Voeding serieel / parallel schakelen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Tolp2 »

Ik heb twee transformatoren + gelijkrichters parallel geschakeld voor de stappenmotoren (schema A). Ieder van de transformatoren levert 75 Volt.

Nu heb ik voor de aandrijving van de spindel 150 Volt DC nodig. Kan ik nu deze twee transformatoren in tegelijkertijd in serie schakelen (schema B). Hierbij heb ik de benodigde verbinding even met rood omcirkeld. Kan dit zo zonder de magische rook te laten ontsnappen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Kjelt »

Ik ga het even voor alle duidelijkheid uitsplitsen want je tekst komt niet overeen met je schema's.
Tolp2 schreef: 10 jan 2022 10:05 Ik heb twee transformatoren + gelijkrichters parallel geschakeld voor de stappenmotoren (schema A).
Nee in je schema heb je twee voedingen van 75V , VCC-1 gebruik je voor U1 en VCC-2 gebruik je voor U2.
Dat is NIET Parallel, parallel dan had je VCC-1 en VCC-2 en GND-1 en GND-2 met elkaar doorverbonden tot 1 VCC en 1 GND en deze aan U1 en U2 aangeboden. Groot verschil!
Nu heb ik voor de aandrijving van de spindel 150 Volt DC nodig. Kan ik nu deze twee transformatoren in tegelijkertijd in serie schakelen (schema B). Hierbij heb ik de benodigde verbinding even met rood omcirkeld. Kan dit zo zonder de magische rook te laten ontsnappen?
Als je je aan je schema houdt dan zou dit moeten kunnen alleen zitten er allerlei voorwaardes aan:
- de spanning zal wellicht niet stabiel zijn aangezien als U1 of U2 grote stromen gaat trekken dan zal deze 75V waarschijnlijk inzakken.
Alles afhankelijk van de stromen en de gebruikte condensatoren.

- Je moet erg goed opletten hoe je het bedraad, je hebt eigenlijk nu drie spanningen en drie GND's.
Als je bv zwarte draden gebruikt voor de GNDs moet je deze duidelijk labelen dat je ze niet per ongeluk aan elkaar hangt.
Je MAG dus de GNDs niet met elkaar doorverbinden.
Dus deze voeding mag je ook niet gebruiken voor bv je controllerkaart tenzij je precies weet wat je doet of als er een geisoleerde dc-dc converter op zit etc.
En als je motor drivers bv hun GND gebruiken voor het kastje/koellichaam dan moeten de drivers allemaal geisoleerd gemonteerd worden ten opzichte van elkaar. Oftewel je zult wat meer moeten meten om er zeker van te zijn dat er hier niet iets fout gaat.

Maar in theorie kan het wel. In de praktijk zou ik het niet doen maar misschien anderen hier wel, dus wacht hun reactie ook even af.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door DaBit »

Zoals jij het tekent in je bovenste plaatje moet het werken inderdaad. De DM856 heeft optocouplers op de ingangen dus het feit dat de gnd's van die twee drives niet gelijk zijn gaat goed met hoe je ook je controllerkaart aansluit. Dan noem je ze V+ en V- ipv VCC en GND, probleem opgelost.

Bij de DC drive maakt het wel uit. Ik ken het ding in kwestie niet, maar die zal z'n snelheids-ingang niet geisoleerd hebben schat ik zo. Dan is het wel van belang dat de GND van de DC drive ook de GND van de print is die het snelheidssignaal levert.

Ik zou persoonlijk deze oplossing gewoon toepassen als-ie in mijn straatje pastte.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door keesfrees »

Interessante uitdaging, voorzichtig te werk gaan in ieder geval, dan komt bij mij snel de serie-lamp in beeld, waar in de schakeling (tijdelijk) dan ook.
De DM456 zit geïsoleerd in z'n kastje ? De uitgang zal dan ook opgetild worden maar dat maakt de voor de stappenmotor niet uit als het goed is.
DaBit schreef: 10 jan 2022 10:59 Bij de DC drive maakt het wel uit. Ik ken het ding in kwestie niet, maar die zal z'n snelheids-ingang niet geisoleerd hebben schat ik zo.
Dat is jammer, anders had je er + en - 75V van kunnen maken, minder spanning tov. de wereld cq de kast.

NB : ik moest even wenen aan de tekenwijze van de Graetz brug .
NB2 : Gnd zal staan voor ground cq aarde, maar er zal bedoeld worden : 0 of N of -
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11037
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door DaBit »

keesfrees schreef: 10 jan 2022 21:36 De DM456 zit geïsoleerd in z'n kastje ? De uitgang zal dan ook opgetild worden maar dat maakt de voor de stappenmotor niet uit als het goed is.
Ik zou het even nameten voor de zekerheid, maar ik ben er 99,99% zeker van dat geen van de aansluitklemmen met een noemenswaardig lage impedantie aan het chassis zit.
Dat is jammer, anders had je er + en - 75V van kunnen maken, minder spanning tov. de wereld cq de kast.
Mwoah, beiden liggen boven SELV-niveau. Droge dode huidcellen hebben met 150VDC geen probleem, met nattigheid is 75VDC knap schokkend. In de praktijk zijn ze beiden zo'n beetje even gevaarlijk/ongevaarlijk.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Tolp2 »

Dank voor de reacties. Ik ga vanavond even meten aan de drivers.

De DC drive werkt ook met geïsoleerde inputs.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Tolp2 »

Feedback hoe dit is afgelopen.

Bij afremmen levert de DC motor terug aan het net. Dit heeft tot gevolg dat de spanning kan oplopen tot een waarde hoger dan 150 V; de remweerstand gaat pas energie dumpen bij 180 V. Als de aanname klopt dat alles mooi gelijk verdeeld wordt, dan is de maximale spanning voor de driver 90 Volt.

De maximaal toegestane waarde voor de drivers is 80 Volt. Conclusie is dus dat aansluiten zoals voorgesteld geen goed idee is.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
keesfrees
Berichten: 3114
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door keesfrees »

De 150 V drive voeden via een diode ?
Zou dat goed gaan ?
Evt ook nog een extra elco achter de diode.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
FreesKever
Berichten: 636
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door FreesKever »

In principe moet het kunnen, maar ik wil het toch afraden.

Ten eerste werk je met vrij hoge spanningen en stevige vermogens. Als daar iets fout gaat is de kans dat het goed fout gaat heel reeel.
Ten tweede ruikt dit naar NEMA34 formaat motoren (Nema23 drivers gaan vaak maar tot 50V). Dat is serieus spul, en daar mag je wel serieus mee omgaan. Beknibbelen op en paar tientjes voor een transformator staat helemaal scheef in verhouding met de rest van de machine.

Ten derde. Als je dit moet vragen, geeft het aan dat je niet goed weet waar je mee bezig bent. Spanning, vermogen en kostprijs van de onderdelen zijn te hoog om hiermee te "prutsen".

Ten vierde, meer verbindingen creeren tussen de motor drivers levert meer kans op storingen en interferentie. Een broer van mij heeft een vrij grote Acctek (1500x3000mm of zoiets) staan. Daar zit een dikke trafo in met een aparte secundaire wikkeling voor elk van de 4 stappenmotoren. Een mooie oplossing om het tegelijkertijd eenvoudig en goed te doen.


Oftewel, wees niet te zuinig, en zet er gewoon een 150V voeding bij voor de spindel.
Als er dan een keer iets fout gaat, dan blijft de schade waarshijnlijk beperkt.
Als je alles naar elkaar doorverbind, Dan creer je een situatie waarbij een fout een hele cascade tot gevolg kan hebben en er veel meer kapot gaat.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Kars-cnc »

Hmm... in principe ben ik het met de punten 1 t/m 4 van Freeskever wel eens. Toch zou ik zelf die diode gewoon proberen. Wel een stevig type kiezen, er zijn voor serieuze toepassingen echt wel hele serieuze diodes te koop (en die kosten nog steeds 3x niks ;-) ).

Een elco achter de diode maakt het wel meteen een stuk duurder en ik betwijfel of het nodig is. Die spindel driver heeft waarschijnlijk zelf al flinke elco's aan z'n input.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Voeding serieel / parallel schakelen

Bericht door Tolp2 »

Ik ben het ook eens met FreesKever. Ondertussen gaat er een 75 Volt voeding in voor de steppers (Honeywell, geschakeld). De trafo's gaan doorverbonden worden voor de spindel, maar dat is de enige belasting die daarop geschakeld gaat worden. Wel leuk om te gaan meten wat nu echt het voltage wordt in de praktijk.

Belangrijkste reden om te kiezen voor veiligheid: ik heb maar één DC-drive, die wil ik niet verspelen...
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Plaats reactie