkeurigheid (glaslineaal DRO) varierend van 0.00 tot 0.02 mm.
Dat is met een plat beiteluiteinde in de houder tegen een plat stuk staal in de klauw.
Voor mij persoonlijk wel goed genoeg.
Als ik met meetklok op zijkant en kopse kant herhaaldelijk meet (taster met vingers weg trekken) en tussendoor schuitje eruit haal meet ik een herhaal nauwkeurigheid van <0.01
20220110_184835.jpg
Als ik op "werkstuk" meet, zie ik dezelfde afwijking in DRO van EdingCNC.

Het "werkstuk" is een kogellager op een zuiver rondlopende pen met daarop wat streepjes. Joggen met stapjes van 0.01 totdat lager net stil staat geeft positie. Dit kan zowel in x- als in z-richting i.e. buitendiameter of zijkant van de lagerschaal aanraken. Door achterkant van lager aan te raken zijn ook boorbeitels te meten.

Hiermee kalibreer ik mijn beitels voor het meest gangbare werk. Als het echt nauwkeurig moet voor passingen doe ik altijd dat een snijproef omdat met lager er geen belasting en dus geen flexibiliteit van beitel, sledes en werkstuk meegenomen wordt.

20220110_184858.jpg
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Hessel Oosten »

Xander,

Yes !
Dit is leuk en -echt- nauwkeurig om het zo (!) te meten !
Thanks.

Hessel
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Leuk foefje met dat lager.. eh.. even verder denkend.. als je 't lagertje kan isoleren van de pen, dan zou je 't ook electrisch kunnen meten.. met een G38.1 dus.. dan kun je automatisch meten..

'k heb zelf zitten denken aan een Tastertje die ik in de spindel kan zetten, en daarmee meten.. voor lengtemeting kan dat heel veel tijd schelen.. en dan hoeft het maar een simpel plunjertje te zijn..

in de Pompenfabriek waar ik ooit werkte hadden ze ook één of ander electrisch ding.. die ging in de klauwplaat, en zodra je 'm raakte met de beitel ging er een Ledje aan in het ding, Offset Z 0, enter.. klaar.. volgende..
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Moet je voor de grap toch eens een meetklok op dat lager zetten, en een beetje heen en weer duwen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door Arie Kabaalstra »

Voor een eerste "indruk" zal het al snel voldoen, en zolang je werk niet ±0.01 hoeft te zijn.. zal het wel gaan denk ik..

zelf kalibreer ik doorgaans de diameters op een stukje "afval" van het zelfde materiaal, of op het werk zelf, als er genoeg "Vlees" op zit.

Omdat ik een Toolchanger op beide draaibanken heb, is de Z-offset van de gereedschapsschijf 0,
Dus als ik alles ga kalibreren dan zet ik een "peuk"materiaal in de klauwplaat, draai em handmatig vlak, zet G43 uit, en zet de werkstuk offset tegen de wisselaar plaat op 0
Meestal doe ik dat door er een toolbitje van 10x10 mm tussen te schuiven.. en de offset op 10 te zetten.. dan kan ik met dat zelfde toolbitje alle Z waarden op 10 kalibreren met datzelfde toolbitje.. (zelfs al zou ie 9.97 mm zijn..dan maakt dat nog niets uit.. de afwijking is voor alle tools hetzelfde..

Dan roep ik T1 op, vlak het werk opnieuw, en zet de werkstukoffset wederom op 0, of op een door mij gewenste waarde (als er op de Z nog een overmaat zit..

Diameter kalibratie is gewoon een kwestie van raken op een bekende diameter, of stukje draaien, en dan meten.. en die waarde ingeven..
Easy as 355/113 :lol:
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door xander janssen »

hugo stoutjesdijk schreef: 12 jan 2022 13:35 Moet je voor de grap toch eens een meetklok op dat lager zetten, en een beetje heen en weer duwen.
Die doet wel iets ja, vandaar ook voldoende voor mijn meest gangbare werk. Is m.i. iets nauwkeuriger dan beitel tegen werkstuk zetten met voelermaatje ertussen bewegen of met vergrootglas kijken wanneer er zich een aantekening begint te vormen. In iedergaval stuk sneller en makkelijker.

Als ik voor mijn Stirling- en verbrandings-motoren zuiver/cilinder passingen in gietijzer ga maken, die zonder zuigerveren en olie luchtdicht moeten zijn, dan voldoet dit inderdaad niet. Dan is het kwestie van voordraaien, meten en corrigeren en nadraaien. Daarmee krijg ik, na een korte inlooptijd met olie, zuigers die in een afgesloten cilinder blijven staan op de lucht die erin zit. Zodra die lucht weg kan, door inlaat/uitlaat klep te openen valt de zuiger onder zijn eigen gewicht uit de cilinder. Nameten op het werk last zien dat diameterverschil tussen zuiger en cilinder dan 10 a 15 micrometer is.

jgvanderveen
Berichten: 48
Lid geworden op: 05 mar 2013 22:10

Re: Snelwisselhouder identificeren

Bericht door jgvanderveen »

Er zijn mensen die een lager als kantentaster gebruiken. Je kunt dan de positiefout door speling op het lager aardig bepalen door met het lager bijvoorbeeld de bekende lengte van een eindmaat na te meten, (gemeten verschil in lengte = diameter lager - 2x meetfout, of zoiets 😉). Meetfout hangt dan ook nog wat af van met welke kracht het lager tegen de kant wordt gedrukt. Mijn ervaring is dat het heel aardig reproduceert.
Plaats reactie