LinuxCNC stepconfig

LinuxCNC kan hier besproken worden

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Alles werkt nu behalve de homing switches… ik krijg het niet voor mekaar :evil:

De steppers werken en draaien de goeie kant op.

Wat ik wil is X1 + Y1 op 1 input (P10) en X2 + Y2 + Z op een andere input (P11)… het is dus een dubbele brug (soort van).

De switches heb NO aangesloten:
24203

De switches heb ik gemeten met de multimeter dat werkt gewoon, alleen in HAL Watch doet ie niks als ik hem handmatig trigger. En tijdens het homen werkt het ook niet.

Ik heb de input op de BOB gemeten en bij niet triggeren meet ik 9V en bij wel triggeren meet ik 0V. Dat vind ik een raar getal… ik heb USB en 24V aangesloten…

Iemand een idee wat ik fout doe?
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Hallo.... of mijn vraagstelling is niet goed (dan wil ik het graag weten), of er is niet genoeg kennis (wat ik betwijfel), of je hebt geen zin om te antwoorden.... allemaal prima, maar kan niemand mij helpen?

Ik zal nog even wat toevoegen, zo heb ik het aangesloten:
24206
Wat ik niet heb getekend is de aan/uit schakelaar/ automaat/ magneetschakelaar die tussen de AC input en de 24V power supply zitten...

Wat ik nog meer heb gedaan is de DB25 kabel gechecked met de multi-meter en alle pinnetjes zijn doorverbonden (continuity)
Ook in de HAL Show/watch heb ik gekeken, maar daar gaf de input geen lampje helaas...

Helaas door een lompe fout heb ik nu mijn BOB gefrituurd... heb gelijk een nieuwe besteld, die is onderweg. Ditmaal een groene, de terminals van de blauwe zijn echt k*t. Die van de groene zien er op het eerste oog iets beter uit.
Laatst gewijzigd door remon_v op 15 feb 2022 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

De aansluiting lijkt me wel prima als ik dat schema zo zie. Je zou eens kunnen proberen de limit switch NC aan te sluiten, om te kijken wat dat doet. Ik heb totaal geen ervaring met Linux(CNC), maar ik neem aan dat je dat in de I/O configuratie ook aan moet passen.

Kloppen de pin nummers in die configuratie ook? Dus als je met de hand 24V op die input zet, wordt hij dan wel hoog in je software? Dit zou ik eerst eens proberen, dan weet je of het aan je schakeling of aan je software ligt.

In Mach3 is het zo dat je naast het toekennen van een pin nummer, ook nog eens specifiek de limit switch moet enablen. Misschien is dat bij jou ook het geval en heb je dat nog niet gedaan?
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

remon_v schreef: 15 feb 2022 15:27 Helaas door een lompe fout heb ik nu mijn BOB gefrituurd... heb gelijk een nieuwe besteld, die is onderweg. Ditmaal een groene, de terminals van de blauwe zijn echt k*t. Die van de groene zien er op het eerste oog iets beter uit.
Wat is er fout gegaan dan?
De connectors van de groene zijn ook vrij ruk. Maar als je echt dunne draden/hulzen gebruikt is het nog te doen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Dankje voor je reactie!
Goudgele schreef: 15 feb 2022 15:37 De aansluiting lijkt me wel prima als ik dat schema zo zie. Je zou eens kunnen proberen de limit switch NC aan te sluiten, om te kijken wat dat doet. Ik heb totaal geen ervaring met Linux(CNC), maar ik neem aan dat je dat in de I/O configuratie ook aan moet passen.
NC heb ik nog niet geprobeerd, ik weet dat je dan in het HAL bestand "not" achter de input pin moet zetten. Dat kan ik proberen.
Goudgele schreef: 15 feb 2022 15:37 Dus als je met de hand 24V op die input zet, wordt hij dan wel hoog in je software?


Ik heb nog niet handmatig 24V op de input gezet... dat ga ik proberen als ik de nieuwe BOB binnen heb. Wel heb ik gemeten wat hij doet als ik de switch handmatig indruk, dan gaat ie van 9V naar 0V.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 15 feb 2022 15:44
remon_v schreef: 15 feb 2022 15:27 Helaas door een lompe fout heb ik nu mijn BOB gefrituurd... heb gelijk een nieuwe besteld, die is onderweg. Ditmaal een groene, de terminals van de blauwe zijn echt k*t. Die van de groene zien er op het eerste oog iets beter uit.
Wat is er fout gegaan dan?
De connectors van de groene zijn ook vrij ruk. Maar als je echt dunne draden/hulzen gebruikt is het nog te doen.
Ik werd een beetje wanhopig... dus ik heb de GND pin van de inputs verbonden met - van de 24V voeding... :oops: Toen ging ie roken...

Ja dat merk ik inderdaad, dat je alleen maar hele dunne draadjes hulzen kan gebruiken...
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Oke wellicht heb ik de oplossing, van iemand van het LinuxCNC forum.... hij zegt dat is niet de USB aansluiting moet gebruiken, maar direct 5 volt op de PC5V pin + -VE aasluiten. Hij zegt dat de USB waarschijnlijk te weinig mA geeft en onstabiel is... Dat zal ik proberen wanneer de nieuwe BOB binnen is.
Goudgele
Berichten: 518
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door Goudgele »

Hmmm. Bij mij werkt het prima met de usb 5V van mijn oude windows PC aangesloten. De 5V dient alleen voor het voeden van de "5VPC" pinnen geloof ik. Verder hoeft de 5V eigenlijk niks belastend te doen op dat bordje. Alles draait op de 24V. Het ligt er dus maar net aan wat voor last je op die 5VPC pinnen hangt. Maar van proberen kan je leren :lol:

Ik zou alsnog beginnen met handmatig 24V op een input te zetten, om te zien of je hem uberhaupt binnen kan krijgen.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

Goudgele schreef: 15 feb 2022 16:15 Hmmm. Bij mij werkt het prima met de usb 5V van mijn oude windows PC aangesloten. De 5V dient alleen voor het voeden van de "5VPC" pinnen geloof ik. Verder hoeft de 5V eigenlijk niks belastend te doen op dat bordje. Alles draait op de 24V. Het ligt er dus maar net aan wat voor last je op die 5VPC pinnen hangt. Maar van proberen kan je leren :lol:

Ik zou alsnog beginnen met handmatig 24V op een input te zetten, om te zien of je hem uberhaupt binnen kan krijgen.
Hij zegt dus dat de inputs 5V + 24V nodig hebben... ik zal beide oplossingen proberen
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door hugo stoutjesdijk »

2022-02-15 18_09_41-Window.jpg
Dit plaatje laat toch erg weinig ruimte voor twijfel, misschien groen ipv blauw, maar verder zijn die dingen wel zo'n beetje hetzelfde.
Dus als jij een gesloten contact niet binnenkrijgt in LinuxCNC moet je echt in de setup gaan kijken.
Heb je wel de parallele poort in de juiste modus staan? (geen idee of dat fout kan in linux, maar denk het wel want het is een bios instelling. ECP ?)
En verder kun je ook nog een niet complete kabel hebben.

(goedbedoelde hint: zolang je dit spul niet met 2 vingers in je neus aansluit en werkend krijgt, zou ik als ik jouw was dat MESA spul voorlopig nog maar even in de verpakking laten)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2022 18:17 Dit plaatje laat toch erg weinig ruimte voor twijfel
Dat dacht ik dus ook... ik snap niet waarom het niet werkt...
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2022 18:17 Dus als jij een gesloten contact niet binnenkrijgt in LinuxCNC moet je echt in de setup gaan kijken.
Daar hebben de LinuxCNC forum mensen naar gekeken en die krijgen het wel werkend met mijn config.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2022 18:17 Heb je wel de parallele poort in de juiste modus staan? (geen idee of dat fout kan in linux, maar denk het wel want het is een bios instelling. ECP ?)
Daar heb ik nog niet naar gekeken... als ik kijk staat hij in ECP en EPP modus:
24212
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2022 18:17 En verder kun je ook nog een niet complete kabel hebben.
Dat had gekund, maar heb ik uitgesloten (denk ik). Ik heb alle pinnetjes doorgemeten met mijn multi-meter.
hugo stoutjesdijk schreef: 15 feb 2022 18:17 (goedbedoelde hint: zolang je dit spul niet met 2 vingers in je neus aansluit en werkend krijgt, zou ik als ik jouw was dat MESA spul voorlopig nog maar even in de verpakking laten)
Ik sta er hetzelfde in.... eerst dit aan kunnen sluiten. Als ik een Mesa kaart koop, dan is dat voor mijn volgende machine.

Edit: die bios instellingen staan goed, net geverifieerd
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door DaBit »

SPP mode ook al geprobeerd?
Verder zijn de standaardadressen 0x378, 0x278 en 0x3bc. Die ook alle 3 eens geprobeerd?

Stond je HAL file ergens ter inzage?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
remon_v
Berichten: 693
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door remon_v »

DaBit schreef: 15 feb 2022 21:41 SPP mode ook al geprobeerd?
Verder zijn de standaardadressen 0x378, 0x278 en 0x3bc. Die ook alle 3 eens geprobeerd?
Nee dat heb ik allemaal nog niet geprobeerd, zal daar eens naar kijken als m'n BOB binnen is.
DaBit schreef: 15 feb 2022 21:41 Stond je HAL file ergens ter inzage?
Ik heb m'n mapje gezipt en bijgevoegd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: LinuxCNC stepconfig

Bericht door DaBit »

Parallel-poort gedeelte ziet er goed genoeg uit, dat moet opzich wel werken.

Ik zou eens SPP proberen, en als dat nog niet werkt de hardware-adressen eens zelf opgeven.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie